וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: האחיות התריעו, הרופאים התעלמו - ולתינוקת נכרתה הרגל

הוריה של פגה שנולדה בחודש השישי תובעים את בית החולים איכילוב, אחרי שלדבריהם האחיות התריעו בפני הרופאים על מצבה הקשה של התינוקת. בית החולים: "הבעיות הרפואיות נבעו ממצב הפגות הקיצוני"

תינוק בוכה. ShutterStock
תינוק בוכה/ShutterStock

במשך שמונה ימים התריעו אחיות הפגייה בבית החולים איכילוב שבתל אביב על זיהום ברגלה הימנית של א', תינוקת פגה שהייתה מאושפזת במחלקה, ועל הסכנה להופעת קרישי דם, אך הרופאים לא הואילו לטפל בבעיה. לבסוף, כשהרופאים החלו לבצע טיפול רפואי ברגלה של א' – 15 ימים מיום היוולדה – זה כבר היה מאוחר מדי. סימנים מחמירים של חוסר זרימת דם לכל אורך שוקה הובילו לכריתה מלאה של רגלה הימנית של הפגה והותירו אותה עם מאה אחוז נכות לכל החיים.

ההורים, בשנות ה-30 לחייהם מתל אביב, שזוהי בתם הראשונה, תובעים את בית החולים על רשלנות רפואית וכן על סבל נפשי ופיזי שלטענתם נגרם למשפחה הצעירה. מאז כריתת הרגל, חייהם של הזוג השתנו ללא היכר – שכן אלה נאלצו להיעדר מהעבודה ימים רבים ולהשקיע זמן רב בטיפול בה. בנוסף, הזוג הצעיר נאלץ לשלם סכומים גדולים מאוד על תרופות וטיפולים רפואיים לתינוקת.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד דרמטי: השניות לאחר פיגוע האבנים בערב החג
הוארך מעצר החשוד ברצח אשתו: "התכוון להתאבד ונפל עליה עם סכין"
בארה"ב מודים: התכנית לאימון המורדים הסורים נגד דאעש נכשלה

אילוסטרציה. ShutterStock
התינוקת נולדה בשבוע ה-24 בלבד/ShutterStock

א' נולדה באוגוסט של השנה שעברה בשבוע ה-24 להיריון, בעקבות צירים מוקדמים שהופיעו אצל אמה. הניסיונות הרפואיים לעכב את הלידה לא צלחו והצירים התפתחו ללידה מוקדמת. א' נולדה במשקל של 600 גרם בלבד וסבלה מתסמונת מצוקה נשימתית (RDS), זאת מכיוון שהריאות שלה טרם הספיקו להתפתח, וזו נזקקה להנשמה לתקופה שמעל חודש. בשל היעדר התפתחותה וגודלה הזעיר, א' נדרשה לטיפול תרופתי למערכת הלבבית ולמערכת העיכול שעבר בהצלחה. בשלב מסוים, הפגה סבלה גם ממחלת הצהבת – שגם כן טופלה בהצלחה.

במהלך אשפוזה של א' היא סבלה מזיהומים קשים שעל רובם התגברו רופאי ואחיות המחלקה, אך הסיבוך הקשה ביותר ממנו סבלה היה הפגיעה ברגל ימין שהסתיימה כאמור בכריתה מלאה. הסיבה המשוערת שנכתבה בזמנו על ידי הרופאים הייתה: "תסחיף על רקע RDS", סתימת זרימת הדם לרגל,
שהובילה בסופו של דבר לנמק. חרף הקטיעה, א' שוחררה לביתה בגיל ארבעה חודשים, זאת לאחר שהתחזקה וגדלה למשקל של 2.6 קילוגרם.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מגדל אשפוז ע"ש תד אריסון, מרכז רפואי סוראסקי, בי"ח איכילוב, תל אביב. ראובן קסטרו
האחיות בפגייה התריעו על החמרה במצב הרגל. בית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

על פי הספרות הרפואית, לפגים כל כך צעירים ובמשקל כה נמוך יש סיכויי הישרדות קטנים במיוחד. רבים מאלו ששורדים סובלים מנכויות בדרגות שונות, בעיקר במערכות העיכול והנשימה וכן יש חשש גבוה להיווצרות קרישי דם החוסמים את זרימת הדם לגפיים ומובילים במקרים קיצוניים לקטיעות איברים.

קטיעת שוק ומטה היא תופעה פחות שכיחה, אך ידועה ומתועדת בספרות הרפואית. אלא שבמקרה של א', כך טוענים הוריה באמצעות באי כוחם עורכי הדין אסף נוי וברק אביבי, הסיפור שונה. במכתב השחרור של בתם מהפגייה, כתבו הרופאים כי הנמק נגרם מתסחיף זיהומי שהתפתח ביום ה-15 לאשפוזה, אולם בבחינת דיווחי האחיות בגיליון החולה – אלו התריעו על סימנים ברורים של זיהום הרבה לפני כן. ביום השביעי אחרי הלידה דווח על הכחלה באצבעות רגל ימין, כאשר באותו הזמן היו בעורק רגליה של א' צנתרים. האחות כתבה כי דיווחה על כך לרופא האחראי באותה המשמרת.

האחיות התריעו, הרופאים נותרו אדישים

במשמרת שלאחר מכן, וגם במשך הימים שבאו לאחר מכן, אחיות נוספות שבדקו את א' דיווחו בגיליונות הרפואיים על המשך הכחלה בשלוש אצבעות רגלה הימנית – למעט הבוהן והזרת – זאת לאחר שכבר הוצאו הצנתרים מרגלה. שלושה ימים לאחר מכן, אחות אחרת הדגישה באופן מפורש בגיליון הרפואי כי ההכחלה החמירה באצבעות, כאשר האצבע השלישית לבנה בקצה ולא רק כחולה.

הסיוט האמיתי החל ב-24 לאוגוסט, שבוע לאחר מכן, כשחלה החמרה נוספת במצב הרגל הימנית – וכשסימנים כחולים החלו להופיע בשוק כולה ואפילו בבטן. האחות שבדקה את א' באותה המשמרת דיווחה שהרופא בדק את הפגה ומצא דופק תקין ברגל הפצועה, ואילו כירורגית כלי הדם שבדקה את הרגל באותו היום מצאה דופק חלש. מאוחר יותר, בלילה, רופא שבדק את א' הבחין בכתמים הסגלגלים על השוק הימנית שלה והחל בטיפול לחימום רגלה השמאלית, על מנת לשפר את הזרימה בשתי הרגליים. כשעתיים לאחר מכן חלה החמרה נוספת במצב הרגל – כשבסופה הרגל הפכה לקרה ושחורה, מה שהוביל בסופו של דבר לכריתת הרגל בהליך כירורגי.

ההורים תובעים 1.9 מיליון שקלים מבית החולים איכילוב על כך שהסימנים לחסימה בזרימת הדם החלו שבוע קודם לתאריך המצוין במכתב השחרור, שכתבו רופאי המחלקה. בנוסף, למרות הסימנים המקדימים ולמרות התקדימים הקיימים בספרות הרפואית – שמזהירים כי צנתרים עלולים לגרום לסיבוכים – אלו הוצאו מגופה של א' רק יומיים לאחר הדיווחים השוטפים של האחיות. כמו כן, ההורים טוענים כי "לא ניתנה הסכמתם לכל ההליכים".

"תביעה מקוממת... הבעיות הרפואיות נבעו ממצב הפגות הקיצוני"

בנוסף, בכתב התביעה צוין כי לא קיים כל תיעוד רפואי שיאפשר את בדיקת כל המחדלים, לרבות דיון מקצועי על הנושא בין הרופאים. "לא נכתב למה הוצאו הצנתרים והאם היה צורך לשקול טיפול נוסף. כמו כן, לפי כתב התביעה, לא נוהלה התייעצות עם כירורגית כלי דם בראשית התסמינים, אלא רק שמונה ימים לאחר שאלו תועדו לראשונה בגיליונות הרפואיים של א'.

"בסוף אוגוסט, כשהגיעו מומחי הכירורגיה הפלסטית והאורתופדיה, לא הייתה לצוות הרפואי כל דרך לסייע לחולה – אלא רק להשלים עם אובדן הרגל", נכתב בכתב התביעה. בנוסף לטענות הקשות של ההורים, אלה טוענים כי הפגייה שאמורה להיות אזור סטרילי ושמור – מנוהלת בדיוק ההפך: אין שומר בכניסה, חדר ההמתנה צמוד לחלקת טיפול נמרץ – מה שגורם לחיידקים ולזיהומים להיכנס לפגייה דרך דלת שנפתחת באופן אוטומטי.

מהמרכז הרפואי איכילוב נמסר בתגובה לדברים כי "מדובר בתביעה מקוממת שכן הפגית נולדה בשבוע 24 ובמשקל של כ-600 גרם בלבד ועם סיכויי הישרדות אפסיים. רק בזכות הטיפול המסור והמקצועי של צוות הפגייה באיכילוב, במשך כמעט ארבעה חודשים סביב השעון, הביא לכך שהצליחה לשרוד כנגד כל הסיכויים". עוד הוסיפו במרכז הרפואי כי "כל בעיותיה הרפואיות, לרבות הבעיה שמתוארת בכתב התביעה, נובעות ממצב הפגות הקיצוני. אנו מאחלים בריאות לתינוקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully