וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכוד ימי: מה יעשו הצוללות של חיל הים כשהרוסים בסביבה?

25.9.2015 / 0:27

מיפוי מוקדי החיכוך מול הרוסים שפועלים בסוריה העלה נקודת תורפה משמעותית: שמירת החשאיות של מערך הצוללות הישראלי. "לא רוצים את דאעש באזור, אך שיתוף הפעולה עם הרוסים יוצר רגישות, במיוחד בנוגע לצוללות"

עריכה: ניר חן

מיפוי מוקדי החיכוך עם הצבא הרוסי, שהחל לפעול בסוריה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דעאש), מגלה כבר כעת נקודת תורפה קריטית בפעילות צה"ל במזרח התיכון: חופש הפעולה של צוללות חיל הים וחשאיות תנועתן במרחב. "לגבי הפעילות מעל פני הים, יש חוקים בינלאומיים מאוד ברורים על מנת למנוע חיכוך, ולא צריך לצפות לבעיה בנושא", הסביר גורם ביטחוני בכיר והוסיף כי עם זאת, כל מה שקשור לפעילות מתחת לפני המים "זה סיפור אחר לגמרי". לדבריו, "אי אפשר לתאם פעילות של צוללת שמתחילתה ועד סופה היא חשאית".

עוד ידיעות בנושא
רוסיה תערוך תמרון ימי גדול סמוך לישראל החל מהימים הקרובים
בכירה בסוריה: "ארה"ב ורוסיה מסכימות כי על אסד להישאר בשלטון"
דיווח: צבא אסד החל להשתמש במטוסי קרב רוסיים במאבק נגד דאעש

הצוללת אח"י תנין מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין/דובר צה"ל

הצבא הרוסי מרכז בחודש האחרון כוחות רבים בסוריה: מטוסי קרב, מערכי גילוי והתרעה, יחידת בקרה אווירית, כוחות לוגיסטיקה, כוחות מיוחדים וכלים משוריינים - וכן גם כלי שיט וספינות מלחמה. חיל הים הישראלי כבר ידע בשני העשורים האחרונים מוקדי חיכוך בזירה הימית, כמו למשל בימי מלחמת לבנון הראשונה, שבמהלכה נעו בים התיכון לא מעט כלי שיט זרים - גם מתחת לפני המים. בתקופת מלחמת לבנון השנייה נמצא שהופעלו מערכות גילוי מתקדמות במיוחד נגד כלי השיט של צה"ל.

נכון לעכשיו, לא ידוע על צוללות רוסיות שפועלות בים התיכון, אך כלי השיט הרוסיים שעוגנים בסוריה הם בעלי יכולות מתקדמות מאוד לגילוי צוללות. "היו לא מעט רגעים של דפיקות לב בעשור האחרון בכל מה שקשור לפעילות הצוללות, אבל הכול הסתיים בשלום", הסביר גורם המצוי בפעילות הצוללות והוסיף בנוגע לסיטואציה הנוכחית מול הרוסים: "פגיעה בחשאיות הצוללת היא איום, ולכן אני לא רואה איך מתאמים פעילות כזו. אפילו בנאט"ו לא מודיעים לצה"ל על אזורי פעילות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סוקר תרגיל צבאי. רויטרס
פוטין מבקר באימון של צבא רוסיה/רויטרס

עוד הסביר הגורם: "מפקד הצוללת, שהוא אחראי על פעילות הכלי, אמנם מקבל מסגרת פעולה ממפקד חיל הים - אבל בסוף הוא לבד מתחת למים. איך הוא עובר חיכוך עם צבא זר, שהגדיל את היקף הפעילות שלו בים התיכון? במקצוענות, שכל ישר ותשומת לב רבה. זה מבחן מאוד משמעותי לשייטת הצוללות אבל - אבל לא אלמן ישראל".

האינטרס הישראלי

הצבא הרוסי יחל בשבועות הקרובים תמרון רחב היקף בסוריה כדי לתרגל את שיטות הלחימה נגד דעאש. במערכת הביטחון הבינו לאחר השיחות שקיים הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ברוסיה כי הנשיא ולדמיר פוטין נחוש להציל את משטרו של בשאר אסד, ובכך לשמר את האינטרסים שלו במזרח התיכון.

לפיכך, לישראל יש אינטרס מובהק לבסס מנגנון תיאום מולו, כדי למנוע אי-הבנות ולשמור על קווים אדומים. צוותים מיוחדים של צה"ל כבר ערוכים לפגישות עבודה עם הצבא הרוסי. "ישראל נמצאת בצומת אסטרטגי. מצד אחד היא לא רוצה את דעאש באזור, אך מנגד - גם היא לא אומרת את זה, מובן ששיתוף פעולה עם צבא רוסיה, שפועל יחד עם צבא סוריה, איראן וחיזבאללה - הוא רגיש ביותר", הסביר גורם ביטחוני בכיר לשעבר. "התחום האלקטרו-מגנטי שבו ידונו הצדדים לצורכי תיאום הוא רחב ורגיש מאוד. אין לי ספק שתחום הצוללות לא יתואם מול הרוסים".

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully