וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מנהיג הדמוקרטים לצדו: אובמה מתקרב לניצחון בקונגרס

24.8.2015 / 12:00

על אף היותו מקורב לנתניהו ולאדלסון, הצהיר הארי ריד כי יתמוך בהסכם הגרעין. תמיכתו של הסנאטור הוותיק עשויה לסחוף אחריה תומכים נוספים - ובכך לסייע לנשיא להגיע לרוב של 41 תומכים בסנאט ולהימנע משימוש בזכות הווטו שלו

צילום: מאיר וקנין, עריכה: גדי וינסטוק

פחות מחודש נותר עד להצבעה בקונגרס האמריקני על הסכם הגרעין עם איראן, ונכון להבוקר (שני) הסיכויים שההסכם יבוטל על ידי המחוקקים נראים נמוכים מתמיד. זאת לאחר שאמש הודיע מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד, על תמיכה בהסכם, והתחייב לעשות כל שביכולתו כדי לוודא ששאר חבריו למפלגה יצביעו באופן דומה. ריד הפך לסנאטור ה-27 במספר שהביע תמיכה בהסכם, וכעת הנשיא אובמה זקוק ל-34 סנאטורים כדי למנוע את הפלתו.

לאובמה יש כעת יותר מ-20 יום כדי לגייס את קולותיהם של שבעה סנאטורים נוספים, אולם הודעת התמיכה הנחרצת של ריד עשויה לפתוח בפניו אפשרות שלפני כמה שבועות נראתה בלתי אפשרית: גיוס 41 סנאטורים דמוקרטים שיצביעו בעד ההסכם. כך, הנשיא כלל לא יצטרך להשתמש בזכות הווטו שלו כדי לסכל את הניסיון הרפובליקני להפיל את ההסכם. תרחיש כזה אמנם ידרוש מאמץ גדול מצד הממשל, אבל הוא אפשרי.

לקריאה נוספת בנושא:
מכה לנתניהו: גם מנהיג הדמוקרטים בסנאט בעד הסכם הגרעין
"הטיל החדש של איראן יכול לפגוע במדויק בכל מתקן רגיש בישראל"
טכנולוגיה לאיתור מנהרות ותוספת מימון: הפיצוי של אובמה לישראל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מדבר על הסכם הגרעין בבית הלבן, 15 ביולי 2015. רויטרס
חלק מהתומכים מקווים כי בהצבעה יתמכו 41 סנאטורים, ויחסכו לאובמה את הצורך להשתמש בווטו. אובמה/רויטרס

כשהמאבק בקונגרס יצא לדרך בחודש שעבר, הדעה הרווחת בוושינגטון הייתה ששני הצדדים יוכלו בסוף הדרך להכריז על סוג של ניצחון: מתנגדי הסכם הגרעין יגייסו יותר מ-60 סנאטורים שיצביעו נגדו, מה שיגרום לפסילתו על ידי הקונגרס, אבל לא יצליחו להגיע ל"מספר הקסם" - 67, שמאפשר לקונגרס לבטל וטו נשיאותי. מיד לאחר מכן, אובמה יטיל וטו, ובזכות תמיכתם של לפחות 34 סנאטורים, הווטו שלו ישרוד - וההסכם עם איראן יהפוך לרשמי.

התסריט שלעיל הוא עדיין התרחיש הסביר ביותר, וגם בכירי המפלגה הרפובליקנית מודים בכך. אלא שבקרב תומכי ההסכם יש מי שמקווים כי בהצבעה שתיערך באמצע החודש הבא, יתמכו בהסכם לא 34 סנאטורים - המינימום הדרוש כדי שהווטו הנשיאותי ישרוד, אלא 41 סנאטורים דמוקרטים, מה שיחסוך לאובמה את הצורך להשתמש בזכות הווטו מלכתחילה. אם מתנגדי ההסכם לא יצליחו לגייס 60 הצבעות נגדו, ההסכם יקבל תוקף חוקי באופן מידי. נכון להבוקר, אובמה זקוק לעוד 14 תומכים כדי להגיע לתוצאה זו.

הארי ריד הוא בדיוק האיש שיכול לסייע לנשיא לגייס את 14 הקולות הללו. בעוד כשנה הסנאטור הוותיק מתכנן לפרוש מהחיים הפוליטיים, ולכן ההסכם עם איראן עשוי להיות מאמץ החקיקה האחרון שבו ישקיע. ריד מילא תפקיד מפתח בגיוס הקולות להעברת רפורמת הבריאות של אובמה בשנת 2010, שהייתה דרמטית לא פחות מההסכם עם איראן. ריד היה גם אחד האנשים הראשונים במפלגה הדמוקרטית שעודדו את אובמה להתמודד לנשיאות מול הילרי קלינטון בשנת 2006.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הסנאטור הארי ריד מדבר עם עיתנאים אחרי נאום נתניהו בפני הקונגרס, 24 במאי 2011. J. Scott Applewhite, AP
למרות היותו מקורב לשלדון אדלסון, ריד לא השתכנע ולבסוף הביע תמיכה בהסכם. הסנאטור הארי ריד/AP, J. Scott Applewhite

למרות תמיכתו של ריד באובמה לאורך השנים, קיווה ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל לבו שדווקא הוא ייצא נגד ההסכם עם איראן. לריד יחסים קרובים זה שנים רבות עם תומכו ומקורבו של נתניהו, המיליארדר שלדון אדלסון, שעסקיו מרוכזים במדינת נבאדה, שאותה מייצג ריד בסנאט. בנאומו בקונגרס בחודש מרץ האחרון, פנה נתניהו אל ריד ישירות מעל הבמה והחמיא לו על מצב בריאותו, לנוכח העובדה שעבר כמה ניתוחים בשנה האחרונה. כמו כן, כלי תקשורת בנבאדה דיווחו בימים האחרונים כי ריד הבטיח לשוחח עם אדלסון על ההסכם עם איראן לפני שיחליט כיצד להצביע.

שכנוע ריד להצביע נגד ההסכם הייתה אולי משוכה גבוהה, אבל הלחצים של אדלסון ושל ארגונים המתנגדים להסכם היו יכולים "לפחות" לגרום לסנאטור המשפיע להשהות את החלטתו בנושא. ככל שריד היה מאריך את התלבטותו, הדבר היה מגביר את הסיכוי שסנאטורים זוטרים ממנו ייצאו נגד ההסכם. שכן אם הסנאטור הוותיק ביותר, ואחד המקורבים ביותר לאובמה, מהסס להודיע על תמיכה בהסכם הגרעין - מדוע שדווקא הם ישכבו על הגדר למען הנשיא?

כל המאמצים והחישובים הללו, כאמור, הסתיימו אמש, כאשר ריד שחרר הודעה חד משמעית על תמיכתו בהסכם. אם הוא יעמוד במילתו ויתגייס בכל הכוח למען הבית הלבן, הדרך ל-34 סנאטורים נראית סלולה, והדרך ל-41 סנאטורים והימנעות מהטלת וטו הופכת לאפשרית - אם כי ממש לא מובטחת. עד כה רק שני סנאטורים דמוקרטים הודיעו על התנגדותם להסכם. כדי להגיע ל-60 מתנגדים ולהכריח את אובמה להטיל וטו הרפובליקנים זקוקים לארבעה "עריקים" נוספים משורות המפלגה היריבה מתוך קבוצה של 16 סנאטורים דמוקרטים שטרם הודיעו כיצד יצביעו.

בעלי "ישראל היום" ואיל הקזינו שלדון אדלסון. טוקיו, יפן, פברואר 2014. רויטרס
המאמצים לשכנע את ריד להתנגד להסכם עלו בתוהו - וכעת תמיכתו עשויה לגרור את תמיכתם של סנאטורים דמוקרטים נוספים. שלדון אדלסון/רויטרס

הסנאטורים קוראים את סקרי דעת הקהל המתפרסמים בנושא האיראני, אולם סקרים אלו לא ממש מסייעים להם לגבש מסקנה. הסיבה היא שהסקרים מראים כי רוב הציבור האמריקני אמנם מתנגד להסכם (56% נגד בסקר האחרון), אבל במקביל, רוב גדול בקרב המצביעים הדמוקרטים (כ-70% באותו הסקר) דווקא תומך בו. כיוון שהמאבק על ההצבעה מתנהל אך ורק בתוך המפלגה הדמוקרטית, בעוד הרפובליקנים יצביעו כולם נגד ההסכם בלאו הכי, לנתון השני יש בדיוק את אותה חשיבות כמו לנתון הראשון. סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטים שהצביעו בשנת 2003 בעד המלחמה בעיראק איבדו בהמשך את כיסאותיהם. סנאטור שיצביע נגד הסכם שנתמך על ידי 70% מתומכי מפלגתו מסתכן בגורל דומה.

למרות זאת, יש עדיין כמה סנאטורים שההימור הזה עשוי להשתלם עבורם. כך למשל, הסנאטור הצעיר קורי בוקר מניו ג'רזי, הסנאטור השחור היחיד כיום במפלגה הדמוקרטית. בוקר מייצג מדינה עם קהילה יהודית גדולה ועשירה, ובבחירות האחרונות קיבל תרומות בסך מאות אלפי דולרים מארגונים יהודיים המתנגדים להסכם עם איראן. חלק מאותם תורמים כבר איימו שאם יצביע בעד ההסכם התמיכה בו תצטמצם במערכת הבחירות הבאה. האם האיום הזה ישפיע עליו, או שמא הוא ינהג כפי שנהג הארי ריד מול ידידו הוותיק אדלסון? התשובה צפויה להתברר בתחילת החודש הבא.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully