וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האובך הכבד ביותר זה 75 שנה; שניים אושפזו במצב קשה

עדי חשמונאי, רויטל בלומנפלד ואלי אשכנזי

8.9.2015 / 16:20

אובך כה קיצוני בתקופה זו של השנה לא אירע מאז החלו המדידות, ויותר מ-250 אנשים נזקקו לטיפול רפואי. נוכח הגבלות הראות בוטלו טיסות הפנים של ארקיע. זיהום האוויר, שהגיע עד פי 5 מהערך המסוכן לציבור, יימשך גם הלילה. "להימנע משהייה בחוץ"

עריכה: ניר חן

האובך הכבד ששורר היום (שלישי) ברחבי הארץ הוא חסר תקדים לתקופה זו של השנה. מהשירות המטאורולוגי נמסר כי אובך כה משמעותי לא נמדד מאז תחילת המדידות לפני כ-75 שנה. אובך משמעותי אמנם ישנו כמעט מדי שנה, אולם הדבר קורה בדרך כלל בחורף ובאביב, ומקורו לרוב מכיוון מדבריות צפון אפריקה וסיני. במקרה הנוכחי האובך הוא תוצאה של סופות חול נרחבות שהתרחשו בימים האחרונים במדבריות סוריה. האובך הוסע לאזור על ידי רוחות צפון מזרחיות.

ברוב חלקי הארץ הראות הוגבלה עד כדי קילומטר אחד בלבד. בשל תנאי הראות בוטלו טיסות שונות. חברת ארקיע הודיעה בצהריים כי עקב תנאי מזג האוויר וחוסר היכולת לפעול בשדות התעופה באילת ובעובדה היא מבטלת את הפעילות הפנים-ארצית עד סוף היום.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
בן 81 נסע בניגוד לתנועה, התנגש בניידת שיטור עירוני - ונהרג
כוחות טורקיים פלשו לעיראק ל"מבצע קצר" נגד הכורדים
ערב ראש השנה תשע"ו: 8.4 מיליון תושבים חיים בישראל

בשל מזג האוויר החריג, מאז הבוקר פונו עשרות חולים כרוניים ואסתמטיים הסובלים מבעיות נשימה לבתי החולים. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי לכ-255 בני אדם, בהם כ-145 שסבלו מקוצר בנשימה ומהתקפי אסטמה, 30 בני אדם שהתעלפו ו-80 שסבלו מהחמרה של מחלות לב. במרכז הרפואי זיו שבצפת טופלו כ-30 בני אדם. חדר המיון בבית החולים היה עמוס היום באופן חריג משעות הבוקר, ואליו הגיעו חולים עם תסמינים של קוצר נשימה ושיעול, וכן, חולים עם מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD), ששניים מהם אושפזו. אחד, שמצבו קשה מאוד, הועבר למחלקה לטיפול נמרץ נשימתי ומטופל אחר טופל במחלקה פנימית במצב קשה.

אובך מעל חוף הסוסים, עכו העתיקה. ספטמבר 2015. עמוס דדון, תמונות גולשים
אביך בחוף עכו/תמונות גולשים, עמוס דדון
אובך בירושלים, 8 בספטמבר 2015. ריקי רחמן, מוזיאון מגדל דוד,
ירושלים תחת שמיכת אובך/ריקי רחמן, מוזיאון מגדל דוד

בין הנפגעים גם תלמיד כיתה א' בן שש וחצי הסובל מקשיי נשימה, שלאחר בדיקות טופל בחמצן והוחלט להשאירו במעקב במחלקת ילדים בזיו. חמישה בני אדם פונו לבית החולים איכילוב. הם קיבלו טיפול ושוחררו לבתיהם. לבית החולים בילינסון בפתח תקווה הגיעו חמישה בני אדם בשל קוצר נשימה, אולם לא ברור אם תסמיניהם קשורים בתנאי מזג האוויר.

יעקב ולד, בן 80 מקיבוץ שמיר, אחד המטופלים בחדר המיון בצפת פונה למרכז הרפואי על ידי בתו עינת לוי, העובדת כאחות בקיבוץ, שהעניקה לו סיוע ראשוני. ולד סיפר לצוות הרפואי כי הלך לישון עם חלונות ביתו פתוחים. "ב-4:00 לפנות בוקר התעוררתי עם קוצר נשימה קשה והזעקתי את בתי שתסייע לי ולאחר שהמצב החמיר נסענו לבית החולים. אני אדם פעיל, צועד ושוחה ולמרות זאת האובך השפיע עליי". ולד טופל בחדר המיון וקיבל חמצן והוא יישאר לאשפוז והשגחה בבית החולים.

זיהום גבוה פי חמישה מהערך המסוכן לציבור

המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוכלוסיות רגישות להימנע משהייה באוויר הפתוח. בהתייעצות עם משרד הבריאות, מומלץ שאוכלוסיות רגישות יימנעו משהייה מחוץ לבית באזורים הבאים: רמת הגולן, הגליל עליון, גליל תחתון, ירושלים, גוש עציון, בקעת הירדן, נגב מזרחי והערבה. זאת בשל ריכוזי חלקיקים באוויר הגדולים פי יותר מחמישה מערך ההתרעה, ערך שיש בו חשש לבריאות הציבור. לפי הודעת המשרד, מדובר בחולי לב, ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון.

"במד"א ממשיכים לשמור על כוננות בעקבות האובך וגל החום הכבד", אמר מנכ"ל מד"א אלי בין.

חלקיקי קרקע שחולפים מעל אזורים מזוהמים, וסופחים את החומרים

ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, הממונה על מערך ניטור אוויר הארצי במשרד להגנת הסביבה. אמרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי נרשמו ריכוזים גבוהים מאוד, מעל "ערכי ההתרעה" שהם הערכים שיש חשש לסיכון לבריאות הציבור, ולכן יצאה התרעה חמורה להימנע משהייה בחוץ לאוכלוסייה רגישה: חולי לב, ריאות, קשישים ונשים בהיריון.

"מדובר בחלקיקי קרקע שחולפים מעל אזורים מזוהמים. הם סופחים את החומרים המסוכנים והרעילים", אמרה. לדבריה, "לחולים רגישים, כדוגמת חולי לב וריאות, יש חשש לשבץ מוחי, אירוע לב ואפילו מוות".

אובך בגוש דן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
צהוב בעיניים/ראובן קסטרו

בנוסף לזיהום שורר מזג אוויר שרבי בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. בהרים ובעמקי הצפון נמדדו היום טמפרטורות של 36-34 מעלות ובעמק הירדן ובערבה 39-37 מעלות. במישור נמדדו טמפרטורות של 33 מעלות עם לחות יחסית של 70%-75%. ברצועת החוף סבלו היום עם כ-31 מעלות חום, ויחד עם לחות יחסית של כ-85%, מה שהקפיץ משמעותית את עומס החום שם.

גם הלילה יהיה אביך וחם מאוד. מחר תהיה הקלת מה באובך אשר יחל לשקוע לאטו, אולם יהיה עדיין חם מהרגיל עד שרבי. עומסי חום כבדים ישררו ברוב אזורי הארץ.

בגלל סופת אבק: אובך כבד וזיהום אוויר גבוה בכל רחבי הארץ. ניב אהרונסון
לא רואים מקילומטר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully