וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה הומניטרית": צה"ל ביטל כניסת משלחת רופאים לרצועה

21.8.2015 / 0:14

במסגרת שינוי הקריטריונים לכניסת ישראלים לרצועה, שעליה הוחלט בחודש שעבר, ביטל צה"ל את ביקור הארגון "רופאים למען זכויות אדם" בעזה אשר נערך כל חודשיים זה 8 שנים. "החלטה דרמטית ומגוחכת"

מאות תושבי רצועת עזה יוצאים דרך מעבר ארז להתפלל בהר הבית בחג הקורבן, אוקטובר 2014. AP
פגיעה ישירה בסיוע ההומניטרי. מעבר ארז/AP

מדי כחודשיים נכנסות משלחות הומניטריות של הארגון "רופאים למען זכויות אדם" לרצועת עזה לסבבי טיפולים בתושבי הרצועה ומתן תרופות וציוד רפואי. הביקורים אורכים לרוב 48 שעות והם הפכו עניין שבשגרה מאז שנת 2008. אלא שביום רביעי התבשר הארגון, שצה"ל אוסר את ביקורה של משלחת רפואית שהייתה אמורה להיכנס אתמול (חמישי) לרצועה ליומיים של סבב טיפולים בחולים.

במכתב הסירוב שקיבלו ממנהלת התיאום והקישור, יממה לפני צאת המשלחת, נכתב כי עשרת הרופאים החברים בה לא יוכלו להיכנס לרצועה בשל החמרת הקריטריונים של כניסת ישראלים לעזה. "נוכח המצב הביטחוני ברצועת עזה, הורה מפקד פיקוד הדרום על צמצום יציאת ישראלים לרצועת עזה באופן זמני, פרט למקרים פרטניים ובנסיבות חריגות ייחודיות ודחופות בלבד", כך כתבו במנהלת התיאום והקישור. "בהתאם להנחיות אלה, נבקש לעדכנכם כי לאחר בחינת הבקשה שבנדון, הוחלט באופן חריג ולפנים משורת הדין, כי לא תותר יציאתכם אל הרצועה עקב אי עמידה בקריטריונים".

עוד בוואלה! NEWS:
איראן עושה ככל העולה על רוחה בחצר האחורית של אסד
שלוש שריפות באותה שכונה בגבעתיים; "נבדק אם זה מצית סדרתי"
צפו: חרדים התפרצו לכנס גיוס בירושלים ותקפו את המשתתפים

פלסטינים חוזרים אל רצועת עזה דרך מעבר רפיח אחרי שנתקעו במשך חודש במצרים – 26 בנובמבר 2014. רויטרס
"החלטה מגוחכת". פלסטינים ממתינים במעבר רפיח/רויטרס

בחודש שעבר המליץ מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב מרדכי, לצמצם את כמות הישראלים הנכנסים לרצועה. לדבריו, בשל האירועים האחרונים, ובהם החזקתם של שני ישראלים ברצועה, עולה חשש כי חמאס ינצל הגעת ישראלים לרצועה, ובעיקר ישראלים ערבים המגיעים לבקר את קרוביהם. מפקד פיקוד דרום, האלוף סמי תורג'מן, קיים הערכת מצב ביטחונית וקיבל את ההמלצה.

לדברי "רופאים למען זכויות אדם", מדובר בהחלטה "דרמטית ומגוחכת" לאור העובדה שהם הגוף הישראלי היחיד שישראל מתירה לו כניסה לעזה. "למעשה, המשלחות ההומניטריות שלנו נכנסות לעזה באופן קבוע בממוצע מדי כחודשיים מאז שנת 2008", נמסר מהארגון. "ב-2014 נכנסנו שמונה פעמים לעזה והשנה נכנסנו עד כה חמש פעמים". עוד טוענים בארגון כי גם גורמי הביטחון מצהירים בכל עת כי הסיוע ההומניטרי לרצועה לא יפגע, ואילו הפעם מדובר בפגיעה ישירה בו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"השלכות הביטול הן קריטיות"

לאור החשש לחיי יהודים, המשלחת של הארגון כוללת רק רופאים ערבים ישראלים שנכנסים לרצועה לפרק זמן שנע בין 24 ו-48 שעות. במהלך הביקור רואים הרופאים מאות חולים, מבצעים מרתוני ניתוחים ומאפשרים לצוות הרפואי ברצועה, שישראל מקשה על יציאתו משטחה, לקבל הכשרה מעשית.

המשלחת הנוכחית הייתה אמורה לצאת לביקור בן יומיים ברצועה. מדובר במשלחת יחסית גדולה, לאור העובדה שהצטברו לאחרונה בעזה הרבה מטופלים שזקוקים לטיפול רפואי שאותו הם לא יכולים לקבל לאור מחסור בידע או בציוד מתאים. לטענת הארגון, ישראל מסרבת לאפשר לאותם חולים לצאת לקבלת טיפול בישראל וביקור המשלחת הרפואית בעזה היא הדרך היחידה להעניק להם את הטיפול שלו הם זקוקים. "עבור אותם מטופלים, השלכות הביטול הן קריטיות לבריאותם ולאיכות חייהם", ציינו.

כמו כן, בארגון הביעו תמיהה משינוי הנהלים במועד הנוכחי לאור העובדה שלמערכת הביטחון ידוע מזה זמן רב על שני הישראלים המוחזקים ברצועה. למעשה, ההגבלות נכנסו לתוקפן רק לאחר ששני המקרים הותרו לפרסום. כהוכחה, במחצית הראשונה של 2015 נכנסו לרצועה 762 אזרחים ישראלים.

שר הביטחון משה יעלון בביקור בפיקוד צפון. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
התעקשות מתמיהה. שר הביטחון משה יעלון/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

לאור ההנחיות החדשות פנה בשבוע שעבר ארגון "גישה", ארגון זכויות אדם המגן על הזכות לחופש תנועה של פלסטינים, לשר הביטחון משה יעלון בבקשה לבטל את ההנחיות האחרונות. זאת כדי "למנוע פגיעה מיותרת באיכות חייהם וזכויותיהם של אותם אנשים שנפגעים מהחלטה זו". הארגון מטפל כעת בעשר בקשות של כניסת ערבים ישראלים לרצועה. שתיים מהן, של שתי נשים הנשואות לתושבי הרצועה שביקשו לשוב לבתיהן, אושר בשבוע לאחר שזכו לסירוב במשך חודש שלם. שמונה הבקשות האחרות טרם זכו לתשובה.

עוד ציינו ב"גישה" כי רק בשבת האחרונה הותרה כניסת נבחרת הכדורגל של חברון, שחלק גדול משחקניה הם אזרחי ישראל, במסגרת משחק בין מחזיקת הגביע בגדה לבין מחזיקת הגביע ברצועה, ואילו במקרים הומניטריים אמיתיים, הדבר לא מאושר.

בארגון ביקשו להדגיש כי החמרת הקריטריונים פוגעת בארבע קבוצות עיקריות: אזרחי ישראל המבקשים לבקר את קרוביהם מסיבות הומניטריות, משפחות שבהן אחד מבני הזוג הוא אזרח ישראלי, אזרחי ותושבי ישראל העובדים בארגוני זכויות אדם והאוכלוסייה הפלסטינית הנהנית מעבודת אותם ארגונים.

כנס דיגיט 2012, פאנל "מיהו עיתונאי ישראלי?" יואב מרדכי פולי. ברני ארדוב
"חמאס עלול לנצל את הזיקה של עזה לערבי ישראל". האלוף יואב מרדכי/ברני ארדוב

מלשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "חמאס עלול לנצל את הזיקה של עזה לערבי ישראל ואף מחזיק שני אזרחים ישראלים תמימים בניגוד לרצונם, מהם אחד בן הפזורה הבדואית. לכן, בעת הנוכחית לכניסת ערבים ישראלים לרצועה יש השלכות ביטחוניות".

מארגון גישה נמסר בתגובה לדברים אלה כי "בקשת משלחת הרופאים המומחים נדחתה באותו נימוק שלאורו סורבה חזרתם לביתם בעזה של תושבים המחזיקים באזרחות ישראלית. משהורשו כעת פלסטינים אזרחי ישראל להיכנס לרצועה, מתמיהה עוד יותר ההתעקשות על חסימת משלחת הומניטרית רפואית. שינוי כה משמעותי במדיניות, גם אם הוא מוגדר זמני, ראוי שיהיה פומבי, שקוף, עקבי ומידתי. למרבה הצער, התנהלות מנהלת התיאום והקישור ותשובותיו, אינן עונות על אף אחת מדרישות אלה".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com.

(עדכון ראשון: 18:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully