וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: הצבא הרוסי ישבש את מערכות צה"ל בגבול הצפון

22.9.2015 / 9:57

התיאום הביטחוני בין רוסיה וישראל עשוי אמנם לפתור חיכוך בין הצבאות, אך הצבא הרוסי עלול לשבש את המכ"מים של צה"ל בצפון. כמו כן, נשאלת השאלה: כיצד ישתף צה"ל פעולה עם מי שמתאם פעולות עם אויביה המושבעים של ישראל: איראן וחיזבאללה

עריכה: טל רזניק, צילום: רויטרס

המשלחת הישראלית בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, חזרה אמש (שני) מביקור דרמטי ברוסיה. אך ככל ששוקע האבק על השיחות הרגישות, מבינים במערכת הביטחון כי המצב בגבול הצפוני נכנס לתקופה רגישה מאוד והיא תהפוך לרגישה יותר ככל שהצבא הרוסי יעמיק את האחיזה שלו בשטחים בסוריה וישתתף במאבק נגד דאעש.

גורמים במערכת הביטחון מבהירים כי הרגישות נובעת לא רק מהמורכבות של התיאום מול צבא זר, אלא מעצם העובדה כי לפי פרסומים זרים, הפעיל הצבא הרוסי עד לאחרונה תחנות התרעה ואיסוף מודיעין נגד צה"ל בגבול הצפון וכיום הוא מתאם ומפעיל כוחות יחד עם צבאו של בשאר אסד, איראן וחיזבאללה. מדובר בתקופה נפיצה שבמהלכה יידרשו הצוותים בשני הצדדים לבנות צעדי אמון ודפוסי עבודה שוטפים, שאותם מגדירים קצינים בצה"ל היסטוריים.

גורם מדיני הסביר כי ישראל ניגשת לשיחות שיחלו בעוד שבועיים בין סגני הרמטכ"לים של שני הצבאות, רוסיה וישראל, בלית ברירה. גורמים בממשל האמריקני גם מבינים כי אין מנוס מתיאום ביטחוני ושכעת הדבר החשוב הוא להבטיח אינטרסים באזור. החשש המרכזי הוא שמערכות מתקדמות ביותר שהצבא הרוסי יתחיל להפעיל בקרוב לשיבוש מכ"מים, רדארים ואמצעי תקשורת עשויות להפריע ואף לשתק מערכות ישראליות, שחלקן נועד להתרעה, לאיסוף מודיעיני, לשליטה ובקרה ואף לתקשורת קבועה.

לקריאה נוספת:
איזנקוט פגש את מקבילו הרוסי: צוותי התיאום ייפגשו בעוד שבועיים
נתניהו: סיכמתי עם פוטין על הקמת מנגנון למניעת תקריות בסוריה
נתניהו יציע לפוטין: מודיעין מסוריה, תמורת ריסון איראן

רוה"מ בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקה. ספטמבר 2015. AP
התיאום הביטחוני בין מוסקבה לירושלים מורכב ורגיש. פוטין ונתניהו, אתמול/AP

החשש הנוסף הוא תגבור הפעילות הימית של הצבא הרוסי בים התיכון, שיקשה מאוד על כמה דפוסי פעולה של צה"ל, בדגש על איסוף מודיעין והמשך ההתרעה וסיכול כוונות אויב בשוטף. משטרו של אסד החל לבנות מיני-מדינה בערי החוף לטקיה וטרטוס לאחר שאיבד יותר מ-70% משטחה של סוריה לטובת המורדים ודאעש ולכן ריכז אסד מאמץ ויכולות בחוף. מהלך זה משך את תשומת הלב של כלל סוכנויות האיסוף במערב.

המאמץ הרוסי משתלב היטב באזור החוף ובקרוב יחלו כלי שיט וספינות טילים גדולות של הצבא הסורי להפעיל מערכות לוחמה אלקטרונית ומערכות תקיפה מתקדמות כדי לשמור על תפקוד רציף. מערכות אלו ימנעו מארגון דאעש לתקוף אותן בניגוד למערכי הלחימה שמוצבים על הקרקע החשופים למתקפות. במערכת הביטחון חוששים כי הפעילות המוגברת של חיל הים הרוסי יצמצם באופן משמעותי את הפעילות של חיל הים הישראלי באזור וימנע ממנו לאסוף מודיעין. יתרה מכך, פעילות זו עלולה לגרום לאי הבנות עד כדי ירי במקרי קיצון זה על צבאו של זה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בסיס חיל האוויר ליד לטקיה, סוריה, ספטמבר 2015. "פוריין פוליסי", אתר רשמי
כוחות רוסיים בלטקיה/אתר רשמי, "פוריין פוליסי"

במערכת הביטחון טוענים כי לשם כך הוקם התיאום הביטחוני. גורם ביטחוני בכיר התייחס לחששות ואמר כי "האינטרס של הצבא הרוסי הוא להילחם בדאעש ובשאר המורדים, ולא בכוחות הנוספים שפועלים במרחב. התיאום נועד עבור מטרה זו וגם כדי שישראל תבטיח את האינטרסים שלה במרחב. בקרוב יתקיימו דיונים משמעותיים מאוד בישראל. הרמטכ"ל וראש אמ"ן טסו למוסקבה בשל חשיבותו של הנושא".

ברקע התיאום הישראלי-רוסי מעריכים גורמים במערכת הביטחון כי הצבא הרוסי עומד בפתח מערכה שבה הוא עלול להסתבך, למרות כוונתו לנהל אותה דרך האוויר. ארגון דאעש, שנמצא בפאתי דמשק ולוטש עיניים לערי החוף, ינסה להסב אבדות לצבא הרוסי. ככל שתתעצם הלחימה עשוי הצבא הרוסי למצוא עצמו בלחימה קשה. בשלב זה הוא ככל הנראה יזדקק למודיעין של צה"ל.

כאן תעמוד לנגד עיני מקבלי החלטות הדילמה המרכזית: כיצד משתפים פעולה עם צבא רוסי שיושב מדי יום לתיאום עמדות עם האויבים המושבים של מדינת ישראל - צבא סוריה, כוחות "אל קודס" של משמרות המהפכה וחיזבאללה. בנקודה זו, שבה יתגבר הצבא הרוסי את כוחותיו בסוריה ויגביר את היקף הפעילות נגד המורדים, יהפוך המצב למורכב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully