וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בדרך לניצחון בקונגרס - ומחפש פיוס עם ישראל

30.8.2015 / 0:23

הריאיון של נשיא ארה"ב לארגונים היהודיים-אמריקניים היה שונה מהריאיון הלוחמני שהעניק נתניהו לפני כחודש. אובמה, שדיבר אתמול כמנצח, מנסה לפייס את נתניהו אך לא בטוח שהעימות ביניהם עומד בפני סיום

מערכת וואלה!

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיע ביום שישי לריאיון, ששודר לאלפי פעילים בארגונים יהודיים-אמריקניים, כשמאזן הכוחות בקונגרס בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן נוטה לטובתו. אובמה, שדיבר כמי שכבר בטוח בניצחונו, עוסק כעת בניסיון לפייס את הקהילה היהודית ולמנוע התרחקות בינה לבין המפלגה הדמוקרטית, שיותר מ-70% מיהודי ארה"ב תומכים בה.

הרעיון לריאיון נולד לאחר שלפני כשלושה שבועות ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו ריאיון דומה, שבמהלכו הסביר מדוע הוא מתנגד להסכם עם איראן. בריאיון משלו הציג אובמה את הצד של הממשל ופירט מדוע לדעתו ההסכם עם איראן הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מהרפובליקה האיסלאמית נשק גרעיני.

לקריאה נוספת:
אובמה: "אנחנו לא בוטחים באיראן, אם תרמה - נעניש אותה"
סבא"א חושדת: איראן הרחיבה חלק ממתקן פרצ'ין
בעקבות הסכם הגרעין: אקטיביסטים איראניים מקווים לרפורמות חברתיות

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אוגוסט 2015. רויטרס
מאזן הכוחות בקונגרס לטובתו. אובמה/רויטרס

הוויכוח בין נתניהו לאובמה על העובדות מוכר היטב לקהל הצופים, וקשה להצביע על חידושים משמעותיים שעלו באחד הריאיונות הללו. אלא שמעבר לטיעונים הטכניים, המדיניים והביטחוניים, אפשר היה בכל זאת לזהות הבדל משמעותי בין הריאיון עם נתניהו מתחילת החודש לבין הריאיון עם אובמה אמש. נתניהו דיבר כמי שעסוק עדיין במאבק על הצבעת הקונגרס. המאבק של אובמה, כך נראה, כבר מאחוריו.

הריאיון עם נתניהו התקיים לפני שלושה שבועות, כאשר תוצאות ההצבעה בקונגרס האמריקני טרם היו ברורות. באותה העת, נראה היה שיש עדיין סיכוי - גם אם נמוך - לניצחון של מתנגדי ההסכם בקונגרס. נתניהו, בהתאם למצב הזה, היה במצב רוח "לוחמני" והפציר ביהודי ארה"ב להתנגד להסכם עם איראן ללא קשר למחלוקות הפוליטיות ביניהם. מנהיגים של כמה ארגונים יהודיים חשובים, שלוקחים חלק פעיל במאבק נגד ההסכם עם איראן, הביעו חוסר נוחות מהקריאה החריגה הזו של ראש ממשלת ישראל ליהודי ארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אוגוסט 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
האם העימות החזיתי בין נתניהו לאובמה יסתיים? רה"מ/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

אובמה, לעומת נתניהו, הגיע לראיון ביום שישי בערב כאשר מצב הכוחות בקונגרס שונה לחלוטין. בסנאט, שם זקוק אובמה לתמיכתם של 34 סנאטורים כדי להעביר את ההסכם, הוא זכה כבר לתמיכתם של 30, ונותרו לו עוד כשבועיים לגייס את הקולות החסרים. בבית הנבחרים מצבו נראה בטוח עוד יותר. מתנגדי ההסכם זקוקים לרוב של שני-שלישים בשני הבתים של הקונגרס כדי להפיל את ההסכם. כפי שאמר בעצמו אחד מבכירי הרפובליקנים, הסנאטור בוב קורקר, הסיכוי לכך כרגע הוא כמעט אפסי.

בהתאם למצב הזה, אובמה אמנם הקדיש חלק גדול מהריאיון להגנה על תוכן ההסכם, אבל אפשר היה לזהות גם רצון מצדו להמשיך הלאה. "הגבלת הסיוע הביטחוני הולכת לקרות במהרה משום שלשתי המדינות יש אינטרס משותף - לא רק למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני - אלא גם לוודא שהיא לא שולחת נשק לחיזבאללה ושהיא לא גורמת לאי-יציבות אצל שכנותיה", אמר אובמה.

"אנחנו כמו משפחה"

הנשיא דיבר על חשיבותו של שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל והתייחס בצורה פיוטית ל"יחסי החברות והאהבה בין העם האמריקני והעם הישראלי", שלדבריו, ישרדו למרות כל המחלוקות הפוליטיות. "אנחנו חולקים היסטוריה ואינטרסים משותפים, אנחנו משפחה ואפילו בנושא הספציפי הזה, אנחנו יותר מסכימים משאנחנו חלוקים".

זה היה ריאיון של כמעט-מנצח, שנעדרו ממנו ההתבטאויות התקיפות והמעליבות שליוו את חלק מהופעותיו הקודמות של אובמה בנושא. אם אובמה אכן ישיג את הקולות הדרושים לו וההסכם יעבור, הוא צפוי לנסות ליזום מהלך פיוס עם נתניהו, כמעט באופן מיידי. הקרע שנוצר בתוך הקהילה היהודית בארה"ב הפך להפרעה מיותרת עבור המפלגה הדמוקרטית עם התקרבות הבחירות לנשיאות ב-2016, ולאובמה עצמו חשוב מאוד ליישר את ההדורים עם הקהילה היהודית בארה"ב, שהייתה ועודנה אחת ממקורות התמיכה החשובים ביותר שלו. במסגרת ניסיון הפיוס הזה, סביר להניח שתתקיים גם פגישה עם נתניהו, ושיחד איתה יחלו המגעים על הרחבת החבילה הביטחונית לישראל.

עם זאת, בטווח הארוך יותר כלל לא בטוח שסיומה של סאגת ההסכם עם איראן, מבשרת גם על סיומו של העימות החזיתי בין נתניהו לאובמה. נותר עוד לראות כיצד יפעל הממשל האמריקני בשנה וחצי הקרובות בנושא הפלסטיני, ומצד שני, האם נתניהו יעז להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב, כפי שעשה בשנת 2012. כמו במקרים קודמים במערכת היחסים הזו, בסיומו של כל משבר מגיע פיוס זמני, אבל המשבר הבא כבר מתחיל להתבשל ברקע.

(עדכון ראשון: 23:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully