וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההסכם איראן חשה ביטחון - ומגבירה הסיוע לחמאס וחיזבאללה

21.9.2015 / 7:34

איראן לא מחכה לאישור של סבא"א או הקהילה הבינלאומית וכבר פועלת מתוך הנחה שהסנקציות הכלכליות יוסרו. בין היתר, מחמשת איראן את חיזבאללה במיטב אמצעי הלחימה המתקדמים, מנסה להקים תשתיות טרור ברמת הגולן הסורי ושולחת מזוודות כסף לחמאס

מערכת וואלה!

(אובמה: "יש לנו אינטרס לוודא שאיראן לא שולחת נשק לחיזבאללה")

רק אתמול (ראשון) הגיע ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) יוקיה אמאנו לאיראן במסגרת הדיונים על הסכם הגרעין עם המעצמות, וכחלק ממה שנראה כניסיון של הסוכנות לבחון אם איראן ניהלה בעבר תכנית גרעין צבאית. אמאנו עשוי להיפגש עם מדעני גרעין איראניים כדי לקבל תשובות בנושא זה. ב-15 בדצמבר הוא אמור להציג בפני העולם תשובות חד-משמעיות שיקבעו אם איראן עמדה בתנאים שהוצבו בפניה במסגרת ההסכם, לקראת הסרת הסנקציות הכלכליות. כלומר, בעוד פחות משלושה חודשים.

ואולם, מתברר כי טהראן אינה ממתינה לאור ירוק של אמאנו או של הקהילה הבינלאומית, וכבר פועלת לפי ההנחה שהסנקציות יוסרו. בחודשיים האחרונים מאז נחתם הסכם הגרעין, הגבירה איראן באופן משמעותי את הסיוע הכלכלי שלה לשניים מארגוני הטרור הגדולים ביותר באזור, שהפכו כבר מזמן לשחקנים מדיניים - חמאס וחיזבאללה. בחודשים שקדמו לחתימת ההסכם, הסנקציות הכלכליות השפיעו על סיוע זה והוא הלך והצטמצם ככל שפחתו ההכנסות לקופת איראן. אולם ההערכה של טהראן היא כי עשרות עד מאות מיליארדי דולרים יועברו אליה בשנים הקרובות בעקבות הסרת הסנקציות, הביאה גם להחלטה להגדיל את הסיוע לארגונים הללו.

לקריאה נוספת:
נכשל הניסיון הרפובליקני האחרון לסכל את הסכם הגרעין בקונגרס
סגן ראש המוסד לשעבר: "ישראל ודאעש - היחידים שהולכים אחורה"
עוקף איראן: סעודיה מתכננת בניית תעלת מים לייצוא נפט מהמפרץ

חסן נסראללה. AP
לחיזבאללה נשק מתקדם שסוריה מקבלת מידי הרוסים. חסן נסראללה/AP

הסיוע הזה מאפשר לחיזבאללה לקבל את מיטב אמצעי הלחימה המודרניים, כולל כאלה בעלי טכנולוגיה מתקדמת במיוחד שצבאות רבים ברחבי העולם יכולים רק להתקנא בה. באחד העיתונים הכוויתים, א-ראי, פורסם שלשום מאמר שטען כי חיזבאללה מקבל כל כלי נשק מתקדם שסוריה מקבלת מידי הרוסים. המידע התבסס על גורם ביטחוני שמשתתף בלחימה בעיירה זבדאני, שבגבול סוריה-לבנון, שם מנהלים אנשי חיזבאללה קרבות נגד פעילי ג'בהת א-נוסרה, דאעש ואחרים. אפשר לנחש שהסיוע האיראני הגדל מאפשר לארגון השיעי לבנוני לרכוש את המערכות המתקדמות שהיו מחוץ להישג ידו עד כה.

תחושת הביטחון באיראן מושפעת מהחלטת הרוסים להגביר מעורבות בסוריה

הסיוע המתרחב של איראן לחיזבאללה אינו מנותק מהתפתחויות אחרות, מדיניות. כלומר, תחושת הביטחון הגוברת באיראן באשר למצבה המדיני, הושפעה גם מההחלטה הרוסית להגביר את המעורבות בסוריה וייתכן שהביאה להחלטה בטהראן לשלוח מאות מאנשי משמרות המהפכה להשתתף באופן פעיל בלחימה בסוריה. איראן, יחד עם חיזבאללה ומוסקבה, החליטו לשלוח למערכה בסוריה כוחות גדולים, כדי למנוע את התמוטטותו של משטר בשאר אל-אסד.

הציר השיעי-רוסי, צפה בדאגה בזחילה האיטית והנמשכת של דאעש לעבר דמשק בחודשים האחרונים, וראה כיצד הטריטוריה שבשליטתו של בשאר, בן הברית החשוב, הולכת ומצטמצמת לאזור החוף של לטקיה, ומשם דרומה לעבר הבירה. האיראנים והרוסים הבינו שלא רק דמשק בסכנה, אלא הציר המוביל ממנה ל"עלאוויסטן", בין חומס לבירה הסורית, ומכאן גם הדחיפות שבהתערבותם בנעשה, כולל התערבות קרקעית.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
מצא עצמו מחוץ למעגל הכספים האיראני. חאלד משעל/AP

המורל והביטחון האיראני הגבוה פוסט הסכם הגרעין, לא נעצרים בתמיכה גוברת בחמאס ובחיזבאללה. כיום, איראן היא למעשה הגורם המרכזי וכנראה הבלעדי שמנסה להקים תשתיות טרור נגד ישראל ברמת הגולן הסורית, באזורים שבשליטת אסד. אין משמעות הדבר שהנשיא הסורי מעודכן לגבי הניסיונות הללו או נתן להם אור ירוק, אך עבור ישראל זה לא משנה. בסופו של דבר, טהראן משקיעה יותר מאמץ וכסף מאז נחתם הסכם הגרעין בהוצאה לפועל של פיגועים נגד ישראל מרמת הגולן הסורית, אפילו תחת אפו של בשאר.

אך כאמור לא רק חיזבאללה מרוויח מהתחזקות תחושת הביטחון של איראן. גם הפלסטינים זוכים לתמיכה כלכלית מאז נחתם ההסכם. איראן שולחת בחודשיים האחרונים מזוודות של כסף, פשוטו כמשמעו, לזרוע הצבאית של חמאס בעזה. לא כולם אוהבים את הסיוע הזה, כולל בתוך חמאס. ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, שתמיד שלט בכסף, מצא עצמו בחודשי הקיץ מחוץ למעגל הכספים האיראני.

טהראן, שראתה באופן שלילי את ביקורו של משעל בסעודיה ופגישתו עם המלך סלמן, החליטה לנקום בו בדרך מקורית. היא עוקפת את משעל ומעבירה את המזוודות באמצעות בלדרים היישר לידי ראשי עיז א-דין אל קסאם. האחרונים שמחים על שני דברים: האחד, הכספים שהם מקבלים בתקופה לא פשוטה מבחינת כלכלית בעזה. השני, על האפשרות להחליש עוד קצת את משעל וחבורתו ששוכנים להם בבתים מפוארים בקטאר ומתיימרים לקבוע סדר יום לחמאס ברצועה, בין היתר מה לעשות ומה לא לעשות, למי להתקרב (סעודיה) וממי להתרחק (איראן).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully