וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן טוענת: גילינו מרבץ גדול של אורניום במרכז המדינה

12.9.2015 / 17:08

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית הודיע כי בקרוב יחלו העבודות במאגר החדש של היסוד הכימי החיוני לתכנית הגרעין. זאת בניגוד להערכות במערב, ולפיהן נותרה בידי טהראן כמות מצומצת של אורניום

מערכת וואלה

איראן גילתה מרבץ אורניום גדול ובקרוב היא תחל להפיק ממנו את החומר הרדיואקטיבי – כך הודיע היום (שבת) ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית עלי אכבר סאלחי. דבריו מעמידים בספק הערכות קודמות שהשמיעו מומחים במערב ולפיהן לרפובליקה האסלאמית יש מאגר מצומצם של החומר החיוני לתכנית הגרעין שלה ובקרוב היא תצטרך לייבא אותו.

"אני לא יכול להכריז על מרבצי האורניום של איראן", צוטט סאלחי בסוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א. "הדבר החשוב הוא שלפני החיפושים אחרי מרבצי אורניום לא היינו כל כך אופטימיים, אבל התגליות החדשות גרמו לנו להיות בטוחים לגבי המאגרים שלנו". עוד הוסיף הבכיר, שעמד בראש צוות המשא ומתן של איראן לשיחות הגרעין, כי החיפושים אחרי היסוד הכימי כיסו כבר כשני שלישים משטחה של המדינה והם יושלמו תוך ארבע שנים. לדבריו, עבודות הכרייה יחלו בקרוב במכרה חדש במחוז יאזד שבמרכז המדינה.

לקריאה נוספת בנושא
הבית הלבן: נתניהו צפוי להיפגש בנובמבר עם אובמה בוושינגטון
הדמוקרטים חסמו ההצבעה על הסכם הגרעין בסנאט: "ניצחון לביטחון העולם"

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
נשיא איראן רוחאני בביקור בכור בבושהאר בתחילת השנה/AP

המעצמות צפויות לעקוב מקרוב אחרי ההודעה האיראנית לאחר הסכם הגרעין שנחתם ביולי האחרון בווינה. ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה חששו שטהראן פועלת בחשאי לפיתוח נשק גרעיני, אך היא הכחישה זאת. אורניום יכול לשמש גם למטרות אזרחיות ומדעיות, אולם הוא מרכיב חיוני בפיתוח פצצות גרעין.

מומחים מערביים טענו בעבר כי איראן קרובה לניצול מלא של האורניום המרוכז שבידיה וכי כרייה מקומית של החומר אינה יעילה עבורה מבחינה כלכלית. דוח שפורסם ב-2013 על ידי מכוני מחקר אמריקניים קבע כי איראן תצטרך "להסתמך על מקורות חיצוניים כדי להשיג אורניום טבעי ומעושר" בשל נדירות החומר בשטחה ובשל איכותו הנמוכה. איראן הכחישה דיווחים בכלי תקשורת שונים ולפיהם היא ניסתה לייבא אורניום ממדינות כמו קזחסטן וזימבבואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully