וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין לזה משמעות": אבו מאזן יכריז על הרשות מדינה תחת כיבוש

יו"ר הרשות אולי יממש את איומו ויפרוש מן החיים הפוליטיים, אולם הדבר בעיקר יסיט את הזרקור מההכרזה הצפויה על פלסטין כמדינה תחת כיבוש וביטול הסכמי אוסלו. עם זאת, מומחים משפטיים טוענים כי גם מהלך זה הוא בעיקר הסברתי: "אבו מאזן מנסה ליצור כותרות"

עריכה: ניר חן

(בכיר אש"ף קדורה פארס בריאיון לוואלה! NEWS על החשש מהתלקחות בגדה)

אט אט מתפזר הערפל ומתבהרים הפרטים. שלל הדיווחים והרמיזות בדבר התפטרותו הקרובה של יו"ר הרשות הפלסטינית ויו"ר אש"ף, אבו מאזן, נראים כמסך עשן שפיזרו הפלסטינים לקראת המהלך הדרמטי יותר שאותו הם מתכננים: הכרזה על פלסטין כמדינה תחת כיבוש וביטול הסכמי אוסלו.

מהלך זה נקבע לפני כמה חודשים על ידי ראש צוות המשא ומתן ומזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת. הוא הגה את המסמך המכונה "קביעת היחסים" (עם ישראל), שנועד לתכנן את המהלכים של הפלסטינים עם ישראל לקראת ספטמבר.

עריקאת, שצפוי להיבחר רשמית גם לוועד הפועל של אש"ף בכינוס המועצה המרכזית של הארגון בעוד כשבוע, מסתמן כיום כאחד האנשים החזקים ביותר בחצרו של אבו מאזן וכמי שמסומן על ידו כיורש פוטנציאלי. עריקאת היה גם זה שהגה את תכנית הבינאום הפלסטינית, שמתבססת על פנייה והצטרפות לארגונים והמוסדות הבינלאומיים, דוגמת בית הדין הפלילי בהאג.

לקריאה נוספת:
בכיר ברשות הפלסטינית: אבו מאזן יכריז על ביטול הסכמי אוסלו
הכוונות הנסתרות של אבו מאזן: יכריז שפלסטין "מדינה תחת כיבוש"?

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יולי 2015. רויטרס
מפזר מסך עשן סביב ההחלטה הדרמטית. אבו מאזן/רויטרס
הסכמי אוסלו והסכם הביניים, שנחתם בשארם א-שייח ב-1994, יבוטלו

אחד מראשי אש"ף, אחמד מג'דלאני, אמר אמש לסוכנות הידיעות "מען" כי המועצה המרכזית תדון בנושא החלטות אלה בכינוסה הקרוב המתוכנן לעוד כשבוע, אם כי לא מן הנמנע שהכינוס ידחה. לאחר קבלת ההחלטה יכריזו הפלסטינים על ביטול ההסכמים עליהם חתום אש"ף עם ישראל, ויכריזו על מערכת עבודה חדשה עמה. מג'דלאני הוסיף כי הודעה בדבר החלטה זו כבר נוסחה על ידי הוועדה המכינה של כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית.

בין היתר, יבוטלו הסכמי אוסלו והסכם הביניים שנחתם בשארם א-שייח ב-1994. בכך כלולים גם ההסכם הכלכלי מפריז והסכמי שיתופי הפעולה הביטחוניים בין הרשות לישראל. עם זאת, בשלב זה עדיין לא ברור מהן ההשלכות בפועל של החלטה מעין זו. תתלווה לכך הודעה של אבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בסוף החודש, שיבהיר כי לנוכח ביטולם של ההסכמים הללו, פלסטין מעתה היא מדינה תחת כיבוש.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במסיבת עיתונאים בקהיר, 11 באוגוסט 2014. AP
סומן כיורש. עריקאת/AP

ואולם, מומחים רבים למשפט בינלאומי אמרו היום כי לדבר אין כלל משמעות מעשית מעבר לצעד הסברתי. "גם ככה הרשות מוגדרת כמדינה ושטחה כשטח פלסטיני כבוש. החזקת שטח של מדינה אחרת בזמן מלחמה אינו דבר אסור, אלא מותר. זה לא ישנה הרבה", אמר פרופ' רובי סיבל, מומחה למשפט בינלאומי באוניברסיטה העברית.

השאלה שנמצאת במחלוקת משפטית היא אם פלסטין מוכרת כמדינה. באו"ם היא מוכרת היום כמדינה משקיפה, אולם ממילא הארגון אינו מוסמך להכיר במדינות, אלא רק לקבלן למעגל חבריו.

"ההצהרה לא רלוונטית"

להכרזה על מדינה תחת כיבוש יש משמעויות מרחיקות לכת, לכן הדבר מעמיד בסימן שאלה את המוטיבציה של אבו מאזן לעשות כן. ברגע שמוכרת מדינה בשטח שנתון לכיבוש צבאי, יש בכיבוש זה להוות הפרה של עקרונות היסוד של המשפט הבינלאומי הפומבי – ובפרט זה עקרונות הריבונות, אי השימוש בכוח ואי ההתערבות בענייניה של מדינה אחרת. כאשר מדובר במצב שבו שטח שלא נחשב חלק ממדינה כפוף לכיבוש צבאי, הרי שהדבר שונה. נוסחת היסוד מאז נובמבר 1967 היא החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם, שטבעה את העיקרון של שטחים תמורת שלום - הסכם שלום עם מדינות הסכסוך של מלחמת ששת הימים תמורת נסיגה משטחי 1967. כל עוד אין הסכם שלום, לא חייבים בנסיגה.

אלוף-משנה (במיל') פנינה שרביט ברוך, לשעבר ראש המחלקה לדין בינלאומי בפרקליטות הצבאית, מדגישה כי מדובר במהלך הצהרתי במהותו. "זה בעיקר נראה כאילו אבו מאזן ינסה ליצור כותרת כדי שידברו קצת על הפלסטינים, על מנת להראות שהוא עושה משהו", אמרה. "אני לא רואה איך זה יכול ליצור שינוי. אם זה היה רלוונטי מתישהו זה בעת הכיבוש, אבל לפי איך שהעולם רואה את זה לא רלוונטי בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully