וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות טורקיים פלשו לעיראק ל"מבצע קצר" נגד הכורדים

גורם טורקי רשמי אמר כי הכוחות חצו את הגבול לאחר הפיגוע הקטלני ביום ראשון, שבו נהרגו 16 חיילים, כחלק ממרדף נגד המפגעים. הלילה הפציצו יותר מ-40 מטוסי קרב טורקים מטרות של המחתרת הכורדית בצפון עיראק, שבהם נהרגו 35 לוחמים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שיא במתיחות בין טורקיה למחתרת הכורדית: גורם רשמי טורקי אמר היום (שלישי) כי כוחות קרקעיים טורקיים חצו לצפון עיראק למבצע "קצר טווח". לדברי הגורם, הכוחות חצו את הגבול כחלק ממרדף אחר לוחמי המחתרת הכורדית (PKK) שהיו מעורבים בהנחת מטעני צד בראשון האחרון שהרג 16 חיילים. "זה היה צעד חד-פעמי שנועד למנוע מהטרוריסטים להימלט", אמר .

מדובר בפיגוע שאירע בדרום מזרח טורקיה, במחוז הקארי, אזור הררי סמוך לגבול עם עיראק. לוחמים כורדים הניחו פצצות, שאותן פוצצו בשלט רחוק ליד שני כלי רכב צבאיים. לאחר הפיגוע פרצו באיסטנבול ובמקומות נוספים בטורקיה הפגנות אנטי-כורדיות.

בתגובה לפיגוע יצאו הלילה יותר מ-40 מטוסי קרב טורקים למבצע של תקיפות אוויריות נגד בסיסי הכורדים בצפון עיראק. בתקיפות שבוצעו על ידי מטוסי 16-F ו-F-4 ונמשכו שש שעות, נהרגו לפחות 35 לוחמים כורדים וכן נפגעו עמדות לחימה, תחמושת, ציוד ומחסני מזון.

זירת הפיגוע באיגדיר שבמזרח טורקיה נגד כוחות הביטחון במדינה, שבו נהרגו 14 שוטרים. ספטמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
זירת הפיגוע שבו נהרגו 14 שוטרים מפיצוץ מיניבוס במזרח טורקיה/צילום מסך, טוויטר

אחרי התקיפות האוויריות הלילה, ההסלמה נמשכה. סוכנות רויטרס דיווחה על 14 שוטרים טורקים שנהרגו מפיצוץ מיניבוס במחוז איגדיר בגבול המזרחי של טורקיה. כמו כן נמסר כי
ארבעה שוטרים נפצעו מרקטה נגד טנקים שנורתה לעבר הרכב המשוריין שבו שהו בדרום-מזרח המדינה.

ראש ממשלת טורקיה אחמט דבוטאולו קרא "למחוק" מאחזים של הכורדים בתגובה למתקפה, ואמר לעיתונאים ש"טורקיה לא תירתע מהמלחמה בטרור". הוא הוסיף: "ההרים האלה ינוקו מטרוריסטים. כמה זמן ומאמצים שזה ייקח, נדאג לכך שהם ינוקו".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
12 שוטרים נהרגו בפיצוץ במחוז הכורדי איגדיר שבמזרח טורקיה. ספק 500
אמבולנס מפנה פצועים באיגדיר, הבוקר/ספק 500

מדובר בסבב אלימות נוסף בין טורקיה לכורדים מאז קריסת הפסקת האש בין הצדדים בחודש יולי. יותר מ-40 אלף בני אדם נהרגו מאז שהמחתרת הכורדית (PKK) פתחה בהתקוממות הצבאית ב-1984, במסגרת הקריאה למדינה כורדית עצמאית בתוך טורקיה.

הפיגועים הרבים בחודשיים האחרונים של המורדים הכורדים נגד כוחות הביטחון הטורקים הגבירו את השנאה של הציבור הטורקי לכורדים. מאות תומכים שהגיעו לשמוע את ארדואן נואם אתמול קראו ססמאות בעד הנשיא ותקפו את משרדי העיתון הטורקי הגדול "הורייט" שיוצא באיסטנבול. הם האשימו את העיתון בהדפסת ציטוטים לא מדויקים של ארדואן, הוצאת דבריו מהקשרם ויחס סובלני שהעיתון מגלה לטענתם כלפי המחתרת הכורדית. הם זעמו על כך שב"הורייט" נכתב כי ארדואן מחפש לעשות רווח פוליטי מהתקיפה במחוז הקארי.

מפגינים בטורקיה נגד הכורדים עם תמונות של חיילים שחוסלו בפיגוע של המחתרת הכורדית, 7 בספטמבר 2015. רויטרס
מפגינים טורקים מחזיקים תמונות של החיילים שמתו בפיגוע שלשום/רויטרס

ממשלת טורקיה הודיעה שהמבצעים הצבאיים נגד המורדים הכורדים יימשכו עד שאלה ייסוגו מכל אדמות טורקיה ויתפרקו מנשקם.

אזור דרום טורקיה הנרחב נמצא תחת עוצר בעקבות גל התקיפות של המחתרת הכורדית על צבא טורקיה. במאה מחוזות הוכרז מצב חירום והם הוכרו כ"אזורי ביטחון זמניים", שבהם לצבא ניתנת סמכות בלתי מוגבלת. בתגובה לכך, עיריות שונות באזורים עם רוב כורדי במזרח ובדרום-מזרח טורקיה הכריזו על "שלטון עצמאי".

המתיחות הזו מתרחשת על רקע הבחירות החוזרות שאליהן הולכת טורקיה. בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה הפרו-כורדית (HDP) ב-14% מהקולות ועברה את אחוז החסימה. הבחירות החוזרות נקבעו לנובמבר, אך התקשורת הטורקית העריכה שלנוכח המשבר במדינה ארדואן עשוי להקדים אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully