וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט על מאבק בתי הספר הנוצריים: "זו לא אפליה גזעית"

שר החינוך התייחס לשביתה, ואמר כי לא מדובר בסוגיה הנוגעת לגזע, אלא להעדפת בתי ספר ציבוריים. עודה: "נקרא לשביתה כללית במגזר". בתוך כך, פנו נציגי המאבק לפוטין בדרישה להתערב בסוגיה לאור ביקור נתניהו במוסקבה

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

שר החינוך נפתלי בנט אמר היום (שני) בכינוס הפגרה שהתקיים היום בכנסת ביוזמת סיעות האופוזיציה בעניין מאבק בתי הספר הנוצריים, כי לא מדובר בסוגיה הנוגעת לאפליה, אלא לבתי ספר ציבוריים מול בתי ספר פרטיים. "אני שר החינוך של כל ילדי מדינת ישראל, כולם באותה המידה. אין שום תעדוף בין דת, גזע, מין או נטייה מינית", פתח בנט. "לא מדובר כאן על אפליה על רקע דת או גזע, אלא על העדפה של בתי ספר ציבוריים על פני בתי ספר לא רשמיים. זה תקף גם אצל יהודים, חרדים, דתיים וגם בציונות הדתית. בדיוק את אותה מכה שאתם חטפתם, חטפו גם בתי ספר מהציונות הדתית, או אנתרופוסופיים, או הריאלי".

בהמשך, הבהיר שהשוואת התקציב בין בתי הספר הכנסייתיים לבין בתי הספר הציבוריים תוביל לריכוז של תלמידים חזקים בבתי הספר הלא ציבוריים, ותותיר את החלשים "מאחור", בבתי הספר הציבוריים. "בחיים אני לא אפלה בן אדם על רקע זה שהוא ערבי. הסוגיה היא רשמי מול פרטי", אמר. "יש גם נושאים אחרים בסוגיה, שהם חשובים, אבל בעיניי פחותים. עוצמת הפיקוח של משרד החינוך על התכנים, משכורות לא מפוקחות, אבל העניין העיקרי הוא הסינון".

עוד בנושא:
בתי הספר הנוצריים לא יפסיקו את השביתה: "נמשיך במאבק"
מנהל בית ספר נוצרי: "אי אפשר שכל העול ייפול על ההורים"
מחאת בתי הספר הנוצריים נמשכת: "יש כבר מצוקה קשה"

הפגנה של הורים ותלמידים נוצרים מול ביתו של שר החינוך בנט. ניב אהרונסון
נכנסים לשבוע השלישי לשביתה/ניב אהרונסון

גם ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) התייחס לסוגיה, ואמר כי מדובר באפליה גרידא. בהתייחסו להצעת משרד החינוך לבתי הספר הכנסייתיים להצטרף לזרם הציבורי ולהנות ממימון מלא, אמר: "משרד החינוך רוצה להשתלט על בתי הספר הכנסייתיים, להיכנס כמו שטן אל גופן ואל נפשם. לצרף אותם לזרם הציבורי. הוא מצייר את בתי הספר הציבוריים כאילו הם מאסטרפיס". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים להשתלב בחיי המדינה, רק תתנו הזדמנות לבתי הספר האלה להתקיים. הם מבקשים תקצוב של 100%, שלא יתעמרו בם. הם מקבלים היום הלכה למעשה תקציב בשיעור של 29% מתלמיד בחינוך היסודי הרשמי היום. בבתי הספר האלה לומדים 33 אלף תלמידים ותלמידות, האם הם לא ראויים לקבל את מה שמקבלים אחרים? מדוע התקצוב הזה, לעומת רשתות החינוך התורני? יש כאן אפליה. מדינת ישראל צריכה להתבייש בכך שהיא מפלה בין תלמיד לתלמיד".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס גם הוא לנושא בכינוס הפגרה, ואמר כי הוא אינו מוכן להיכנס לזירת התכתשויות מול מוסדות החינוך התורני בעניין. "אין לי שום דבר נגד בתי הספר החרדיים, ואני לא אסכים אף פעם שפריווילגים ישסו מוחלשים במוחלשים", אמר עודה. "אתם, החרדים, מגיע לכם. אבל גם לנו מגיע. לכן אני רוצה שוויון בין הכנסייתיים לחרדיים. בתי הספר הכנסייתיים מלמדים את הליבה של הליבה". הוא הוסיף: "היום תערך ישיבה של וועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי ואנחנו, ברשימה המשותפת, נקרא להכריז על שביתה כללית של הציבור הערבי במדינה עד שיימצא פתרון למשבר בתי הספר הכנסייתיים כך ש-33 אלף התלמידים יוכלו סופסוף לפתוח את שנת הלימודים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
"כ איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת בדיון השבעת הממשלה. ליאור רותם, דוברות הכנסת,
"אני לא מגן על הכנסייתיים, אלא על השוויון". עודה/ליאור רותם, דוברות הכנסת

הוא הוסיף כי בתי הספר האלה תורמים רבות לכלכלת ישראל. "שליש מהסטודנטים הערביים באוניברסיטאות הם בוגרי בתי הספר הללו. יותר מחצי מהרופאים הערבים בבתי חולים הם בוגרי בתי הספר האלו", אמר. "הכנסיות מטפחות ומשלמות כסף, והכלכלה מרוויחה. במקום לגשת לשוויון, ממשיכים להפלות אותם לרעה. אני לא בא להגן כאן על הכנסייתיים, אלא על השוויון ועל ערכי הצדק".

גם שר החינוך לשעבר גדעון סער הביע הזדהות עם המאבק, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי יש לפתור אותו. "הגיע הזמן לפתור את המשבר ולהחזיר ללימודים את תלמידי בתי הספר הנוצריים", כתב.

ציוץ של גדעון סער בנוגע למשבר הלימודים בבתי הספר הנוצריים, 21 בספטמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
ציוץ של גדעון סער בנוגע למשבר הלימודים בבתי הספר הנוצריים, 21 בספטמבר 2015/צילום מסך, טוויטר

הבוקר פנתה מזכירות בתי הספר פנתה למנהיגיה של רוסיה בכתב, בבקשה להתערב בסוגיית התקציב שקוצץ ממערכת החינוך של המגזר, על רקע הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור במוסקבה. המזכירות פנתה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לשר החוץ סרגיי לברוב ולפטריארך הכנסייה הרוסית, קיריל.

כמו כן, ודיע אבו נסאר, יועץ מועצת הבישופים בארץ, פנה אתמול בכתב לסגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב, שמכהן גם בתור השליח המיוחד של הנשיא פוטין למזרח התיכון. במכתב, ביקש אבו נאסר להעלות את הסוגיה היום, במהלך הפגישות בין נתניהו והבכירים הרוסים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משיב על שאלות אזרחים – מוסקבה, 16 באפריל 2015. AP
יושיט יד? פוטין/AP

אתמול הכריז ארגון המורים העל-יסודיים על שביתה של שעתיים בכל בתי הספר בארץ, לאות הזדהות עם מאבקם של בתי הספר הנוצריים. "אנו רואים את מצב בתי הספר הכנסייתיים בחומרה רבה", אמר יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אליאב בטיטו. "לא הגיוני כי במשך קרוב לשלושה שבועות נעדרים מהלימודים כ-33 אלף תלמידים".

נציגי הכנסיות ומשרד בתי הספר הנוצריים החליטו ביום חמישי האחרון להמשיך בשביתתם לאחר שדיונים עם משרדי האוצר והחינוך הגיעו למבוי סתום. "אנו מודים להורים ולתלמידים על התמיכה הרבה והעמידה האיתנה לצדנו במאבק זה", נמסר בהודעת הורי בתי הספר הכנסייתיים. "אנו נמשיך במאבק למען עתיד טוב יותר לילדינו".

(עדכון ראשון: 10:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully