וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגל ארה"ב הונף על אדמת קובה, אבל הדרך לפיוס עוד ארוכה

למרות הטקס החגיגי בהוואנה, שבו נפתחה השגרירות האמריקנית אחרי 50 שנה, מחלוקות רבות עוד נותרו בין המדינות. משטרו של קסטרו דורש את הסרת את האמברגו, ואילו ממשל אובמה ימשיך ללחוץ בנושא זכויות האדם באי

רויטרס

השתתפותו של שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בטקס הנפת הדגל מעל מבנה השגרירות האמריקנית בהוואנה סימלה צעד נוסף בהסכם הפיוס ההיסטורי בין שתי המדינות. אחרי אירוע דומה שהתקיים בחודש שעבר במחלקת המדינה בוושינגטון, שודרגו היום באופן רשמי ומלא הקשרים בין שתי היריבות המרות מתקופת המלחמה הקרה. ואולם, עד לנורמליזציה של ממש בין ממשלו של ברק אובמה לבין המשטר הקומוניסטי שבראשו עומד ראול קסטרו.

מבקרי המהלך של אובמה, שהודיע בדצמבר כי המדיניות ארוכת-השנים שנקטה וושינגטון כלפי הוואנה אינה יעילה, טוענים כי ממשלת קובה לא עשתה דבר בתחום זכויות האדם בתמורה לחידוש היחסים עם ארצות הברית. הסנאטור הרפובליקני בוב ממנדז, שמוצאו מהאי הקריבי, התייחס לעובדה שמתנגדי המשטר לא הורשו להשתתף בטקס בשגרירות האמריקנית. "זאת בושה שעל אדמת השגרירות שלנו בהוואנה, המשטר הקובני יכול להכתיב לממשלת ארצות הברית מי ישתתף או לא ישתתף בטקס הזה", מסר הסנאטור מניו ג'רזי בהצהרה תקיפה.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי כ-50 שנה: דגל ארה"ב הונף בשגרירות האמריקנית בקובה
לא רק הגרעין: ההסכם שיכניס את אובמה לספרי ההיסטוריה
אחרי יותר מ-50 שנות נתק: אובמה הכריז על חידוש היחסים עם קובה

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בטקס הנפת הדגל האמריקני בשגרירות בהוואנה, 14 באוגוסט 2015. רויטרס
קרי בטקס בהוואנה, היום/רויטרס

בטקס עצמו התייחס גם קרי למחלוקת עם קובה סביב נושא זכויות האדם, כשאמר: "אנחנו משוכנעים שהעם הקובני יזכה לטוב ביותר במסגרת דמוקרטיה אמתית, שבה אנשים חופשיים לבחור את המנהיגים שלהם". למרות זאת, הוא נעתר לדרישת המשטר הקומוניסטי ונפגש עם אנשי אופוזיציה רק לאחר הטקס.

מכשול נוסף ומרכזי בנורמליזציה מלאה בין המדינות נעוץ באמברגו המשתק שעדיין מוטל על קובה. על אף שאובמה הקל מתוקף סמכותו על כמה ממגבלות התיירות והסחר שהוטלו על קובה, הסרת החרם הכלכלי תלויה בקונגרס הרפובליקני, שכבר הבהיר כי יתנגד לכך.

הוואנה מצדה טוענת כי האמברגו פוגע אנושות בכלכלתה והדגישה כי רק עם ביטולו היחסים בין שתי המדינות יוכלו להתנהל באופן תקין לחלוטין. הגדיל לעשות השליט לשעבר פידל קסטרו, שפרסם אמש מכתב גלוי בו טען כי ארצות הברית חייבת לקובה מיליוני דולרים בשל האמברגו שנמשך כבר 53 שנה. קסטרו, שכבר התבטא בספקנות כלפי הפיוס עם וושינגטון, כלל לא התייחס לפתיחת השגרירות בדבריו שנכתבו לרגל יום הולדתו ה-89.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הנפת דגל ארצות הברית בשגרירות האמריקנית בהוואנה, קובה, 14 באוגוסט 2015. רויטרס
הדגל האמריקני מונף במבנה השגרירות בהוואנה, היום/רויטרס

נושא נוסף שאותו דורש המשטר הקובני להסדיר הוא בסיס הצי האמריקני בגואנטנמו, שעל אדמת האי, ששימש את ה-CIA לביצוע עינויים בחשודים בטרור במהלך השנים האחרונות. אף על פי שאובמה הורה על ביטול התכנית הסודית ופועל לשחרורם של מרבית האסירים, בהוואנה דורשים ריבונות מלאה על המתקן שנמצא במזרח המדינה.

כמו כן, קובה דורשת לעצור את אותות הרדיו והטלוויזיה שארצות הברית שולחת למדינה במטרה לערער על יסודות המשטר. מנגד, וושינגטון צפויה להמשיך ללחוץ על חזרתם לאי של מבקשי מקלט שהגיעו לתחומי ארצות הברית ולהעלות את סוגיית הרכוש של אזרחים אמריקניים, שהולאם עם עליית פידל קסטרו לשלטון ב-1959.

(עדכון ראשון: 20:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully