וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חושבים פעמיים איך להגיע לבית": בארמון הנציב "חיים עם הטרור"

משה שטיינמץ

15.9.2015 / 0:34

אבנים, בקבוקי תבערה וזיקוקים הפכו לשגרת מציאות עבור תושבי השכונה הירושלמית. פיגוע האבנים שבעקבותיו מת אלכסנדר לבלוביץ לא הפתיע את התושבים. "התרענו מזמן שיקרה משהו כזה, לא יכול להיות יותר עצוב מזה"

צילום מסך

(הנוסעת ברכב שנרגם אמש באבנים מספרת על רגעי הפחד)

זה חודשים ששכונת ארמון הנציב שבדרום-מזרח ירושלים סובלת ממציאות ביטחונית חדשה הכוללת אלימות פיזית, ירי זיקוקים, יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. האירוע האחרון התרחש שלשום (ראשון) בערב החג כשאלכסנדר לבלוביץ לקה בלבו בעקבות יידוי אבנים על מכוניתו בציר הכניסה הדרומי של השכונה. לא מדובר בפיגוע הראשון שאירע במקום, בחג החנוכה בשנת 2013 נפצעה פעוטה כבת שנתיים מיידוי אבנים בדיוק באותו המקום. "אנחנו נמצא את הפושעים הללו ואנחנו נביא אותם לדין", אמר אז ראש הממשלה בנימין נתניהו והבטיח: "אנחנו נשמור על העיר שלנו".

"הרבה מתושבי השכונה טרם גילו מה קרה מכיוון שחג עכשיו ואנשים הולכים להתפלל ולא פותחים רדיו", הסבירה ליאורה גולדמן, המתגוררת ברחוב מאיר נקר מאז שנות ה-80. "לאלו שכבר גילו על האסון, נהרס החג", היא מוסיפה, "זה עצוב מאוד והכתובת הייתה על הקיר. אנחנו התרענו מזמן שיקרה משהו שכזה - ועכשיו זה קרה. לא יכול להיות יותר עצוב מזה".

קריאה נוספת:
פיגוע האבנים בירושלים: ההרוג הוא אלכסנדר לבלוביץ
תיעוד בירושלים: פלסטינית שפכה מים על יהודים והופלה על ידי שוטר
זריקת האבנים בירושלים: "שמענו בום חזק באוטו, ניצלנו בנס"

אלכסנדר לבלוביץ, שנהרג לאחר שרכבו סטה מהמסלול בעת שלקה בהתקף לב, על פי החשד בעקבות יידוי אבנים לעבר רכבו, ספטמבר 2015. חטיבת דובר המשטרה
כלי הרכב שנרגם באבנים ואלכסנדר לבלוביץ/חטיבת דובר המשטרה

גולדמן, כמו שכניה וכלל 15,202 דיירי השכונה, "חיים עם המצב", כבר יותר משנה. זה התחיל כמו בכל שכונות התפר בקיץ שעבר, עם חטיפת שלושת הנערים ורצח הנער מוחמד אבו חדיר. מאותה הנקודה האלימות לא פסקה. עשרות בקבוקי תבערה הושלכו בשנה האחרונה על בתיהם של תושבי רחוב מאיר נקר, הסמוכים לג'בל מוכבר. בטיילת שבארמון הנציב נרשמו מספר רב של תקיפות עוברי אורח יהודים על רק לאומני, בין היתר של צעירה בהריון שהפילה את עוברה לאחר שהותקפה. בחודשים האחרונים הוגשו כמה כתבי אישום נגד כנופיות ערביות שתקפו יהודים בטיילת.

"אנחנו חיים עם זה", אמרה גולדמן בתסכול על השכנות לג'בל מוכבר והוסיפה כי "לפני שנתיים וחצי שרפו לי את הגינה". לדבריה של גולדמן, "זריקות האבנים מתרחשות בצד השני של השכונה – בסמוך לכפר צור באחר, אצלנו יש זריקות בקבוקי תבערה. מדובר בשני כפרים, כשכל אחד מהם לוקח על עצמו משהו".

"המחשבה שככה במדינת ישראל, באמצע ירושלים, זורקים בקבוקי תבערה, משליכים אבנים - ואף אחד לא פוצה פה". אמרה גולדמן והוסיפה: "אם לא היינו מתעוררים ופונים לתקשורת, אף אחד לא היה יודע מה קורה בשכונה. חבל שזה נגמר במוות של אדם".

עם זאת, גולדמן גם זוכרת ימים של שכונות יפה עם תושבי הכפרים הסמוכים, "היו לנו תקופות יפות ושיתופי פעולה עם אנשי הכפר, לא תמיד הייתה כל השנאה הזאת". לטענתה, "הדת התפתחה לממדים מטורפים עם השנים - ושם החלה השנאה". היא הוסיפה: "אני בעד דו-קיום ופשוט צריך להתחיל לשבת ולדבר. אם הם לא ירצו לדבר איתנו - אפשר לחייב אותם לעשות זאת ולהגיע להסכמה".

אבנים יודו לעבר בתים ברחוב מאיר נקר בשכונת בארמון הנציב בירושלים. תושבי רחוב מאיר נקר, מערכת וואלה! NEWS
אבן שהושלכה לעבר שכונת ארמון הנציב שבירושלים/מערכת וואלה! NEWS, תושבי רחוב מאיר נקר

איש יחסי הציבור אסף שקד עבר לארמון הנציב לפני כחודשיים וחלון ביתו החדש צופה לרחוב שבו אירע אתמול פיגוע האבנים. "מיד בסיום ארוחת החג הגעתי לדירתי וראיתי איך במרחק של מאה מטרים ממני נזרקות אבנים מכיוון הכפר צור באחר על עבר מכוניות הנוסעות בכביש המחבר את שכונת ארמון הנציב לארנונה", סיפר. עוד הוסיף שקד כי "זה כביש שאני נוהג בו לפחות ארבע-חמש פעמים ביום, ולראשונה בחיי ראיתי איך פיגוע ידויי אבנים נראה ממקור ראשון. נשארתי ער עד השעה חמש בבוקר וראיתי את כוחות הביטחון וההצלה מוציאים את הרכב שנפל לוואדי, ממש מתחת לשגרירות ארצות הברית". לדבריו, "בעיקר הרגשתי את חוסר האונים של אנשים שכמוני, שמפחדים לנסוע בציר תחבורה מרכזי בירושלים".

בעקבות הפיגוע, שקד מתכוון שלא לנסוע יותר דרך הציר בשעות הלילה, "גם אם זה יאריך לי את הדרך ברבע שעה". את הסיבה לאירועים הוא תולה בהטפה הדתית שמתרחשת בכפרים הערביים מהם יוצאים המפגעים: "ההטפה מתרחשת בכל יום שישי על ידי המואזין בכפרים. ההסתה מתקיימת כ-200 מטרים אווירית משכונות הבירה, מבצעים אותה מנהיגי הכפרים – ואף אחד לא עושה כלום בנידון". לטענתו של שקד, "יש קשר ישיר בין המקרים. ההטפות של ראשי הכפרים ואנשי הדת מחלחלות לצעירי הכפר. השנאה שבתוכם גורמת להם לעמוד בשעת לילה על גבעה וליידות אבנים במטרה לפגוע בכמה שיותר יהודים".

אבנים יודו לעבר בתים ברחוב מאיר נקר בשכונת בארמון הנציב בירושלים. תושבי רחוב מאיר נקר, מערכת וואלה! NEWS
"זה לא מצב נורמלי ולא מצב שצריך להשלים איתו"/מערכת וואלה! NEWS, תושבי רחוב מאיר נקר

אמיר חכימיאן, בן 34, מתגורר ברחוב גרשון אבנר שבשכונה מסרב להשלים עם המצב. "האמת היא שהתחושות לא נעימות. כשיש לך ילד בן שנה וחצי בבית ואתה צריך לחשוב פעמיים על איך להגיע הביתה – זה לא מצב נורמלי ולא מצב שצריך להשלים איתו", אמר חכימיאן והוסיף: "לפני כשנתיים כשהיה פיגוע באותו המקום בדיוק כולם יצאו בהצהרות נגד מיידי האבנים – וכלום לא קרה". חכימיאן לא מרגיש בטוח בביתו ובדרך אליו: "נותנים מענה למראית עין, כשמציבים יותר שוטרים וסיורים על הכביש, אבל מהר מאוד זה נעלם והאבנים חוזרות. סביב מבצע צוק איתן ראינו מחזות לא נעימים של זריקות אבנים וירי זיקוקים על שוטרים בכיכר".

"אנחנו לא חושבים על לעזוב את השכונה, זה לא השיח של התושבים, אבל את התחושות הקשות אפשר לראות בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ של התושבים", אמר חכימיאן. "בטוח שיש כאלו שחושבים על לעזוב, אבל אנחנו גרים בירושלים וכשהיינו ילדים המשכנו לעלות על אוטובוסים שהתפוצצו אחת לכמה ימים. וגם, אנחנו ירושלמים – לאן נלך?".

עופר ברקוביץ', סגן ראש עיריית ירושלים, אומר כי הפיגוע בערב החג מוכיח ש"זורקי אבנים הם טרוריסטים ויכולים גם לרצוח". לדבריו, "יש לפעול כדי להביא את האחראים לדין. על המשטרה וכוחות הביטחון לשנות את מדיניות הפעולה בירושלים, להגביר נוכחות, להיכנס לכפרים, ולהפסיק את המציאות הקשה הנוכחית".

(עדכון ראשון: 22:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully