וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב מוחץ: הממשלה אישרה את מתווה גז, רק שר אחד התנגד

הגרסה המתוקנת להסכם בין הממשלה לחברות הגז אושרה בישיבת הממשלה ברוב של 17 נגד מתנגד בודד, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ושלושה נמנעים - השרים כחלון, גלנט וחיים כץ. חברי מטה מאבק הגז הפגינו מחוץ לישיבה, מנהיגת המחאה עוכבה לחקירה. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

מתווה הגז אושר היום (ראשון) בגרסתו המתוקנת ברוב מוחץ של 17 נגד מתנגד בודד - רק השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ששהה בחו"ל וחזר לארץ במיוחד ל-24 שעות כדי להשתתף בישיבת הממשלה, הצביע נגד. שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי יואב גלנט ושר הרווחה חיים כץ נמנעו בשל ניגוד עניינים.

"לא אוכל להצביע בעד מתווה שלטעמי פוגע בביטחון האנרגטי", אמר השר גבאי. "ההחלטה משנה החלטת ממשלה קודמת המחייבת את מחזיקי 'תמר' לחבר צינור גז נוסף, צינור שייצור גיבוי לצינור הקיים וירחיב את אספקת הגז לישראל כך שיותר מפעלים וגם תחבורה ציבורית יוכלו להשתמש בגז, להוריד את יוקר המחיה ולצמצם את זיהום האוויר בישראל. בנוסף, ההחלטה מאפשרת יצוא טרם פיתוח מאגרים אחרים וגם כאן יש סיכון למצב בו ישראל תחסר בגז בעוד מספר שנים. סיכון שאל לנו לקחת", הוסיף.

לקריאה נוספת:
כיצד ההצבעה על מתווה הגז תשפיע על מעמד הקואליציה?
לפיד לוואלה! NEWS: "נתנגד למתווה הגז המתוקן"
נתניהו על מתווה הגז המתוקן: "בטוח שיעבור ברוב גדול"

פעילים מוחים נגד מתווה הגז מול משרד ראש הממשלה, אוגוסט 2015. מטה מאבק הגז, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים נגד מתווה הגז, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, מטה מאבק הגז

חברים במטה מאבק הגז ופעילים חברתיים מחו מחוץ לישיבת הממשלה במחאה על המתווה. בין היתר, הם קראו לשרים לעמוד בהבטחותיהם לפרק את מונופול הגז וכן דרשו מהם לפרסם את פרטי ההסכם. במהלך ההפגנה הם השמיעו הקלטות שבהן נשמעים לטענתם השרים יובל שטייניץ וכחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיחים לפרק את מונופול הגז ולפקח עליו. המשטרה עיכבה לחקירה שתיים ממובילות המאבק, אור-לי ברלב ורונית הורוביץ.

"במתווה הגז הנוכחי אין שום חידוש. המתווה שומר על המונופול של תשובה ונובל אנרג'י ומציע מחירים מופקעים לשוק המקומי, מחירים שמייצרים רווחי ענק לברוני הגז ומשאירים את הציבור הישראלי מרושש מנכסיו הטבעיים. נתניהו שודד את הציבור הישראלי וזה מקומם ועצוב שיתר נבחרי הציבור שלנו נותנים לזה יד רק כדי שיוכלו לשרוד פוליטיתו ולהמשיך לפעול בניגוד לאינטרסים האזרחיים שלנו", אמר מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
המשרד להגנת הסביבה הציג תכנית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה. אבי כהן
"סיכון שאסור לנו לקחת". השר להגנת הסביבה אבי גבאי/אבי כהן

נתניהו פתח את ישיבת הממשלה בהסבר על המעמד. "אנחנו נעביר היום בממשלה החלטה היסטורית, לא פחות מזה. ההחלטה הזאת תכניס לאזרחי המדינה, לקופת המדינה, מאות מיליארדי שקלים. הכסף הזה ילך לטובת החינוך, הבריאות, הרווחה ולצרכים לאומיים אחרים", אמר.

לדבריו, המתנגדים להסכם הם "פופוליסטים" וכי מדובר באבן דרך חשובה לקראת אישור המתווה. "אנחנו מתגברים על המכשולים צעד אחר צעד, לא יעצרו את התהליך הזה. אני מאמין שנעביר את ההחלטה ברוב גדול, ובצדק. יחפשו עוד דרך לעכב, עוד תירוץ, עוד סיבה – וזה לא יעזור. המתווה הזה יעבור כך או כך, והגיע הזמן שהוא יעבור. האינטרסים האמיתיים של מדינת ישראל מחייבים את העברת המתווה הזה כמה שיותר מהר", הוסיף.

שר הכלכלה אריה דרעי התייחס לסיבות שהביאו אותו לתמוך במתווה הגז. "השר דרעי הצביע בעד המתווה כבר בקבינט לפני כחודשיים, וכעת המתווה שופר ולכן הצביע בעד", נמסר מלשכתו. "השר ציין כי זה הרע במיעוטו שהצוות הבין-משרדי השיג לאחר חמש שנים של אי-עשייה מוחלטת". בנוגע להפעלת סעיף 52, אמר השר כי הוא הודיע לפני חודשיים לקבינט שאינו מתכוון להפעיל את הסעיף בפעם הראשונה מאז חקיקתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המתווה יעבור כך או כך". נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר בפתח ישיבת הממשלה "כי לאחר קיפאון רגולטורי ועיכובים של כמה שנים, שעלו מיליארדים למדינה, ופגעו בביטחון האנרגטי שלנו, אני משוכנע שהמתווה הנוכחי הוא הדבר הטוב למדינת ישראל ולאזרחיה". לדבריו, "ההשוואה המהותית שאליה חשוב להתייחס היא למצב הקיים: האם זהו שיפור של המצב הקיים? בעניין המחירים יהיה שיפור משמעותי ביחס למצב הקיים, יהיה שיפור בתחרות. כיום יש רק את מאגר תמר, יהיו שלושה מאגרים בפיצול בעלויות ואולי מאגרים נוספים, יהיה שיפור בביטחון האנרגטי, וכן תוספת הכנסות למדינה". השר הדגיש כי למתווה גם ערך כלכלי אסטרטגי: נוצרת הזדמנות ליצירת קשר כלכלי בציר השלום. השיפור הוא משמעותי ועדיף על כל דחייה נוספת".

המתווה החדש הושג לאחר משא ומתן בין המדינה לחברות הגז שהסתיים השבוע. בהצעת המחליטים שהועברה בסוף השבוע לשרי הממשלה נכתב כי "החלטת ממשלה זו באה לאשר את המתווה הכולל צעדים שונים להגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה הגז הטבעי 'תמר' ופיתוח מהיר של שדות הגז הטבעי 'לוויתן', 'כריש', 'תנין' ושדות גז נוספים". כמו כן, הודגש כי "החלטת הממשלה כפופה למתן הפטור לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, המהווה חלק מהמתווה הכולל".

מאחורי המשפט האחרון מסתתרת הבעיה הפוליטית הגדולה שעדיין עומדת בדרכו של נתניהו. גם לאחר אישור המתווה בממשלה, אין זה מבטיח שיימצא הרוב הדרוש בכנסת. הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, הביע התנגדות למתווה בטענה שמדובר ב"הסדר כובל" שייצור מונופול במשק. כדי לעקוף את התנגדותו של הממונה, על שר הכלכלה, אריה דרעי, להפעיל את סעיף 52, אולם שר הכלכלה אריה דרעי התעקש שבמקרה הספציפי הזה, הסמכות להפעלת הסעיף תעבור ממנו לידי הממשלה כולה.

(עדכון ראשון: 11:20)

אסדת הקידוח "תמר" מול חופי חיפה. AP
אסדת הקידוח במאגר "תמר"/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully