וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיימים לעתור לבג"ץ: הכפר שמחכה כבר 14 שנה לראש מועצה דרוזי

10.9.2015 / 9:00

תושבי הכפר הדרוזי מסעדה שבצפון רמת הגולן חיים ללא ראש מועצה מאז 2001, אז מונה יהודי לתפקיד באופן זמני בעקבות סכסוכים פנימיים. "מה שאנחנו מקבלים זה ניכור", אמר בכאב תושב המקום

נביה חנג'ר עורך דינו של פדא שאער החשוד בריגול נגד ישראל בזמן הארכת מעצרו- יולי 2010. נמרוד סונדרס
מאיים להגיש עתירה לבג"ץ. עו"ד נביה חנג'ר/נמרוד סונדרס

לאחר 14 שנים שבהן התנהלו תושבי הכפר הדרוזי מסעדה שבצפון רמת הגולן עם ראש מועצה יהודי במשרה חלקית, הם מאיימים להגיש בימים הקרובים עתירה לבג"ץ נגד משרד הפנים. על רקע סכסוכים ומחלוקות פנימיות ביישוב, מונה בשנת 2001 יגאל שחר, שהיה ממונה על משרד הפנים במחוז הצפון באותם הימים, לתפקיד ראש המועצה, במה שהוגדר אז כמינוי זמני בלבד.

התושבים המתינו שהחיים בכפר ישובו למסלולם, ובדומה לשאר הכפרים הדרוזים בצפון הרמה - גם במסעדה ימונה ראש מועצה קבוע מהכפר שייבחר על ידי תושבי המקום, לצד חברי המליאה. אלא שבתום שבע שנות כהונתו של שחר בתפקיד, בשנת 2008, מונה לתפקיד מתי אבני, יהודי דתי, על ידי שר הפנים אלי ישי. על רקע המחאה הציבורית שהתעוררה בכפר באותם ימים נגד מינוי אדם שאינו מתגורר ביישוב וכזה שרחוק מאוד מתרבות העדה הדרוזית, ניסה משרד הפנים להרגיע בשנית את תושבי המקום, ושוב הגדיר את המינוי כזמני בלבד. למרות ההגדרות של משרד הפנים, אבני מכהן בתפקידו עד לימים אלו ממש.

לקריאה נוספת:
עקרת הבית שמעולם לא הסתבכה: הנאשמת בלינץ' בפצוע הסורי
ראש מועצת בית ג'אן חושף: סוד ההצלחה ל-100% זכאות לבגרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ראש המועצה לא מכיר את בני העדה". בניין המועצה המקומית במסעדה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"ההרגשה היא שפשוט מטייחים את התושבים"

לאחרונה שיגר עו"ד נביה חנג'ר מכתב אזהרה לפני נקיטת הליכים משפטיים לשר הפנים הנוכחי, סילבן שלום. "התושבים דורשים שאת התפקיד ימלא דרוזי המתגורר בכפר שלהם, שמכיר לא רק את העדה לא רק מבחינה תרבותית-חברתית, אלא גם את המצוקות של התושבים שאותן הוא חווה על בשרו כתושב הכפר", כתב. "ראש המועצה הממונה מטעם משרד הפנים מגיע פעם או פעמיים בשבוע למסעדה, והדבר לא מותיר לו זמן לקבל קהל ולנסות לסייע להם למצוא פתרונות לבעיותיהם".

לאחר כיבוש הגולן בשנות ה-70, הקימה ממשלת ישראל מועצות מקומיות בכפרים הדרוזים שברמת הגולן. מאחר שגם אחרי שאושר החוק לסיפוח הגולן בשנת 1981 לא הסכימו התושבים הדרוזים לקבל עליהם את האזרחות הישראלית - ומכאן שגם ויתרו על זכויותיהם, לרבות זכות הבחירה - מאז ועד היום לא מתקיימות בחירות מוניציפאליות בכפרים של בני העדה. אלא שבשנים שחלפו מאז הקמת הכפרים, נהג משרד הפנים למנות בעצמו את חברי המליאה למועצה הנמנים עם תושבי הכפרים ואלו בוחרים מתוכם ראש מועצה, שמשתייך לעדה הדרוזית ומתגורר בכפר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"מינוי זמני" שנמשך זה 14 שנה

המציאות הזו השתנתה במסעדה בשנת 2001 בעקבות מחלוקות וסכסוכים שהתגלו בין ראש המועצה המכהן לבין ההנהגה הדתית במקום. למורת רוחם של התושבים, למרות הצהרות משרד הפנים כי מדובר במינויים זמניים בלבד, כבר 14 שנים מכהנים בתפקיד ראש המועצה יהודים המתגוררים רחוק מהכפר. "לפני שנתיים וחצי משרד הפנים הוציא קול קורא שהזמין את התושבים המעוניינים בכך להגיש מועמדות לכהונה כחברי מליאת המועצה", אמר עו"ד חנג'ר, "32 תושבים הגישו מועמדות ולמרות שמשרד הפנים ערך להם ראיונות לתפקיד – ההליך בוטל מבלי שהוסבר מדוע".

"בתקופה שבה גדעון סער היה שר הפנים, באוגוסט 2014, המשרד פרסם שוב קול קורא והפעם 27 תושבים הגישו את מועמדותם", הוסיף חנג'ר. "בחודש אוקטובר של אותה השנה נערכו הראיונות לאיוש התפקידים - אבל עד עכשיו איש לא מונה לתפקיד חבר מליאת המועצה. ההרגשה היא שפשוט מטייחים את התושבים".

במכתב ששלח עו"ד חנג'ר לשר הפנים כתב כי בנוסף לכהונתו הממושכת של ראש מועצה חיצוני במשרה חלקית בלבד, במועצה לא נותרו כמעט חברי מליאה המשתתפים בהחלטות המשפיעות על חיי היום יום של התושבים. "אין תכניות אסטרטגיות, אין טיפול ממוקד בבעיות היישוב ואין לתושבים כתובת לפנות אליה ולקבל תשובות לבעיותיהם. ראש המועצה הממונה מגיע לכפר לעתים רחוקות, ומשכך, אין באפשרותו לטפל בבעיות הרבות שמהן סובל הכפר", כתב.

"כשראש מועצה לא חי את המציאות שלנו - הוא לא יכול להבין אותה"

מועבד אבו סעדה, תושב הכפר ומי שנמנה עם מובילי המאבק הממושך למינוי ראש מועצה מהכפר, סיפר: "התחלתי את המאבק כשהייתי צעיר בשנות העשרים לחיי - עכשיו אני כבר בן 42. הדור שלי כבר פספס את השינוי המיוחל כי היינו עסוקים במאבק שנמשך קרוב ל-15 שנה".

לטענת אבו סעדה, ראשי המועצה האחרונים לא מילאו את התפקיד כראוי. "בכל התקופה הזאת החתמנו עצומות, ארגנו הפגנות, היינו עסוקים במאבק - אבל לא נתנו לנו לשנות, לקדם דברים ולהשפיע על החיים שלנו עצמנו. כשראש מועצה לא חי את המציאות שלנו, הוא לא יכול להבין אותה ולכן הוא נתפס ככוח זר שמקדם דברים שלא קשורים לצרכים האמיתיים", אמר.

עוד הוסיף אבו סעדה: "מביאים ראש מועצה מבחוץ שעובד כמו מנהל של ארגון בלי להתחשב במרקם האנושי של המקום. המערכת צריכה להיות מורכבת מחברי הכפר, שיודעים ומבינים מה כואב לתושבים, שיהיו קשובים לרחשי הציבור. יש כאן גם פספוס גדול של המדינה בעיניי. המועצה היא הגוף המתווך בין המדינה לבין העם - התושבים. ומה שאנחנו מקבלים זה ניכור. זה כמו ילד שאין לו אבא ואימא והוא זרוק בכביש. כל כמה שנים משרד הפנים אומר לנו שתהליך מיון המועמדים למועצה הסתיים ושאוטוטו המליאה תאושר על ידי מנכ"לית המשרד ושר הפנים. הם אפילו לא משנים את נוסח התשובות שלהם, הדבר היחיד שמשתנה במסמכים האלה הוא התאריך".

מתי אבני, ראש המועצה הממונה מטעם משרד הפנים של הכפר, הוסיף: "בשלוש השנים האחרונות משרד הפנים מנסה לבנות הנהגה מקומית במועצה. עד היום היו כבר שני ניסיונות למנות ראש מועצה מקומי, אבל הוויכוח בין החמולות סיכל אותם. לפני שלושה חודשים משרד הפנים התחיל בתהליך נוסף".

לדבריו, "במקביל לקבוצה שמאיימת להגיש עכשיו עתירה, יש קבוצה נוספת שרוצה להגיש צו מניעה לתהליך האחרון שהתחלנו. הם טוענים שמאז שהתחלנו את התהליך האחרון, התווספו עוד אנשים שמתעניינים בתפקיד. אני בכלל לא צד בוויכוח, ברגע שמשרד הפנים ימנה אנשים מתאימים, אז אני מעביר את התפקיד. אין מצב שנפקיר סתם כך את המועצה ונלך. הם אולי רוצים שאשאיר את המקום פרוץ ואלך, אני מקבל הנחיות ממשרד הפנים שעושה עכשיו את כל המאמצים כדי לגמור את הסאגה הזאת".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "תהליך מיון המועמדים למועצה החדשה הסתיים ושבעת המועמדים שהומלצו על ידי הממונה על המחוז הועברו ללשכה המשפטית לאישורם בידי ועדת כשירות. לאחר מכן יועברו האישורים עם הערות הוועדה לאישור המנכ"לית ושר הפנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully