וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצבעה על הסכם הגרעין: אובמה זקוק רק לעוד סנאטור אחד

2.9.2015 / 1:51

שני סנאטורים הודיעו על תמיכתם בהסכם, ובכך עלה מספר התומכים בסנאט ל-33 - אחד פחות ממה שנדרש לנשיא ארצות הברית כדי לאשרו בהצבעה שתיערך בעוד כשבועיים בקונגרס האמריקני

צילום מסך

(אובמה: "לא מצאתי שום טיעון טוב אחד נגד הסכם הגרעין עם איראן)

בהישג יד: שני סנאטורים דמוקרטים הודיעו אמש (שלישי) כי יתמכו בהסכם הגרעין עם איראן בהצבעה בקונגרס האמריקני, שתתקיים בעוד כשבועיים, והעלו את מספר התומכים בהסכם בסנאט ל-33. כעת זקוק נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לתמיכת סנאטור נוסף בלבד כדי שהרפובליקנים לא יצליחו לסכל את אישור ההסכם שנחתם ביולי.

הראשון שהודיע על כוונתו לתמוך בהסכם היה בוב קייסי, סנאטור מטעם מדינת פנסילבניה. "אני אתמוך בהסכם הזה מכיוון שהוא שם אותנו על נתיב של הגבלת תכנית הגרעין של איראן ל-15 השנים הקרובות, בתמיכה מלאה של הקהילה הבינלאומית", אמר בנאום באוניברסיטת דלאוור. מאוחר יותר הודיע כריס קונס, סנאטור מדינת מדינת דלאוור שחבר גם בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, כי יתמוך בהסכם.

לקריאה נוספת:
אובמה בדרך לניצחון בקונגרס - ומחפש פיוס עם ישראל
אובמה: "אנחנו לא בוטחים באיראן, אם תרמה - נעניש אותה"
מפחד להתחייב: חסן רוחאני מתנגד להבאת הסכם הגרעין לפרלמנט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסנאטורים כריס קונס/מערכת וואלה!, צילום מסך

קייסי נימק את החלטתו ואמר כי ההסכם מציב הגבלות נוקשות על התכנית, מגדיר עליה פיקוח הדוק ומגדיר אמצעים כדי לוודא שאיראן עומדת בהתחייבויותיה. "ההסכם מעניק לה הקלות רק בתמוכה לפעולות מאומתות מצדה", סיכם.

ההצבעה שיזמו הרפובליקנים במטרה להפיל את ההסכם תיערך ב-17 בספטמבר, והיא זוכה לרוב בקונגרס - שהופך לחסר משמעות אם מוטל וטו נשיאותי. עם זאת, הווטו שהטיל אובמה על ההצעה יהיה תקף רק אם יצליח להשיג את תמיכתם של 34 סנאטורים לפחות.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
המומנטום לצדו. אובמה/רויטרס

המומנטום שנצבר בימים האחרונים, כפי שהגדיר זאת הבית הלבן, מעלה את האפשרות - שעד לא מזמן נראתה בלתי-סבירה - שמספר התומכים יגיע עד ל-41 סנאטורים. במצב זה ניתן יהיה למנוע את העלאת ההצעה הרפובליקנית להצבעה, וכך אובמה לא יצטרך להשתמש בווטו הנשיאותי.

אם לא יצליח אובמה לצבור 34 תומכים וההצעה תעבור, היא תמנע ממנו להסיר סנקציות אמריקניות שהוטלו על איראן. הדבר יגרום, כמעט בוודאות, להפלת הסכם הגרעין, שקובע כי איראן תרסן את פעילותה הגרעינית בתמורה להסרת הסנקציות נגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully