וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפו הסודות של שפת השריקות שכובשת את טורקיה

28.8.2015 / 10:48

שפת השריקות של טורקיה הנקראת גם "שפת הציפור" ושמה כן היא - תקשורת שנעשית בשריקות בלבד. גם אם זה ישמע להם כאילו דוברי השפה סתם שורקים אחד לשני - מתברר שלכל שריקה יש מקבילה בשפה הטורקית. ואומרים שעברית שפה קשה

New Scientist

אם יצא לכם לטייל בקוסקוי, טורקיה, בזמן האחרון ותהיתם מאיפה מגיעות השריקות המהדהדות באזור - אז כדאי שתדעו שלא מדובר בעורבני חקיין או איזו ציפור מרגיזה כלשהי - אלא בשפה של דוברי המקום, שלמדו לדבר בשריקות כדי לתקשר האחד עם השני ממרחקים עצומים.

שפת השריקות, הנקראת גם "שפת הציפור", אולי נשמעת לכם כמו מתיחה - אבל היא מאוד אמיתית ומורכבת - כשלכל שריקה יש מקבילה בשפה הטורקית. תושבי הכפר החליטו להשתמש בה בגלל התנאים הגיאוגרפיים המאפשרים לקולות השריקה להישמע למרחקים - וכך הם יכולים לתקשר כשחסר להם סוכר או משהו. החבר'ה האלה לא שמעו על ווטסאפ?

"גם אם תצעק, ספק אם יצליחו לשמוע אותך שם. שפת השריקות לעומת זאת יכולה להישמע עד מרחק של קילומטרים עם כל ההרים והקניונים הגדולים שבאזור", הסביר בהודעה לעיתונות החוקר אונאר גנטרקן מאוניברסיטת בוכום שבחבל הרהור, גרמניה, "זו דרך תקשורת מאוד נוחה לתושבי המקום".

סודות שפת השריקות בטורקיה. צילום מסך
ציף ציף, שריק שרק, בול בול בול בול ביל בל לה לה לה.../צילום מסך

על פי הוושינגטון פוסט, השריקה מבוססת על השפה הטורקית - כשכל צליל מייצג הברה. מה שהופך את השפה הזאת לכזו מבריקה היא לא רק היכולת לתקשר בשריקות אלא גם התהליך שמתרחש אצל דוברי השפה במוח - שמתברר שהוא מאוד שונה משימוש רגיל בשפה. על עיבוד השפה ויכולת הדיבור אחראית האונה השמאלית אצלנו במוח - אך ממחקרו של גנטרקן ועמיתיו השימוש ב"שפת הציפור" מפעיל אצל תושבי הכפר את האונה הימנית והשמאלית במוח באותה המידה.

"מבנה המוח שלנו לא קבוע כפי שאנחנו משערים", סיפר גטרקן לניו יורקר, "הדרך שבה מידע ניתן לנו בשפה הזאת משנה את הארכיטקטורה של המוח שלנו באופן רדיקלי". כמו כן, מה שגורם לשפה הזאת להיות כה שימושית - הוא גם החיסרון שלה: בגלל שמשתמשים בה כדי לתקשר על פני מרחקים עצומים - אין בה שום פרטיות כי כל אחד שגר באזור יכול להקשיב לה.

עם זאת, מאחר שילדי הכפר החלו לאמץ לעצמם סמארטפונים, ספק אם "שפת הציפור" תמשיך גם ככה לדורות הבאים. "בנייד אתה יכול לרכל עם חברים, אבל בשריקות אתה לא יכול לעשות את זה. כל הכפר יכול לשמוע", אמר גנטרקן, שהסביר שכ-10 אלף איש בכפר יודעים ומשתמשים בשפת הציפור מדי יום. "אנחנו אוהבים את המסורת הזאת, אבל בימינו ילדים לא מרפים מהטלפונים שלהם", אמר אחד מתושבי הכפר, רמזאן קאליק למגזין וול סטריט עוד ב-2013, "אני רוצה שהילדים שלי ילמדו את השפה אבל זה קשה כי אין להם כבר צורך להשתמש בה". אנחנו מוכנים ללמוד את השפה, אבל נשמח אם מישהו ילמד אותנו לשרוק קודם.

עוד באותו נושא

האם הסמארטפונים הרגו את השריקות?

לכתבה המלאה

עוד ב"אסור לפספס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully