וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תפקח על עצמה? סבא"א לא מתרגשת: "מרוצים מהסיכום"

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית התייחסה לחשיפת אי-פי, שלפיה הפיקוח על המתקן בפרצ'ין, שבעבר דווח כי שימש לניסויים גרעיניים - יישאר באחריות טהראן. "הנהלים שהוסכמו עומדים בדרישות שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) התייחסה היום (חמישי) לדיווח אמש ולפיו איראן תפקח בעצמה על מתקן הגרעין בפרצ'ין. בהודעת סבא"א נמסר כי אנשיה מרוצים מהסיכום בין הצדדים בנוגע למתקן, שבעבר עלו טענות כי שימש לניסויים גרעיניים.

הסרת הסנקציות מעל איראן מותנית באישורה של סבא"א, כי איראן אכן עומדת בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין עם המעצמות, שנחתם ב-14 ביולי."הנהלים תואמים להליך האימות של סבא"א והם עומדים בדרישות של הסוכנות", נמסר.

לקריאה נוספת:
בגלל רמקול: חילופי אש בין קוריאה הצפונית לדרומית
חיזוק מפתיע לאובמה: "בן אנד ג'ריס" בעד הסכם הגרעין עם איראן
מצרים: 27 פצועים בפיצוץ מכונית תופת של דאעש בקהיר

פגישת יוקיה אמאנו ועבאס עראקצ'י, וינה, פברואר 2015. רויטרס
"הנהלים עומדים בדרישות". מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו וראש הצוות האיראני לשיחות הגרעין עבאס ערקאצ'י/רויטרס

מנתונים שבידי סבא"א, עולה כי בפרצ'ין נערכו ניסויים הידרו-דינמיים שמטרתם לבדוק כיצד חומרים מסוימים מגיבים תחת לחץ גבוה – בדומה לזה שמתקיים בפיצוץ גרעיני. דובר הסוכנות שנשאל אם איראן תערוך בדיקות בעצמה בפרצ'ין, השיב כי סבא"א מחויבת משפטית לשמור על חשאיות הנהלים שעליהם סיכמה עם טהראן.

תחת הסכם מפת הדרכים שנחתם עם איראן במסגרת הסכם הקבע, איראן מחויבת לספק לסבא"א מידע מספק על תוכנית הגרעין שלה בעבר שייכלל בדוח שתכתוב הסוכנות עד סוף השנה.

במשך חודשים עיכבה איראן את חקירת סבא"א בעניין ההיבטים הצבאיים האפשריים של פעילויות גרעיניות שלה בעבר – בעיקר בתקופה שלפני 2003. זאת בטענה כי המידע המצוי בידי הסוכנות מפוברק.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נערכו בו ניסויים כדי לבדוק איך חומרים מגיבים תחת לחץ גבוה. המתקן הצבאיבפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיווח שפורסם אתמול, ומסתמך על מסמך שהגיע לידי סוכנות אי-פי, נודע כי הסכם סודי ובלתי-שגרתי בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ובין איראן יאפשר לאחרונה לפקח בכוחות עצמה על המתקן הגרעיני בפרצ'ין.

בדיקת המתקן הגרעיני בפרצ'ין בידי פקחי סבא"א אמורה הייתה להיות חלק מהבירור המקיף בנוגע לטענות שלפיהן איראן פועלת להרכיב נשק להשמדה המונית. נושא המתקן בפרצ'ין נכלל בהסכם שהגיעו אליו איראן והמעצמות.
הפרסום עשוי לתת גיבוי למבקרי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן, ארה"ב והמעצמות בחודש יולי – שכן התלונה העיקרית בעקבות העסקה הייתה שהיא מבוססת על האמון שיפגינו האיראנים. ארה"ב הקפידה לדחות טענה זו.

ארצות הברית הגיבה גם היא אמש לפרסום. דובר המועצה לביטחון לאומי נד פרייס אמר כי ארצות הברית "סומכת על תוכניותיה של סבא"א לחקור את ההיבטים הצבאיים של תוכנית גרעין של איראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully