וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "מאות חיילים איראנים פועלים לצד אסד בסוריה"

10.9.2015 / 17:00

לדברי המקור, גם יועצים של משמרות המהפכה הגיעו לתמוך בנשיא סוריה לצד כוחות ממוסקבה. לברוב מכחיש: "לא הגברנו פעילות". במקביל, יעלון תדרך כתבים צבאיים והתייחס לאפשרות לזהות המפגעים בכפר דומא ולהסכם הגרעין: "איראן מגבירה מימון הטרור"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בתיעוד כוחות רוסים לוחמים לצד צבא אסד לכאורה בסוריה)

שר הביטחון משה יעלון העביר היום (חמישי) תדרוך לכתבים צבאיים לרגל ראש השנה. בדבריו התייחס לכמה מהנושאים הבוערים ביותר על סדר היום הביטחוני של ישראל, בהם מעמדו של אסד, איראן והסכם הגרעין, תקציב הביטחון, הפיגוע בכפר דומא, האפשרות כי אבו מאזן יתפטר מתפקידו והתיאום עם הרשות הפלסטינית יקרוס והסיוע הביטחוני של ארצות הברית.

לדברי יעלון, אסד מחזיק ב-30%-25% משטחי סוריה ובימים אלו ארגוני המורדים מאיימים על המובלעות בלטקיה ובטרטוס שנותרו בידי השלטון. הוא הוסיף כי גורמי אופוזיציה ולוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) נכנסו באחרונה לדמשק ומרחיבים את נוכחותם בכובאני. המורדים דוחקים את הצבא הסורי ואת נאמני המשטר בדרעא, בא-סווידא ובאזור חאדר.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מביקורו בגדוד המעורב "אריות הירדן" בבקעת הירדן, יום רביעי, 19.08.15. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"איראן בטוחה ולא מבודדת". יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

שר הביטחון הביע את מורת רוחות מהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות והזהיר מפני השלכות מסוכנות. "התוצאה הרעה היא מידית – איראן בטוחה ולא מבודדת, עם הרבה יותר כסף", קבע. "עם הסרת הסנקציות ישוחררו 150 מיליארד דולרים שהיו מוקפאים, וזה לא כולל השקעות מאירופה, סין, הודו ורוסיה. להערכתנו, זה יסתכם במאות מיליארדי דולרים בתוך שנים ספורות. זה לא פותר את הבעיות הכלכליות שלהם, אבל יהיה להם הרבה יותר כסף להתעצמות צבאית. למשל, לרכישת מערכות הטילים S-300 מרוסיה, או לממן טרור, דוגמת הארגונים חמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי, החות'ים בתימן והשיעים בבחריין. אנחנו מדברים על תשתיות טרור בחמש יבשות. זה יהיה לפתחנו באופן מידי".

"תקיפה באיראן? מוצא אחרון"

יעלון נשאל לגבי תקיפת מתקני הגרעין של איראן. "אופציה צבאית היא הדבר האחרון רק כשאין ברירה", אמר. עוד הוא ציין כי טהראן מגבירה את הלחץ באזור רמת הגולן באמצעות תשתיות הטרור של סמיר קונטאר, ג'יהאד מורניה והג'יהאד האיסלאמי.

בתוך כך, גורם אחר נשאל לגבי יחסי ישראל-רוסיה והשיב: "יש לנו יחסים פתוחים עם הרוסים, שבאו להציל את אסד במלחמת האזרחים. עם זאת, לא נאפשר הפרת ריבונות והעברת נשק מתקדם או נשק כימי. אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחויות ושומרים על ערוצים פתוחים עם מוסקבה".

חיילים רוסים נלחמים לצד צבא אסד בסוריה. טוויטר, צילום מסך
תיעוד של כוחות רוסים בסוריה/צילום מסך, טוויטר

הגורם הרחיב על היחסים בין טהראן למוסקבה. "חלק ממה שעבר לאחרונה כולל אספקה קבועה לצבא הסורי, כגון רקטות, כלים ותחמושת. כרגע מדובר בכוח רוסי מוגבל שעיקרו יועצי אבטחה וגורמים נוספים, במסגרת הערכות להקמת שדה תעופה צבאי שיקלוט מטוסי קרב ומסוקי קרב", אמר.

לדבריו, איראן העמיקה את אחיזתה באזור. "יש שני דברים חדשים בסוריה: נוכחות של כוח איראני המונה מאות חיילים ויועצים של משמרות המהפכה, שהגיעו כדי לעזור לאסד, וכן נוכחותו של כוח רוסי, שהגיע אחרי השיחה בין מפקד גיס אל-קודס, קאסם סולימאני, עם הנשיא פוטין, שעניינה התגייסות להצלת החבל העלאווי בסוריה. הרוסים נאמנים לא רק לאסד, אלא גם לנמל בטרטוס. הרוסים רוצים להראות שהם נאמנים לאלה ששומרים נאמנות להם, ולהראות שהם לא מפקירים את ידידיהם, בשונה מאחרים". הגורם סיפר כי הכוחות האיראנים לא יהיו מכוונים רק נגד ישראל, אלא יעסקו בסיוע להגנה על דמשק וערי החוף הסורי.

ואמנם, שר החוץ של רוסיה הודה היום לראשונה שמדינתו שולחת ציוד צבאי לסוריה וציוד הומניטרי. עם זאת לברוב טען שמוסקבה לא הגבירה את הפעילויות שלה על אדמת סוריה. "המטוסים הרוסים מעבירים ציוד צבאי בהתאם לחוזים החתומים וגם סיוע הומינטרי", אמר לברוב לעיתונאים.

"יש לנו הערכה מי ביצע את הפיגוע בכפר דומא"

במהלך התדרוך התייחס יעלון לסוגיית תקציב הביטחון, ואמר כי לאחר קיצוץ רוחבי של 4% במשרדי הממשלה הוא נאמד ב-54.9 מיליארד שקלים. "אי אפשר לעמוד בהתחייבות התקציבית של צה"ל בתקציב כזה, בזמן שמתווה ברודט מדבר על 64 מיליארד שקלים", ביקר יעלון. "בימים אלו מתקיימים דיוני תקציב על ידי המועצה לביטחון לאומי על בסיס התכנית הרב-שנתית גדעון, שתוצג בקבינט המדיני-ביטחוני ולוועדת חוץ וביטחון. התקציב הנוכחי לא רלוונטי ואי אפשר לעשות איתו שום דבר. לא ארחיב על דוח לוקר כי נאמר עליו כבר מספיק".

הבית שהוצת בפיגוע טרור יהודי בכפר דומא, יולי 2015. רויטרס
"משוכנעים שיהודים עשו זאת". הפיגוע בכפר דומא/רויטרס

שר הביטחון נשאל על הפיגוע בכפר דומא ולעובדה כי טרם נתפסו הרוצחים. "אנחנו משוכנעים לצערנו כי את הפיגוע בדומא עשו יהודים", אמר ואישר את דבריו של גורם ביטחוני בכיר, שהתבטא ברוח דומה השבוע. "מדובר בקבוצה קיצונית ביותר ששמה לעצמה למטרה להבעיר את השטח ולפגוע בנפשות רבות, הרבה מעבר לאירוע 'תג מחיר' שבהם נתקלנו. זו קבוצה קיצונית שכופרת בסמכותנו. לכן ביצענו מעצרים מנהליים ומילאנו צווי הרחקה, כדי לא לאפשר אירועים נוספים".

השר נשאל אם להערכתו מבצעי הפיגוע נתפסו בגל המעצרים האחרון. "בואו נמתין ונראה", השיב, "יש לנו הערכות לגבי מי ביצע את הפיגועים, ולכן נקטנו צעדים". לדבריו, "הפיגוע בדומא פוגע קשה בישראל בפרט ובהתיישבות בכלל".

על האפשרות כי אבו מאזן יתפטר וישראל תצטרך לקחת אחריות מלאה על הגדה אמר: "כל אדם מגיע לקצה דרכו ובתי העלמין מלאים באנשים שאין להם תחליף. בסוף יהיו גם לא מעט אנשים שירצו לקחת את המפתחות. אני לא רואה אפשרות שצרור המפתחות הזה ייזרק לכיווננו".

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן במוקטעה. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
יעלון: "כל אדם מגיע לקצה דרכו". אבו מאזן/ראובן קסטרו

בחודשים האחרונים התערערו היחסים בין ישראל לארצות הברית על רקע היחסים האישיים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ברק אובמה והסכם הגרעין בין איראן למעצמות. עם זאת, יעלון סבור כי אין הדבר משליך על היחסים הביטחוניים בין המדינות. "אין ברוגז. ברור לשני הצדדים שיתקיים דיון על המשמעויות וההשלכות בעוד כמה שבועות כשההסכם ייושם. יש שינויים דרסטיים בעקבות ההסכם והשפעות שליליות, דוגמת רכישת אמצעי לחימה עבור איראן, בהם מערכת ה-S-300, והמשך התחמשות מדינות ערב. יש פה אירוע וצריך לראות איך שומרים על מה שארצות הברית התחייבה – להעניק לישראל יתרון איכותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully