וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מודה: מומחינו בדקו את האתר בפרצ'ין - ללא נוכחות סבא"א

איראן חשפה כי מומחים מטעמה לקחו דוגמיות מהמתקן הצבאי ללא נוכחותם של הפקחים הבינלאומיים. זאת, למרות שלפני כחודש טענו גורמים במערב כי אנשי סבא"א יתבוננו בכל דגימה במתקן. יו"ר סבא"א: "הדבר עומד בסטנדרטים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה הבוקר (שני) שמומחי גרעין איראנים לקחו דגימות סביבתיות ממתקן הגרעין בבסיס הצבאי בפרצ'ין, ללא נוכחות פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) – הגוף שלפי הסכם הגרעין אמור לפקח על אתרי הגרעין ועל כך שאיראן עומדת בתנאי ההסכם.

המקור לדיווח הוא דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז כמלוואנדי, שאמר לסוכנות הידיעות האיראנית: "מומחים איראניים לקחו דגימות מאתרים ספציפיים במתקנים שיש בפרצי'ן השבוע בלי נוכחותם של פקחי סבא"א".

ראש סבא"א, יוקיה אמאנו, המבקר באיראן, אמר כי הסוכנות אכן אישרה שהמומחים האיראניים ייקחו את הדגימות שהיא מעוניינת לבדוק כדי לוודא אם איראן פעלה לפיתוח נשק גרעיני במתקן בפרצ'ין. עם זאת, הוא לא אמר אם מומחים של הסוכנות היו נוכחים בעת לקיחת הדגימות. לדבריו, הדבר עומד בסטנדרטים של סבא"א. "סבא"א מאשרת את כי האמינות של תהליך לקיחת הדגימות והאותנטיות של הדגימות", אמר.


לקריאה נוספת:
נחשף הסכם סודי: איראן תפקח בעצמה על מתקן הגרעין בפרצ'ין
נכשל הניסיון הרפובליקני האחרון לסכל את הסכם הגרעין בקונגרס
ביקור היסטורי: רוחאני יבקר בצרפת בנובמבר הקרוב

נשיא איראן מוחמד רוחאני נואם בטלוויזיה האיראנית על הסכם הגרעין עם המעצמות, 14 ביולי 2015. AP
מעוניין להתקרב לארצות הברית. רוחאני/AP

הליך לקיחת הדגימות ובדיקת מתקני הגרעין עמדו במוקד שיחות הגרעין בין איראן לשש המעצמות שהסתיימו ביולי. זאת כדי לחשוף מה באמת איראן עושה עם תכנית הגרעין שלה, האם היא מחזיקה ביכולות צבאיות ואם כן - באילו יכולות בדיוק, וכן אם היא ממשיכה להעשיר אורניום ולשמור על פעילות הצנטריפוגות. על פי חשדות המערב, בפרצ'ין, שמשם נלקחו הדגימות, פעלה איראן כדי לייצר גורמי נפץ לנשק גרעיני.

לפני כחודש סוכנות אי-פי דיווחה על נספח סודי בהסכם הגרעין ולפיו פקחים איראניים יהיו אלה שיפקחו על הכור בפרצ'ין. לעומת זאת דיפלומטיים מערביים אמרו לסוכנות רויטרס זמן קצר לאחר מכן שפקחי סבא"א יתבוננו בכל דגימה ויבדקו אותה.

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית מאמת את הטענה הראשונה: "הליכי הדגימה והאיכויות שלה נמסרו לידי מומחי סבא"א", אמר כמלוואנדי שלא פסל את האפשרות שפקחי סבא"א יהיו נוכחים כשיילקחו דגימות בעתיד.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מזכ"ל סבא"א שב מאירן: "ההסכם ייחתם בקרוב". רויטרס
ביקר אתמול לראשונה במתקן בפרצ'ין. ראש סבא"א יוקיה אמאנו/רויטרס

בתוך כך, ראש סבא"א יוקיה אמאנו ביקר אתמול (ראשון) במתקן בפרצ'ין. היה זה הביקור הראשון של גורם מסבא"א במתקן מזה עשור. בתקשורת האיראנית נטען שזה היה ביקור טקסי ורשמי ולא פיקוח או מעקב.

במקביל, שודר אתמול בתכנית "60 דקות" ברשת
CBS ראיון עם נשיא איראן חסן רוחאני שהביע תקווה להתקרבות ביחסים בין איראן לארצות הברית, וטען שארצו לא מעוניינת בנשק גרעיני. "אילו איראן, עם המשאבים הטכניים שלה, היתה רוצה פצצת אטום, ההסכם היה רע מאוד עבורה, כי הוא ימנע ממנה להשיג פצצת אטום", אמר רוחאני, "אבל אם איראן רוצה רק טכנולוגיה למטרות שלום מההתחלה, אז היא לא הפסידה שום דבר. ההאשמות שאיראן רדפה אחרי נשק גרעיני אינן נכונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully