וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משעל מודה: "מתנהלים מגעים חיוביים לרגיעה עם ישראל"

ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר בריאיון לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי למרות המגעים, שמתנהלים בתיווך צדדים שלישיים, לא הושג הסכם עד כה. עם זאת, הוא הדגיש כי ההסכם נוגע רק לעזה ולא לגדה המערבית. "הכדור במגרש של ישראל"

עריכה: יאיר דניאל

(חמאס בסרטון חדש: בקרוב נחשוף מידע הנוגע לחייל הדר גולדין)

בין ישראל לחמאס מתנהלים מגעים חיוביים לרגיעה בתיווך צדדים שלישיים, כך אמר ראש הלשכה המדינית חאלד משעל בריאיון לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון. עם זאת, בריאיון, שיפורסם מחר (שבת) במלואו, הדגיש משעל: "עד כה לא הגענו לאף הסכם".

משעל ציין כי הדיונים מתמקדים בחמש הבעיות המרכזיות אשר מהן סובלת רצועת עזה, לדבריו: שיקום הרצועה הסרת המצור ופתיחת המעברים, התשלומים לפקידים, הקמת נמל התעופה, הקמת נמל ימי וסוגיית התשתיות. הוא הוסיף כי טוני בלייר, עד לא מזמן שליח הקוורטט למזרח התיכון, ואחרים, הציעו לתנועתו את רעיון הרגיעה "שתימשך כמה שנים, וכינו אותה הפסקת אש ממושכת".

עוד בוואלה! NEWS:
גורם ביטחוני בכיר: "התגובה לרקטות הייתה לא פרופורציונלית, מניחים שהמסר ייקלט"
ההשכמה, העיכוב, הפיצוץ הקצר: הרס גשר מעריב אכזב את הקהל
אישום: נהג תחת השפעת סמים ואלכוהול - והרג את חברו

ראש הלשכה המדינית של חמאס סיפר כי בתגובה להצעות, השיב: "אנו לא צריכים רגיעה ולא הפסקת אש ממושכת, אנו לא צריכים מינוח חדש, אנו לא פועלים למלחמות, אך ישנה התנגדות נמשכת נגד הכיבוש כל עוד ישנם כיבוש והתנחלות". עוד הוא ציין כי מפלגתו פתוחה כלפי כל המאמצים.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
"לא צריכים רגיעה ולא הפסקת אש ממושכת". חאלד משעל/AP

גם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אישר השבוע כי מתקיימות שיחות ישירות בין ישראל לחמאס, וציין כי הפגישות בין הצדדים "מתקיימות במדינה אפריקנית". עם זאת, גורם מדיני רשמי בירושלים טען כי בפועל לא מתנהל כל משא ומתן בין הצדדים. לדברי הגורם הרשמי, "אין שום משא ומתן על הפסקת אש ארוכת טווח עם חמאס. לא דרך טורקיה, לא דרך קטאר, לא דרך טוני בלייר ולא בדרכים אחרות". בירושלים מדגישים גם כי אם ישנם גורמים פרטיים שעומדים בקשר עם חמאס, הדבר לא נעשה מטעם ראש הממשלה., בנימין נתניהו.

"כל הסיבות להתנגדות קיימות בגדה המערבית"

"אחרי המלחמה האחרונה בעזה, חזו תושבינו בניסיונות של הקהילה הבינלאומית, פעילות של הרשות הפלסטינית וממשלת האחדות בראשותו של רמי חמדאללה וכל הגורמים האזוריים והבינלאומיים למציאת פתרון לבעיית עזה", אמר משעל בריאיון. "עם זאת, לא אירע דבר מלבד יוזמות של כמה גורמים, בראשם אחינו מקטאר ומטורקיה, ואלו יוזמות שיש להודות עליהן".

לדבריו, "לנו בחמאס אכפת מהתושבים בעזה, בגדה ובשטחי 48'. בין היתר, פעלו השוויצרים לפתרון בעיית המשכורות לפקידי חמאס אך לא היו הסכמות. הייתה פעילות נורווגית בנוגע לשיקום, היו מאמצים של הנורווגים לשיקום עזה שמתקדמים באיטיות רבה. גם רוברט סרי מהאו"ם פעל. אחר כך שוחח עמנו טוני בלייר ונפגש אתנו והוא יזם את כל המאמצים. חלק (מאנשיו) נפגשו עמנו בעזה וחלק בחו"ל ודנו בדרך שבה ניתן לשקם את עזה ולשמור על השקט הביטחוני בה. חלק דיברו על הפסקת אש ארוכת טווח וחלק דיברו על רגיעה, אמרנו להם – יש חמש בעיות שיש לפתור. אמרנו להם – אם ייפתרו בעיות עזה, תהיה אפשרות לייצוב הפסקת האש. זה הנושא ואין שיחות אחרות. אנו הצגנו את עמדתנו ושמענו את הערות האחרים. הם ביקשו לבדוק את עמדת ישראל, הרשות הפלסטינית והפלגים הפלסטיניים, העמדה האמריקנים והעולם".

משעך המשיך ואמר: "לצערנו היום יש כאלה שרוצים להפוך את עזה למדינה נפרדת, ולהפריד אותה מהגדה. אמרנו לכולם – הגדה ועזה הן אחת. חמאס לא תדון כלל על הנושא הזה. אנו רוצים בחירות ושלטון אחד, אנו רוצים דמוקרטיה ושותפות פלסטינית כוללת בכל העניינים – פוליטיים וצבאיים".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, יולי 2015. רויטרס
"הטורקים הציבו את הסרת המצור מעל עזה כתנאי לפתרון המשבר עם ישראל". רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

הוא התייחס להפסקת האש שהושגה בסיום מבצע "צוק איתן" ואמר: "ישראל הפרה את ההסכם כמה פעמים. המצור נמשך ולא התחיל שיקום. הדבר הופך את עזה לפצצה מתקתקת. חלק מהצדדים טוענים כי כל עוד המצב בעזה נותר ללא פתרון, עזה תתפוצץ בפני חמאס. חמאס עומדת איתנה וכדי שלא תתפתח מלחמה חדשה".

משעל סיפר כי לפני כמה ימים נפגש באנקרה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ועם ראש ממשלתו אחמט דאווטואלו. "יש להם סוגייה עם הישראלים הנוגעת למרמרה", אמר. "מההתחלה הם אמרו לנו כי הם הציבו תנאי לפתרון המשבר עם ישראל שהוא הסרת המצור מעל עזה. זה נושא שקשור אליהם. לקטארים יש צד לא רק בפעילויות האזוריות והבינלאומיות אלא הם גם אלה שיזמו את שיקום הרצועה ועניינים נוספים". לסיכום אמר: "הכדור נמצא במגרש של הישראלים. הסכם הרגיעה לא ישפיע על ההתנגדות בגדה. ההסכם קשור בעזה, העם בגדה לא קשור להסכם – יש שם תוקפנות, וכיבוש והתנחלות. כל הסיבות להתנגדות קיימות בגדה המערבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully