וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסרת הסנקציות: איראן דיווחה לסבא"א על עברה הגרעיני

15.8.2015 / 20:10

מדובר בהסברים בכתב ובמסמכים על תכנית הגרעין, בדגש על התקופה שלפני 2003, על רקע חששות כי זו שימשה לצרכים צבאיים. מדובר בצעד שאותו התמהמהה לעשות עד כה ואשר מהווה תנאי להסרה מלאה של העיצומים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(ביקור שר החוץ הצרפתי באיראן, בסוף חודש שעבר)

איראן סיפקה לסוכנות הבילאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מידע על פעילותה הגרעינית בעבר - כך נמסר היום (שבת) בהודעה רשמית של הארגון. מדובר בצעד הכרחי בדרך להסרה מלאה של הסנקציות מעליה, שאותו התמהמהה לעשות עד כה.

"איראן סיפקה היום לסבא"א הסברים בכתב ומסמכים רלוונטיים, כפי שהוסכם במפת הדרכים, להבהרת סוגיות העבר וההווה בנוגע לתכנית הגרעין שלה", הודיעו בסבא"א.

ב-14 ביולי חתמה איראן, לצד הסכם הגרעין עם המעצמות בווינה, על הסכם עם סבא"א שבו התחייבה לספק מידע על עברה הגרעיני. זאת, על רקע חששות כי במסגרת תכנית הגרעין שלה בוצעו שימושים צבאיים, בדגש על התקופה שלפני שנת 2003. איראן התעכבה במשך חודשים בהעברת מסמכים לסבא"א, וטענה כי המידע שהוביל לפתיחת החקירה בנושא מפוברק.

עוד בנושא:
עסקה טובה למערב: חמש הנקודות המרכזיות בהסכם הגרעין
קצינים לשעבר בצבא ארה"ב לקונגרס: אשרו ההסכם עם איראן
אובמה: אם הסכם הגרעין ייכשל, נידרדר למלחמה עם איראן

נשיא איראן חסן רוחאני בנאום לאומה, יולי 2015. רויטרס
נשיא איראן חסן רוחאני בנאום לאומה, ביולי האחרון/רויטרס

במסגרת אותה "מפת דרכים" שעליה הוסכם בין סבא"א לאיראן, תוכל הסוכנות לבקש מאיראן לספק הסברים נוספים עד 15 באוקטובר. הסוכנות צפויה לפרסם דוח בנושא ההיבטים הצבאיים האפשריים של תכנית הגרעין האיראנית עד סוף השנה.

הסרה מלאה של הסנקציות מותנית לא רק במתן הסברים על עברה הגרעיני, אלא גם בעמידה בשורת תנאים לצמצום תכנית הגרעין שלה, כמו אי-העשרת אורניום ברמה של יותר מ-5% ואי ביצוע התקדמויות במתקני הגרעין שלה ובכור המים הכבדים באראק. באפריל האחרון, שלושה חודשים לפני חתימת ההסכם בווינה, הודיעה הסוכנות כי איראן ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הביניים, שנחתם עם המעצמות בנובמבר 2013.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully