וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טכנולוגיה לאיתור מנהרות ותוספת מימון: הפיצוי של אובמה לישראל

במכתב ששלח לחבר בית הנבחרים המתלבט אם לתמוך בהסכם הגרעין, הבטיח נשיא ארה"ב כי יפעל "לשפר את שיתוף הפעולה הקיים עם ישראל". לדברי אובמה, הוא יגדיל את המימון למערכות של ישראל נגד טילים

צילום: מאיר וקנין, עריכה: גדי וינסטוק

"הפיצוי" של אובמה: במכתב ששלח הנשיא האמריקני לחבר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'רולד נדלר, אשר באותו הזמן טרם החליט מהי עמדתו בנוגע להסכם הגרעין, חזר אובמה על טיעוניו לתמיכה בהסכם, תוך הבטחה שהמדינה תתגבר את הסיוע הצבאי לישראל - כך דיווח אתמול (שישי) ה"ניו יורק טיימס". זאת, ככל הנראה בשל העובדה שנדלר מייצג קהילה יהודית גדולה במנהטן שבניו יורק.

על פי חבר בית הנבחרים אדם שיף, אשר נחשף למכתב, אובמה התחייב באופן מפורש "לשפר את שיתוף הפעולה הקיים בין ישראל וארצות ההברית באזור". לטענת שיף, אובמה התחייב להגדיל את המימון הנוגע למערך ההגנה האווירית של ישראל, להאיץ את הפיתוח המשותף של מערכות אלה ולקדם פיתוח טכנולוגיות לאיתור מנהרות ומיפוי. כמו כן, כתב אובמה כי הוא מתחייב לפעול עם ישראל כדי להתמודד עם תמיכתה של איראן בחיזבאללה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אוגוסט 2015. רויטרס
התחייב כי הסנקציות על איראן יכולות לחזור במקרה הצורך. אובמה/רויטרס

על פי גורמים רשמיים בבית הלבן, מדובר בפעם הראשונה שבה הנשיא עצמו שולח מכתב שכנוע מסוג זה לעמיתיו למפלגה. במכתב מתחייב אובמה להקים משרד בתוך מחלקת המדינה האמריקנית, אשר יטפל בכל הנוגע להסכם הגרעין. לדברי שיף, במכתב ישנה התחייבות כי הסנקציות שיוסרו תחת הסכם הגרעין יוכלו לשוב בזו אחר זו כדי לגרום לאיראן לדבוק בהסכם.

בנוסף לכך, כתב אובמה כי האופציה הצבאית עדיין קיימת למקרה שאיראן תפר את ההסכם. "אם איראן תפעל להשגת נשק גרעיני, כל האופציות אפשריות, כולל זו הצבאית. הם יישארו אפשרויות לאורך הטווח של ההסכם וגם מעבר לו", נכתב.

עוד באותו נושא

חבילת פיצויים: הסיוע הביטחוני שישראל עשויה לקבל מארה"ב

לכתבה המלאה
גבעת הקפיטול. AP
ההצבעה על ההסכם תיערך בספטמבר. גבעת הקפיטול/AP

על אף שהמכתב נשלח לנדלר, הוא מופנה לכל אותם חברי קונגרס דמוקרטים שטרם החליטו מהי עמדתם בנוגע להסכם הגרעין. אתמול הודיע נדלר כי יתמוך בהסכם, אך הסנאטור צ'אק שומר, אחד היהודים הבולטים בסנאט, ואליוט אנגל, חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, הודיעו החודש כי לא יצביעו בעד בהצבעה בקונגרס שתיערך בחודש הבא.

אם הקונגרס לא יאשר את ההסכם והנשיא ייאלץ להטיל וטו, יידרשו שני שלישים מהסנאט כדי לבטל את הווטו הנשיאותי. לאור העובדה כי 26 סנאטורים דמוקרטים הודיעו כבר כי יתמכו בהסכם, וחמישה נוספים הודיעו כי הם נוטים לתמוך בו, נראה כי בסנאט יהיה קשה לרפובליקנים להשיג רוב מיוחד שכזה. כעת, מנסה הנשיא להוביל לתמיכה גורפת בהסכם בקרב חברי מפלגתו גם בקרב חברי בית הנבחרים.

"איראן תפקח בעצמה על המתקן בפרצ'ין"

מאמצי השכנוע של אובמה חטפו מכה השבוע לאחר שסוכנות הידיעות אי-פי פרסמה מסמך שלפיו הסכם סודי ובלתי-שגרתי בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ובין איראן יאפשר לאחרונה לפקח בכוחות עצמה על המתקן הגרעיני בפרצ'ין. בדיקת המתקן הגרעיני בפרצ'ין בידי פקחי סבא"א אמורה הייתה להיות חלק מהבירור המקיף בנוגע לטענות שלפיהן איראן פועלת להרכיב נשק להשמדה המונית.

מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה לדיווחים ואמרה כי "בשום אופן" האחריות לא תעבור לידי טהראן. "לא כך סבא"א עושה עסקים", אמרו דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי בהצהרה רשמית. גם יו"ר סבא"א יוקיה אמאנו התייחס לדיווח ואמר כי מדובר בעיוות ההסכם. "אני מזועזע מההצהרות הרומזות כי סבא"א העבירה את האחריות על מתקני הגרעין ועל הפיקוח עליהם לאיראן", אמר אמאנו. "הצהרות מסוג זה מציגות באופן שגוי את הדרך שבה אנו מתייחסים לעבודה החשובה של הפיקוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully