וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הטורקים פוזלים לעבר הגז הישראלי: "הזדמנות לשתי המדינות"

19.8.2015 / 0:12

מתווה הגז מעורר עניין רב באנקרה ובכירים במגזר האנרגיה מקווים להיות חלק משרשרת הייצוא לאירופה. עיתון מקומי אף הציע להעביר את הצינור מ"לוייתן" דרך המדינה. המחסום - היחסים הדיפלומטיים בין המדינות

עריכה: ניר חן

ההתקדמות שחלה בשבוע האחרון בנושא מתווה הגז הטבעי, החל מחתימת ההסכם החדש בין הממשלה לחברות הגז ועד לאישור המתווה שלשום בישיבת הממשלה, מעוררת עניין רב בכלי תקשורת במדינות שכנות לישראל, ובמיוחד בטורקיה. בכירי תעשיית האנרגיה בה מקווים להפוך לחלק משרשרת ייצוא הגז הישראלי לאירופה, למרות המתיחות הפוליטית הקיימת בין שתי המדינות.

העיתון הטורקי "דיילי סבאח", שנחשב מקורב למפלגת השלטון של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, פרסם בסוף השבוע מאמר על האפשרות להקמת צינור הולכת גז טבעי בין ישראל לטורקיה לאחר אישור המתווה. "ישראל הציעה בשנת 2014 לאיחוד האירופי להקים צינור גז שיעבור דרך קפריסין", נכתב במאמר, "אולם יש אפשרות נוספת וזולה יותר – הקמת צינור גז שיגיע לטורקיה ויזרום משם לאירופה. המרחק ממאגרי הגז של ישראל לטורקיה הוא כ-500 ק"מ והעלות של פרויקט כזה מוערכת בכשני מיליארד דולר. אם יוקם כזה צינור, אפשר יהיה למכור לאירופה כעשרה מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי ישראלי לאירופה מדי שנה".

במאמר נכתב גם כי החסם המשמעותי להוצאת הרעיון לפועל הוא פוליטי: "היחסים בין ישראל לטורקיה נמצאים כרגע בשפל מדיני, והעובדה הזו היא המכשול הגדול ביותר למימוש הפרויקט. לצד זאת, שני הצדדים ממשיכים לדבר על שיקום היחסים זה כשנתיים, ונראה כי כעת יש רצון הדדי לשקם את היחסים הדיפלומטיים לאחר שטורקיה תקים ממשלה חדשה".

בטורקיה נערכו בחירות בחודש שעבר שבהן מפלגתו של ארדואן איבדה חלק ניכר מכוחה, וכעת נראה כי הנשיא ינסה ליזום מערכת בחירות נוספת, בתקווה לשפר את כוחה של מפלגתו.

הנשיא הנבחר של טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, איסטנבול. רויטרס
"רצון הדדי לשקם את היחסים הדיפלומטיים לאחר שטורקיה תקים ממשלה חדשה". ארדואן/רויטרס

התבטאות מעניינת בנושא הגז הטבעי שעלתה לכותרות הגיעה מצדו של מנכ"ל חברת האנרגיה הגדולה בטורקיה, "טורקגז", שאמר כי למרות העיכובים והדחיות שיצר המשבר הפוליטי בין המדינות, "עדיין לא מאוחר להקים צינור גז בין המדינות". לדבריו, "ייתכן שעדיין יש לנו מצב של רווח לשני הצדדים. יש בישראל כמות אדירה של גז טבעי. הם רוצים להעביר את הגז הזה דרך קווים במצרים ובטורקיה. אם הם יספקו מדי שנה בין שמונה לעשרה מיליארד מטרים מעוקבים של גז לטורקיה, זה יהיה רווחי לחתום על הסכם לתקופה של כ-20 שנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עסקים, גם בלי שיקום היחסים

המנכ"ל באטו אקסוי הוסיף כי הוא סבור שגם אם לא יושג הסכם פשרה מדיני בין ישראל לטורקיה, אסור לתת לדבר לעכב את ההזדמנות העסקית הקיימת כעת בין שתי המדינות. לדבריו, "היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, למרות המתיחות הפוליטית, אז למה שאנרגיה לא תהיה חלק מהמסחר הזה? אסור לנו לאבד תקווה לפני שנגיע למצב שזה חסר חשיבות עבור שני הצדדים. אנחנו חושבים שהגז הזה (הישראלי) הוא אלטרנטיבה עבור שוק הגז הטורקי הצומח. אני לא חושב שחלון ההזדמנויות נסגר. אני חושב שיש עדיין הזדמנות לשתי המדינות ולאזור".

"בשורה התחתונה, למרות הקשיים המדיניים, לטורקיה יש אינטרס כלכלי ברור לייבא גז ממאגר לוויתן"

גם בקפריסין הטורקית, מדינת החסות של טורקיה בחלקו הצפוני של קפריסין (שאף מדינה בעולם מלבד טורקיה אינה מכירה בה), התקשורת המקומית דיווחה בעניין על ההתפתחויות בישראל, וזאת מכיוון שהתקשורת הטורקית העלתה בכמה הזדמנויות בשנים האחרונות את ההשערה שהתקדמות בנושא ייצוא הגז הטבעי, תוכל להשפיע גם על המגעים לסיום הסכסוך בין קפריסין וטורקיה. העיתון הנפוץ במדינה הקטנה דיווח כי "באנקרה מביעים עניין בשיתוף פעולה בהולכת הגז מול ישראל, כחלק מתכניתה של טורקיה להפוך למרכז אזורי בתחום האנרגיה".

בכיר בחברות הגז הישראליות אמר לוואלה! NEWS כי העניין שמפגינה התקשורת הטורקית באפשרויות לשיתוף פעולה בתחום הגז, אינו מנותק מהמציאות. לדבריו, "האופציה הטורקית לא ירדה מהשולחן. בשורה התחתונה, למרות הקשיים המדיניים, לטורקיה יש אינטרס כלכלי ברור לייבא גז ממאגר לוויתן. טורקיה מעוניינת לגוון את מקורות האנרגיה שלה ולפתח כלכלת אנרגיה שמבוססת על המיקום האסטרטגי של המדינה. גם לישראל יש אינטרס ברור לחזק את הקשרים הכלכליים עם טורקיה ולייצא דרכה את הגזהישראלי גם לאירופה".

בתחילת השבוע ביקר בישראל וברצועת עזה יועצו המיוחד של ראש ממשלת טורקיה יאסין אקטאי. במהלך הביקור הוא אמר כי לאחרונה חלה התקדמות משמעותית במגעים לפיוס בין ישראל לטורקיה, וכי בקרוב צפויים הצדדים להגיע להסכמות בנושא. בלשכת ראש הממשלה בירושלים אמרו בתגובה כי אכן מתקיימים מגעים, אך "ההסכם עדיין רחוק".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully