וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצ'רצ'יל עד טוויטר: המלכה ששלטה בבריטניה יותר מכל שליט אחר

אליזבת השנייה בת ה-89 תשבור היום שיא: 63 שנים ו-216 ימים כמלכה - יותר מכל מלך אחר בממלכה. היא עבדה מול 12 ראשי ממשלה, הייתה עדה לשערוריות בבית המלוכה וזכתה לפופולריות אדירה לאורך כל ימי השלטון. "העניקה למדינה יציבות יוצאת דופן"

עריכה: מתן חדד

המלכה אליזבת השנייה תשבור היום (רביעי) שיא היסטורי בבריטניה לאחר שתכהן בתפקיד הרם יותר מכל מלך ומלכה ששלטו במדינה. בשעה 17:30 בערב (שעון בריטניה) תחצה המלכה בת ה-89 את השיא שהחזיקה בו עד כה המלכה ויקטוריה – סבתא רבתא-רבתא של המלכה – העומד על 63 שנים ו-216 ימים.

במהלך ששת העשורים שבהן שלטה המלכה התרחשו אירועים שטלטלו את העולם: המלחמה הקרה שנמשכה עד שנות ה-90, מתקפות הטרור של המחתרת האירית ושל גורמים איסלאמיסטיים במדינה, ושערוריות ואסונות שיצאו מתוך בית המלוכה – ממותה הטראגי של הנסיכה דיאנה ועד תמונותיו הפרובוקטיביות של נכדה הנסיך הארי. היא האחרונה מבין בני המלוכה שחונכה בביתה, השליטה הראשונה ששלחה דואר אלקטרוני (1976), וכן הראשונה שצייצה בטוויטר (2014). היא עבדה מול 12 ראשי ממשלה – מווינסטון צ'רצ'יל ועד דייויד קמרון – אשר עדיין לא נולד ביום הכתרתה.

"אתה צריך להיות מאוד מבוגר כדי לזכור את הזמן שבו אליזבת לא הייתה מלכה", אמר ההיסטוריון של בית המלוכה, הוגו וייקרס. ואכן, בימינו הרוב הגדול של אזרחי הממלכה לא חי בתקופה שבה המלכה אליזבת לא ישבה על הכס המלכותי.

עוד בוואלה! NEWS:
בתו של ההרוג מכביש החוף: "דיווחנו על היעדרותו כבר בעשר. איפה הייתה המשטרה?"
הסדר הטיעון ל"מהנדס המטענים" הצית קרב בין הפרקליטות למשטרה
תיעוד: תושב ראשון לציון במסע התפרעות אלים ברחובות העיר

מלכת בריטניה אליזבת ביום הכתרתה, 1953. AP
המלכה אליזבת ביום הכתרתה, 1953/AP

אלכסנדרה מארי ווינדזור נולדה בלונדון לדוכס ולדוכסית מיורק בשנת 1926. בעת הולדתה, לא היה נראה סביר כי היא תמונה למלכה. אך לאחר שדודה אדוארד השמיני ויתר על הכס בשנת 1936 לטובת נישואיו לאישה הגרושה האמריקנית וויליס סימפסון, אביה הוכתר למלך והיא הפכה ליורשת העצר.

בשנת 1945, במהלך מלחמת העולם השנייה, הפכה אליזבת הצעירה לאישה הראשונה ממשפחת המלוכה הבריטית המשרתת בצבא בפועל, וגויסה לתפקיד נהגת משאית. כשנתיים לאחר מכן נישאה לבחיר לבה פיליפ - נישואים הנמשכים כבר כמעט 70 שנה, יותר מכל מלך או מלכה אחרים. בתקופת החתונה בריטניה עדיין התמודדה עם משטר צנע שהונהג לאחר מלחמת העולם השנייה, ולפי הסיפורים, עוגת החתונה של השניים הוכנה ממצרכים שהגיעו מחוץ לממלכה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מלכת בריטניה אליזבת והנסיך פיליפ ביום חתונתם, 1947. AP
המלכה אליזבת והנסיך פיליפ ביום חתונתם, 1947/AP

ב-2 ביוני 1953, כשנה לאחר מות אביה ובהיותה בת 25 בלבד, היא הוכתרה בטקס חגיגי לתפקיד "מלכת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד, השטחים והטריטוריות הנוספות, ראש חבר העמים הבריטי ומגינת האמונה". שלוש שנים לפני ההכתרה נולד בנה של אליזבת, צ'ארלס – שלמעשה הפך ליורש העצר שממתין את הזמן הרב ביותר עד שימונה לתפקיד. עם השנים נולדו למלכה עוד שלושה ילדים: הנסיכה אן, הנסיך אנדרו והנסיך אדוארד.

המלכה אליזבת בדרום אפריקה, 1947. AP
המלכה במהלך ביקורה בדרום אפריקה, 1947/AP

הפופולריות של המלכה הייתה גבוהה כמעט כל ימי שלטונה, ולפי הסקרים מהשנים האחרונות עומדת רמת הפופולריות שלה על יותר מ-80%. בשנת 2002 דורגה המלכה במקום ה-24 ברשימת "מאה הבריטים הגדולים בהיסטוריה", ובשנת 2012, בחגיגות ה-60 למלוכתה, צעדו מיליון בני אדם בגשם השוטף ברחובות לונדון לרגל המאורע.

עם זאת, מותה של הנסיכה דיאנה בשנת 1997 מהווה כתם שחור בכל הנוגע לפופולריות של המלכה. בתקופת האבל הלאומי על מות הנסיכה, נתפשו המלכה ובני משפחתה כקרים ומרוחקים מהציבור, והאמונה הרווחת היא כי אליזבת לא אהבה את כלתה. "רובו הגדול של הציבור אוהד ומכבד את המלכה", אמר ההיסטוריון וייקרס. "היא העניקה למדינה יציבות יוצאת דופן".

המלכה אליזבת ה- 2 ביום השני של מרוצי אסקוט, יוני 2015. GettyImages
המלכה בת ה-89 ביוני האחרון/GettyImages

למרות המסורת ארוכת השנים בבריטניה שבמסגרתה נחגג כל מאורע, קטן כגדול, של בית המלוכה, גורמים רשמיים בארמון אמרו כי לא יערכו מחר חגיגיות רשמיות. לטענת הגורמים, המלכה רוצה כי "העסקים בממלכה ימשיכו כרגיל". היא צפויה לשהות במעונה שבסקוטלנד, טירת בלמורל, ותצא לנסיעה ברכבת קיטור מאדינבורו יחד עם בעלה פיליפ לרגל פתיחתה של מסילת רכבת חדשה.

(עדכון ראשון: 00:00)

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully