וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: המלחמות במזרח התיכון הפחיתו את זיהום האוויר

כתב העת המדעי Science Advances קובע כי מאז שהחל הסכסוך ירדה רמת החנקן הדו-חמצני בדמשק ב-50%. באזור בעיראק שבו שולט דאעש המגמה דומה. בלבנון, לעומת זאת, חלה עלייה של 30%. "ניתן לראות לאן הולכים האנשים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(קרבות בעיר זבאדני, בחודש שעבר)

בניגוד מוחלט לחוסר היציבות הפוליטית והכלכלית הגואה בסוריה ובעיראק, רמת זיהום האוויר באזורים רבים בשתי המדינות דווקא ירדה לאחרונה באופן דרמטי – כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Science Advances.

מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, מדינה שמיליונים מאזרחיה הפכו לפליטים, ירדה רמת החנקן הדו-חמצני בחאלב ובדמשק ב-50%. בלבנון השכנה, לעומת זאת, שאליה היגרו רבים מהפליטים, חלה עלייה דרמטית של 30% ברמת המזהמים באוויר.

עוד בוואלה! NEWS:
הבחירות בטורקיה מאיימות לעכב את הפיוס עם ישראל
טרור בצרפת: 3 נפצעו מירי של חמוש המזוהה עם דאעש
עימותים ליד המאחז אש קודש בשומרון: שני פלסטינים נפצעו קל

פליטים סורים בעיר ערסאל בלבנון. AP
פליטים סורים בעיר ערסאל בלבנון/AP

הדיוק הרב במדידת רמת המזהמים באוויר שאליו הגיעו המדענים שערכו את המחקר, הושג הודות לתצפיות שנעשו באמצעות לוויין ששמו AURA ששיגרה נאס"א לחלל בשנת 2004. "אתה יכול לראות לאן הולכים האנשים מסוריה", אמר ל-BBC ד"ר ג'וס לליבלד ממכון "מקס פלאנק" לכימיה בגרמניה. "אתה יכול לזהות דרך הלוויין את המחנות שהוקמו בצפון ירדן, אבל הם עוברים גם לערים כמו טריפולי וביירות", ציין, והוסיף כי הגורם המשמעותי לזיהום הוא תנועת כלי הרכב באותן ערים. "יותר מכוניות גורמות לעלייה המשמעותית בזיהום".

כוחות של מיליציות שיעיות בדרכם לעיר רמאדי, מערב עיראק, שנכבשה בידי דאעש, 27 במאי 2015. רויטרס
כוחות של מיליציות שיעיות בדרכם לעיר רמאדי במערב עיראק שנכבשה בידי דאעש/רויטרס

גם בעיראק ניתן להבחין במגמה דומה. "בכרבלא, שמדרום לבגדאד, אזור שיעי ברובו, ממשיכה העלייה במזהמים", אמר ד"ר לליבלד, אבל אם מסתכלים על האזור שמצפון-מערב לבגדאד, שבו שולט דאעש, אתה יכול לראות שהדברים הולכים לכיוון אחר".

הוא הוסיף כי עם ובלי קשר למלחמות, מגמת פליטת המזהמים עובדת באופן שונה במזרח התיכון מאשר בשאר העולם, וכי התמונה המתקבלת היא לא חד-משמעית. "לדוגמא, באיראן, צריכת האנרגיה והפחמן הדו-חמצני ממשיכה לעלות, ומאידך, רמות החנקן הדו-חמצני והגופרית הדו-חמצנית צנחו. אין חוק פשוט שאתה יכול ליישם במקרה של תרחישי פליטות מזהמים".

מדענים נוספים בירכו על המחקר ואמרו כי הוא מדגיש את התפקיד המהותי שמהווה מידע לווייני מדויק במחקר המדעי וכמו כן את רמת ההרס במזרח התיכון וההשפעה שלה על האוכלוסייה. פרופ' ג'ון, בורוז מאוניברסיטת ברמן בגרמניה אמר כי "אולי מידע מדעי כמו זה יעזור להבנה שלנו את האזור, כי הוא פרופורציונלי לאנשים, כך שאם פליטות מזהמים ירדו בסוריה ב-50% אני אצפה ש-50% מהאנשים הפכו לפליטים, כפי שאכן קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully