וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזרת בג"ץ, ליצמן עומד להגשים את חלומו

24.8.2015 / 7:45

סגן שר הבריאות כנראה יקבל את אישור מועצת גדולי התורה לכהן כשר במשרד. "הסוף היה ידוע מראש", אמר גורם חרדי. "אם זה היה תלוי בליצמן בלבד, הוא כבר מזמן היה שר". התוצאה: מגיש העתירה, יאיר לפיד, עמו ליצמן לא מחליף מילה, עשוי לראות בעתיד יותר ויותר חרדים בממשלה

יח"צ - חד פעמי

הציניקנים החרדים היו היחידים שניתחו אתמול (ראשון) במדויק את הרגשתו של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) אחרי פסיקת בג"ץ נגד מינויו לסגן שר במעמד שר, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מכהן מעליו כשר הבריאות וכראש הממשלה. "הסוף היה ידוע מראש", הסביר אחד מהם. "אם זה היה תלוי בליצמן בלבד, הוא כבר מזמן היה מייתר את עתירת יאיר לפיד ויושב סביב שולחן הממשלה". עם זאת, ליצמן ושאר אנשי מפלגתו כפופים להחלטתם של מנהיגיהם הרוחניים – האדמו"רים, חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. לבסוף, הם אלה שצפויים לקבל את ההכרעה בנושא.

ביום רביעי או חמישי השבוע תתכנס בבירה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. סביב שולחן הדיונים יתכנסו שורת אדמו"רים, בהם הרב יעקב אלתר, המכהן כאדמו"ר מגור, החסידות שאליה משתייך ליצמן. האדמו"רים יצטרכו להכריע בשלל נושאים שנמצאים על סדר היום במגזר החרדי – אך גולת הכותרת תהיה מינויו של סגן השר לשר הבריאות. כבר אתמול הגיע ליצמן לביתו של האדמו"ר אלתר כדי לעדכנו בפרטים המדויקים של הפסיקה. השאלה המונחת לשולחנם של האדמו"רים היא האם לשבור מסורת ארוכת שנים ולאפשר לליצמן לכהן כשר, או למצוא פתרון חלופי אחר. פתרון שכזה יכול להיות בדמות חקיקה עוקפת בג"ץ, אך לא בטוח שאופציה זו אפשרית.

עוד בנושא:
פסיקה דרמטית של בג"ץ: למנות שר בריאות בתוך 60 יום
הערכות: ליצמן יקבל מהרבנים אישור חריג להיות שר הבריאות
שופטי בג"ץ נגד נתניהו: "מי בעל הבית האמיתי במשרד הבריאות?"

חבר הכנסת יעקב ליצמן, אפריל 2013. טלי מאייר
"נהנה מאוד ממחמאות השופטים על תפקודו במשרד הבריאות". סגן השר ליצמן/טלי מאייר

מקורבי השר ליצמן הודו עוד אתמול כי סגן השר "נהנה מאוד מהמחמאות שקיבל מהשופטים ומגורמים נוספים על תפקודו החיובי בראש מערכת הבריאות בישראל". ברם, אולי כדי לצאת ידי חובה, מיהרו המקורבים לסייג את דבריהם והוסיפו: "עכשיו הוא טיפה מתוח מהכרעת הרבנים". למעשה, הפסיקה שהתקבלה אתמול היא בבחינת חלום ורוד עבור ליצמן. עבור לפיד, היריב הפוליטי שעמו סגן השר לא מחליף אפילו מילה במסדרונות הכנסת, לא נותר אלא להתמודד עם ההשלכות שלא בהכרח צפה – מעתה, נראה כי יותר ויותר חרדים יהיו חברים בממשלה, הן מש"ס והן מיהדות התורה.

במפלגת יהדות התורה אומרים כי הסיכויים לכך שתישבר המסורת גבוהים מאוד, ואולי זו גם הסיבה שבגינה העדיף ליצמן להמתין ולשתוק, ולא להצטרף לממשלה כשר מיוזמתו. עכשיו, משקיבל את הפסיקה חתומה על ידי חמישה שופטים, הפך מינויו לשר לא רק לרצונו האישי – אלא גם לדרישת בג"ץ. עבורו, הפסדה של מפלגת יש עתיד בבית המשפט העליון מהווה ניצחון אישי כביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מסיבת עיתונאים של יאיר לפיד, בית העיתונאים. דרור עינב
עם החלטת בג"ץ והתמיכה הצפויה מהאדמו"רים, ייתכן שבעתיד יגדל מספר החברים החרדים בממשלות ישראל. ח"כ יאיר לפיד/דרור עינב

מועצת גדולי התורה מעולם לא קיבלה בעבר החלטה האוסרת על מי מחברי המפלגה לכהן כשרים בממשלה, אולם במשך עשרות שנים נמנעו במפלגת יהדות התורה להתמנות לתפקידים אלה. הסיבה הרשמית להימנעות מההגדרה "שר" היא הלכתית גרידא: שר בעצם נושא באחריות לכלל פעולותיה של הממשלה, אשר חלקן מנוגדות להלכה היהודית. האחרון שהחזיק בתפקיד שר מטעם המפלגה היה יצחק מאיר לוין, שר הסעד בממשלת דוד בן גוריון הראשונה.

גורם במפלגה הסביר את ההימנעות ארוכת השנים: "יש נושאים שלא נרצה להכריע בהם כמייצגי ציבור שומר תורה ומצוות, כמו למשל יציאה למלחמה או הרג אזרחים, בעוד שהציבור שלנו לא נשלח לקרב ולא משרת בצה"ל באופן רשמי".

לדבריו, לתפיסת חברי הכנסת החרדים, הם לא נשלחו לכנסת כדי לשמש כמומחים בנושאים לא להם. "למשל בנושא היציאה למלחמה, יש מומחי צבא וביטחון, לא בשביל זה שלחנו נציגים לכנסת ולממשלה. לכן אנחנו מסתפקים בפחות מהתואר שר, כדי שלא לקחת אחריות מיניסטריאלית במקרים של מלחמה או אובדן חיים. כמובן שאין לנו בעיה בהכרה במדינה. סגן שר וחבר כנסת מושבעים בכנסת בדיוק כמו שר".

לפניות לכתב: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully