וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הארוכה של דאעש לדמשק

22.8.2015 / 13:00

המורדים מתקרבים אט אט מערבה, הארגונים השונים סוגרים על מקום מושבו של הנשיא בשאר אל-אסד וכעת ברור: דמשק היא כבר לא בועה מוגנת בתוך סופת האש הסורית. במקביל, גם הגבול עם ישראל מתחמם

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: עשרות נהרגו בהתרסקות מטוס צבא אסד בשכונת מגורים)

השבוע זכתה דמשק בתואר המפוקפק של "העיר הגרועה ביותר לגור בה". כך על פי מחקר של חברה בריטית שנערך זה כמה שנים ברציפות ב-140 ערים והכתיר את העיר מלבורן, כ"עיר הטובה ביותר למגורים" לשנת 2015. דמשק, בירת סוריה, סגרה את רשימת הערים במקום ה-140. המחקר בדק בין היתר את ביטחון התושבים בערים הללו והאופן שבו השפיע על אורח החיים.

קשה להתווכח עם הקביעה הזו של המחקר הבריטי, לפחות לגבי בירת סוריה. רק השבוע נהרגו כ-110 מאזרחי דומא, אחד מפרבריה של דמשק, כ-15 קילומטרים בלבד ממרכז הבירה. בשעה שתיים בצהרים ביום ראשון, הפציצו מטוסים של חיל האוויר הסורי את השוק המרכזי בעיר והותירו אחריהם מאות נפגעים, הרוגים ופצועים. המראות היו זוועתיים. לדברי עדי ראייה שהתראיינו בכלי התקשורת השונים: ערמות של גופות שהתערבבו בירקות ובפירות שהתפזרו להם לכל עבר. למחרת, על אף גינוי מפורש של האו"ם למתקפה הסורית, הוכיח הנשיא הסורי בשאר אל-אסד כמה הוא מאמין באמירה הישראלית "או"ם שמום", ומטוסיו שבו והפציצו את דומא.

צריך לומר, פאתיה המזרחיים של דמשק נחשבים עבור בשאר כיעד מועדף. עוד באוגוסט 2013, הפציץ בנשק כימי את ע'וטא אשרקייה, הסמוכה לדומא, אירוע שהוביל להסכם בדבר פירוק סוריה מנשקה הכימי. דומא, ובעיקר ע'וטא אשרקייה, נחשבות כמעוז של ג'יש אל-איסלאם, "צבא האיסלאם", ארגון אופוזיציה איסלאמיסטי אך לא כזה המזוהה עם דאעש. הטענה של המשטר היא שהמטוסים הסורים תקפו מפקדה של "צבא האיסלאם", אלא שעל פי חברי אותו ארגון, המפקדה שלהם מרוחקת כשלושה קילומטרים מהשוק של דומא.

לקריאה נוספת:
באן קי מון גינה ההסלמה בגבול סוריה: "קורא לאיפוק שני הצדדים"
איראן עושה ככל העולה על רוחה בחצר האחורית של אסד
צה"ל חיסל את ארבעת חברי החוליה שירתה את הרקטות מסוריה

הריסות בדמשק סוריה, 2015. רויטרס
גם בדמשק אף אחד כבר לא בטוח/רויטרס

הנוכחות של "צבא האיסלאם" בקרבת דמשק, אינה הבעיה המרכזית הקשורה באיום על שליטתו של בשאר בעיר הבירה. החשש המרכזי מבחינת הנשיא הסורי הוא "החץ" שסימן דאעש לכיוון דמשק. אט אט סוגרים הארגונים השונים ובהם דאעש על מקום מושבו של הנשיא הסורי. כבר כעת לדאעש יש נוכחות במחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוכ הצמוד לעיר, שם הוא פועל נגד המשטר יחד עם פעילים בארגון ג'בהת א-נוסרה (שנלחם בדאעש בגזרות אחרות בסוריה, כמו חזית רמת הגולן). המטרה מבחינת דאעש, היא בשורה התחתונה דמשק.

זה אינו יעד חשאי ויותר מפעם אחת הארגון הבטיח כי יכבוש את הבירה. לעת עתה לפחות קצב התקדמותו איטי מאוד כאמור. הוא כבש לפני כמה חודשים את תדמור. רקה, בירת "המדינה האיסלאמית", רחוקה למדי אך אנשיו הצליחו להגיע לביר קסב, כ-40 ק"מ מדרום מזרח לדמשק ולעת עתה נעצרו שם. הרעה מבחינתו של נשיא "סוריה הקטנה", תפתח ממזרח מאחר שהכיוון הכללי של דאעש ברור - לנוע מערבה לעבר הבירה ולהביא להסתלקותו של בשאר מדמשק.

היעד הזה עדיין נראה רחוק מבחינת דאעש. הלחימה באזורי דמשק לרוב אינה מגיעה למרכז העיר, רק לעיתים זולגת לשם. כך קרה ביום חמישי שעבר, כשפצצת מרגמה נחתה בלב דמשק והרגה שישה מתושבי העיר. לדאעש יש בעיות לא פשוטות, לוגיסטיות, צבאיות וכלכליות. כוחותיו פרוסים עד קצה היכולת שלהם ברחבי סוריה ועיראק לשעבר. זרם המתנדבים נמשך, אך הוא איטי יותר בגלל הפעולות הנחרצות יותר של טורקיה נגד דאעש. מנגד, לצבא הסורי יש מספיק כוחות ואמצעי לחימה כדי להגן על הבירה לעת עתה. צבאו נהנה מתמיכה מסיבית של איראן ושל חיזבאללה. ובנוסף, דאעש מותקף כל הזמן מהאוויר על ידי מטוסי הקואליציה.

נשיא סוריה בשאר אסד – 6 במאי 2015. רויטרס
המטרה של דאעש: להביא להסתלקותו מדמשק. בשאר אל-אסד/רויטרס

ובכל זאת, המגמה בסוריה לפחות ברורה: ההתקדמות של דאעש לעבר דמשק לא נעצרת. צריך להדגיש, ספק אם במקרה של הסתלקות הנשיא מהבירה, מלחמת האזרחים תמהר להסתיים. בשאר צפוי אז לעבור לרצועת החוף העלאווית של לטקייה וטרטוס וינסה משם להיאחז בקרקע ולגרום לכמה שיותר נזק ליריביו השונים. וגם כאן צריך לסייג: על אף שלצבא הסורי יש עדיין יכולת להגן על העיר, קשה לחזות עד מתי הוא ישמר את היכולת הזו. מדובר בצבא שמנהל לחימה נגד גופים שונים יותר מארבע שנים. הוא איבד עשרות אלפים מלוחמיו, פצועים והרוגים. ואנשיו מותשים.

ייתכן שאירוע אחד מרכזי, נפילה של בסיס כזה או אחר או פגיעה באחד מראשי המשטר והצבא, תביא לקריסה של המערכת הצבאית של בשאר, ולנטישה של הבירה. תרחיש כזה נראה בעיראק לפני יותר משנה בעת כיבוש מוסול בידי דאעש, כאשר הצבא הסדיר פשוט נמלט מהעיר השנייה בגודלה במדינה מבלי לנהל לחימה. כך קרה גם ב-2000 כשצבא דרום לבנון, קרס ונטש את העמדות שלו כשחש שהיציאה הישראלית קרבה ובאה.

אחד הפרשנים הבריטים הידועים לענייני המזרח התיכון, רוברט פיסק, טען השבוע ב"אינדיפנדנט" כי המתקפה האווירית הקשה על אזרחי דומא, הייתה תגובה לאותו ירי על דמשק מלפני שבוע ולסכנה שיש לשני כפרים שיעים במחוז אדלב. כלומר, מאחר שאנשי "צבא האיסלאם" וג'בהת א-נוסרה מאיימים כל הזמן בירי על כיפראיה ופואה, במחוז אדלב, שבהם מתגוררים 40,000 בני אדם, המשטר מנסה לייצר "מאזן אימה", מול דומא. בשאר מנסה לומר לאותם גופים - תרפו אתם משני הכפרים השיעים ואני ארפה מדומא.

הריסות בדמשק סוריה, 2015. רויטרס
הריסות מבנה בסוריה/רויטרס

הסכנה לבירה לא מסתכמת באיום הצבאי הקרוב. הקרבות שמתנהלים כעת בזבדאני, בגבול סוריה ולבנון, הם קריטיים עבור חיזבאללה בגלל הקרבה לשטח הלבנוני, אך לא פחות מכך עבור הבירה. זאת מאחר שמקורות המים של דמשק נמצאים באזור הזבדאני והחשש של בשאר הוא שאנשי ג'בהת א-נוסרה והארגונים האחרים שמנהלים שם את הקרבות מול הצבא וחיזבאללה, ינסו לחסום את אספקת המים של דמשק.

כולם טובחים בכולם

ושוב צריך להדגיש, עד כה במאזן הכוחות - או יותר נכון במאזן האימה שנוצר בסוריה - לא נראה שינוי באופק. גם הדיווחים השונים על מגעים בין סעודיה, איראן וסוריה על הסדר מדיני כזה או אחר שיביא להפסקת מלחמת האזרחים במדינה נראים לא רלוונטיים לפי שעה. כולם טובחים בכולם, כולם הורגים בכולם. רק מספר ההרוגים והפליטים ממשיך לעלות.

גם בחזית רמת הגולן מול ישראל לא נרשם שינוי של ממש, על אף ההתחממות בגזרה בימים האחרונים בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל ותגובת צה"ל. החוליה שחוסלה השתייכה לג'יהאד האיסלאמי.

קרבות סמוך לגבול ישראל-סוריה, מעבר קוניטרה, 17 ביוני 2015. ראובן קסטרו
בחזית רמת הגולן אין שינוי של ממש/ראובן קסטרו

אולם ג'בהת א-נוסרה הוא ארגון האופוזיציה הדומיננטי ביותר באזור חוראן. אנשיו מנהלים לא מעט קרבות פנימיים בעיקר מול קבוצות המזוהות עם דאעש (כמו "שוהדא ירמוכ"). המשטר יחד עם בני בריתו האיראנים וחיזבאללה, נאחזים בשטח מצומצם סביב העיירה הדרוזית חאדר, משם גם הם מנסים להוציא לפועל פיגועי טרור בשטח ישראל (שכרגע אחד האישים המרכזיים בתשתית זו הוא המחבל סמיר קונטאר ששוחרר מהכלא הישראלי).

המצב ברמת הגולן הסורית, תקוע למדי בעידוד ישראל. בשנה שעברה עוד נראתה לחימה של ממש והתקדמות של כוחות האופוזיציה. כרגע נרשמת לחימה בלבד ללא התקדמות. באביב עוד הצליחו גופי האופוזיציה לאיים על חאדר, אך הזעקה הדרוזית שקמה לה כאן הובילה את ישראל להגיע להבנות מסוימות מול הארגונים השונים ברמת הגולן הסורית שגרמו לעצירת המתקפה על חאדר. וכך נולדה לה עוד אחת מאותן מציאויות בלתי אפשריות במזרח התיכון החדש: ישראל מתערבת כדי למנוע הסתערות סונית על חאדר הדרוזית, שמצדה מאפשרת פעילות שיעית נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully