וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש אלוהים? צפו בתיעוד נדיר מתחת למים של "מפלצת הספגטי המעופפת"

15.8.2015 / 11:44

בעל חיים ימי יוצא דופן תועד בקרקעית חופי אנגולה שבאפריקה וזכה לכינוי "מפלצת הספגטי המעופפת" - כי הוא פשוט נראה כמו ספגטי שמעופף באוויר. תראו

עריכה: גדי וינסטוק

בעל חיים נדיר שזכה לכינוי "מפלצת הספגטי המעופפת" תועד קרוב לקרקעית הים מול חופי אנגולה, אפריקה - וכעת מעורר סקרנות רבה ברשת. אנשי BP (תאגיד הנפט, הגז הטבעי והפטרוכימיה) ביצעו פעילות שיגרתית בסמוך לבאר נפט בעומק של 1,325 מטרים מתחת למים כשלפתע קלטו במצלמתם את היצור המשונה והיפייפיה הזה.

היצור הימי שזכה להקרא "מפלצת הספגטי המעופפת" - כי הוא פשוט נורא מזכיר ספגטי מעופף - נראה צולל אל הקרקע ומהלך בעזרת "מחושיו" המפלצתיים. את הצילום הנדיר הזה העביר הצוות לדניאל ג'ונס, חוקרי בעלי חיים ימיים מהמרכז הלאומי לאוקיאנוגרפיה שבסאות'המפטון, בריטניה - והוא מיד ידע לזהות שמדובר בסיפונופור, בעל חיים החי במעמקי הים ושייך לקבוצת בעלי החיים הימיים הכוללים אלמוגים ומדוזות. ישנם סיפונופורים שמגיעים לאורכים בלתי נתפסים של 40 מטרים - מה שהופך אותם לאחת החיות הארוכות ביותר בעולם.

תיעוד נדיר מתחת למים של "מפלצת הספגטי המעופפת". ספק 500
מפלצת הספגטי המעופפת. אכן מעוררת תיאבון/ספק 500

אז מה זה בכלל "מפלצת הספגטי המעופפת"?

"מפלצת הספגטי המעופפת" היא גם כינוי לאל דת פארודית - בה האל מוצג כדמות ספגטי עם כדורי בשר - שמטרתה ללעוג לטענה שהימצאותם של דברים אותם המדע אינו יכול להוכיח היא הוכחה לקיומו של אלוהים. דניס ויטצ'בסקי מסביר כי מקורה של הדת הזו במכתב שנשלח למועצה הפדגוגית של מדינת קנזס, במערב התיכון של ארה"ב. המדינה, בה יותר מ-85 אחוזים מגדירים את עצמם כנוצרים, דנה בשנת 2005 אם ללמד לצד תיאוריית האבולוציה בשיעורי הביולוגיה גם בריאתנות - התיאוריה הלא-מדעית בעליל על פיה העולם נוצר על ידי כוח עליון. הניסיון להחדיר את הדת לשיעורי המדע עצבן את בובי הנדרסון, צעיר בן 24, שהחליט להתחכם מעט.

מכתב הפתוח אותו שלח הנדרסון, הביע דאגה מכך שהתלמידים ילמדו רק תיאוריית בריאתנות אחת, זו שמבוססת בריפוף על האמונה הנוצרית. "בואו נזכור כי יש תיאוריות בריאתנות רבות" כתב הנדרסון. "אני, ורבים בכל רחבי העולם, מאמינים באמונה שלמה כי היקום נוצר על ידי מפלצת ספגטי מעופפת. היא זו שיצרה את כל מה שאנחנו רואים ומרגישים. לדעתנו, ההוכחות המדעיות הרבות להליכים אבולוציוניים אינן אלה צירופי מקרים, אותם המפלצת יצרה".

הנדרסון דרש במכתבו כי אם התלמידים ילמדו בריאתנות בשיעורי ביולוגיה, שילמדו גם את התיאוריה של מפלצת הספגטי. "אני בטוח שאתם מבינים את נקודת המוצא שלנו. אם בריאתנות מבוססת לא על אמונה, אלא הינה תיאוריה מדעית כפי שנטען, אזי שאתם צריכים לאפשר גם לתיאוריה שלנו להגיע לתלמידים, מכיוון שגם היא מבוססת על מדע ולא על אמונה".

הנדרסון אף הסביר במכתבו כיצד בכל פעם שמדען מנסה לתארך ממצא ארכיאולוגי, מפלצת הספגטי משנה את התוצאה עם אחת מהגפיים דמויות-הנודלס שלה, וחשף כי הלבוש המסורתי של המאמינים הוא לבוש של פיראט. ואגב פיראטים, בגרף שצירף למכתבו, הציג הנדרסון את העליה בטמפרטורות ברחבי העולם במאות האחרונות לצד הירידה במספר הפיראטים - הוכחה, לדבריו, לכך שהיעלמותם של פיראטים היא שגורמת להתחממות גלובלית.

עוד באותו נושא

צפו: בועה מסתורית שנמצאה בלב ים הותירה את הצוללנים בהלם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נו? דומה למפלצת הספגטי המעופפת?/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפלצת הספגטי משתלטת על הרשת

נדרסון כשל במשימתו הראשונית. ב-8 בנובמבר 2005, החליטה המועצה כי הסטודנטים צריכים לשמוע על בריאתנות בשיעורי ביולוגיה. רק ארבעה מתוך עשרת החברים במועצה ענו למכתב שלו - שלושה ליברלים ששיבחו אותו, ונציגה אחת שכתבה לו רק "ללעוג לאלהים זו עבירה רצינית". רק שנתיים לאחר מכן שונתה ההחלטה, כאשר הרכב המועצה השתנה.


אך למזלו של הנדרסון, את המכתב שלו הוא כתב לא ב-1995 כי אם ב-2005 - העת בה שיתוף חברתי ברשת האינטרנט החל לתפוס תאוצה. המכתב שלו הפך לויראלי, בשנה הראשונה זכה האתר שלו לעשרות מיליוני כניסות, והוא עצמו קיבל יותר מ-60,000 מיילים מאנשים ברחבי העולם. מפלצת הספגטי הפכה מהר מאוד לסמל אתאיסטי, רעיון מגוחך שבו בזמן מושתת על אותם הטיעונים של תומכי בריאתנות.

ניגוד לתופעות אינטרנטיות רבות שנעלמו אחרי שבוע, מפלצת הספגטי המעופפת חיה וקיימת גם אחרי שמונה שנים. הקנון של הכנסיה כולל כיום גם ספרי קודש, האתר הרשמי שלה מוכר תעודות הסמכה לכמורה פסטפריניסטית על מנת לחתן אנשים (כמובן שיש חתונות - הכומר לבוש כפיראט וכולם אוכלים פסטה), ומאמינים נפגשים בכל רחבי העולם כדי לדון בסוגיות דתיות קשות כמו רוטב מועדף, ולעבוד את האל באמצעות אכילת אטריות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיבה אפשרית לכך היא שהדיון בעקבותיו נוצרה מפלצת הספגטי לא נעלם גם הוא. המפלצת היא סמל של חשיבה רציונלית במקומות בהם הדת מנסה לפלוש לשטחי המדע, דבר באמצעותו ניתן גם להוכיח נקודה אתאיסטית וגם לעצבן כל מי שמנסה לטעון שדת ומדע, חד הם. הפסטה הפכה לכלי נשק בידי האתאיסטים, והם לא מוכנים להניח את המזלג שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully