וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המהגרים: האיחוד אישר מבצע צבאי נגד מבריחים בים התיכון

לפי דיווח של דיפלומט אירופי, מעתה יוכלו ספינות צבאיות של מדינות האיחוד האירופי לעצור סירות מהגרים ולהשמידן. כמו כן, בבריטניה הודיעו כי ימונה סגן שר במיוחד לטיפול בנושא, ובהונגריה נשבר שוב שיא מספר הפליטים שנכנסו למדינה

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(פליטים מבקשים עזרה ממדינות אירופה)

האיחוד האירופי אישר היום (שני) למדינות החברות בו להפעיל כוח צבאי במקרה של הברחת בני אדם דרך הים התיכון - כך מסר דיפלומט באיחוד לסוכנות הידיעות הצרפתית. מעתה, ספינות צבא אירופיות יוכלו לעצור סירות מבריחים, וכוחות יוכלו להשמיד אותן ולבצע מעצרים של האחראיים על הברחת המהגרים.

בחודש יולי, אישר האיחוד את השלב הראשון בפעולה הצבאית בכך שהחל לאסוף מודיעין על אודות הספינות, אולם עדיין לא ניתן היה לעצור ולהשמיד אותן. ההחלטה מהיום נחשבת בעצם לשלב השני של המבצע, לאור העובדה שרבים באיחוד הפנימו כי יש צורך במדיניות קשוחה יותר.

מטרת החלטת האיחוד הנה ללכוד רשתות הברחה הפועלות, להערכתם, בעיקר מלוב, עוד מ-2011. רשתות מבריחי בני האדם פועלות במרץ בחודשים האחרונים בים התיכון, כשרק אתמול נספו עשרות מהגרים על ספינה בחופי אחד מאיי יוון, בעוד שמשמר החופים היווני עדיין מחפש אחר ארבעה ילדים נעדרים מספינת פליטים אחרת. עד כה הגיעו לאירופה יותר מ-350 אלף פליטים דרך הים, ויותר מ-3,000 נספו בדרכם ליבשת באסונות כגון זה שאירע אתמול.

לקריאה נוספת בנושא:
האו"ם: ביקורת גבולות באירופה תכניס אלפי פליטים ל"אזור דמדומים"
בניגוד לאמנת שנגן: גרמניה תחל ביקורת בגבול אוסטריה
בשל העומס: גרמניה משכנת מהגרים במחנה הריכוז בוכנוואלד

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בביקור במחנות פליטים בלבנון, 14 בספטמבר 2015. רויטרס
"רציתי לשמוע ולראות בעצמי". קמרון במחנה הפליטים/רויטרס

במסגרת הניסיונות להתמודד עם המשבר, בריטניה הודיעה כי תמנה סגן שר שיהיה אחראי לענייני הפליטים. כמו כן, ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון ביקר היום במחנה פליטים סורים בלבנון ושוחח עם משפחה שנועדה להיקלט בממלכה. זהו ביקורו הרשמי הראשון של קמרון במדינה.

בשכנתה של סוריה שוהים כמיליון פליטים, ובריטניה אמורה לקלוט 20 אלף מהם במהלך חמש השנים הקרובות ולשם כך מונה היום סגן שר שיעסוק בנושא. "רציתי לשמוע ולראות זאת בעצמי", אמר קמרון במהלך ביקורו. בהודעה רשמית שפורסמה מלשכתו במקביל לביקור נמסר: "המלכה הייתה שמחה לאשר את מינויו של חבר הפרלמנט ריצ'רד הרינגטון כתת שר החוץ בשיתוף משרד הפנים, מחלקת הקהילות והממשלה המקומית והמחלקה לפיתוח בינלאומי".

סירות מהגרים המגיעות לחופי האי לסבוס שביוון, 14 בספטמבר 2015. רויטרס
מהגרים מגיעים בסירות לאי לסבוס שביוון/רויטרס

אלפי פליטים ממשיכים להגיע לאירופה, במסגרת המשבר ההומניטרי החמור ביותר שידעה היבשת מאז מלחמת העולם השנייה. יותר מ-5,800 מהגרים נכנסו להונגריה אתמול, וקבעו שיא חדש בכמות בני האדם הנכנסת למדינה ביממה. העלייה החדה במספר הפליטים חלה בשל הכנסתם של חוקי ההגירה החדשים במדינה לתוקף מחר, לפיהם כל אדם שייכנס אליה באופן בלתי-חוקי ייכלא.

אחד מאתרי התקשורת בהונגריה דיווח כי סרביה, שמשטחה נכנסים מרבית המהגרים למדינה, תנסה "לדחוף" עוד כ-25 עד 30 אלף פליטים במהלך היום, טרם כניסת החוקים החדשים לתוקף. לפי האתר, המדינה השכנה תאיץ את תנועת האוטובוסים לגבול, שעליהם מהגרים שנכנסו אליה מיוון וממקדוניה.

סירות מהגרים המגיעות לחופי האי לסבוס שביוון, 14 בספטמבר 2015. רויטרס
פליטים על סירה רעועה בדרכם לחופי יוון/רויטרס

אתמול, בניסיון להתמודד עם אלפי הפליטים החוצים את גבולותיה ושואפים להשתכן בה, החליטה גרמניה להנהיג ביקורת גבולות בינה לבין אוסטריה. בהמשך לכך, היום הודיע גם משרד הפנים הסלובקי כי יציב שוטרים לביקורת בגבולות המדינה עם אוסטריה והונגריה השכנות.

שר הפנים של מדינת בוואריה שבגרמניה, אליה הגיעו יותר מעשרת אלפים מהגרים עד כה, אמר היום כי ביקורת הגבולות הזמנית במדינה עשויה להימשך "כמה שבועות לפחות". "אנו זקוקים לביקורת גבולות נוקשה יותר באופן כללי, מאחר שרבים שנכנסו לגרמניה בימים האחרונים אינם באמת פליטים", אמר השר. "השמועה נפוצה בין המהגרים שאם יגידו שהם מסוריה, יצליחו להיכנס אלינו", הוסיף.

עם החרפת המשבר ושאיפתם של פליטים נוספים להיכנס למדינות האיחוד האירופי, שלטונות המדינות השונות חלוקים בדעותיהם בנוגע לדרך שבה יש לטפל במהגרים ובאופן שבו יש לקלוט אותם ביבשת. היום אמורים להיפגש שרי הפנים של מדינות האיחוד על מנת לדון במשבר המהגרים ובהצעה לקבוע מכסות מהגרים ולחלק את מבקשי המקלט בין מדינות האיחוד, על מנת לא ליצור עומס על מדינות כמו גרמניה ושבדיה.

מהגרים בתחנת הרכבת בעיר דורטמונד שבגרמניה, 14 בספטמבר 2015. רויטרס
מהגרים מסמנים בידיהם סמל ניצחון בהגעתם לתחנת הרכבת בדורטמונד, גרמניה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully