וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד במונופול הרבנות? אין בשורה ברשת הגיור החדשה

11.8.2015 / 10:17

רשת בתי הדין החדשה של רבנים בציונות הדתית, מצטרפת לעשרות בתי דין עצמאיים לגיור. היוזמים סבורים שעד שיתחתנו המתגיירים הצעירים הם יזכו להכרה ממלכתית, אך בינתיים האפשרות לייצר אלטרנטיבה של ממש לא נראית באופק

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(הממשלה אישרה את ביטול רפורמת הגיור, בחודש שעבר)

"מרד", "אלטרנטיבה", "שוברים את המונופול" - אלה הכותרות שהכריזו אתמול (שני) על הקמת רשת בתי הדין האלטרנטיביים "גיור כהלכה". הודעתם של רבנים בכירים בציונות הדתית על מערך הגיור החדש עוררה תגובות חיוביות בקרב ארגונים ואישים העוסקים בעולם היהודי, אך מנגד גם תגובות קשות בקרב גורמים חרדיים. הרבנים שהובילו את המהלך, בהם נחום רבינוביץ' ודוד סתיו, אמנם הצהירו כי יפעלו בכפוף לדרישות ההלכה בגיור, אך לא סיפקו פתרון לבעיות שעלולות לצוץ מאחר שהמדינה אינה מכירה בגיורים פרטיים, מה שהוביל למסקנה: לבתי הדין העצמאיים אין סיכוי להוביל לשינוי משמעותי עבור המתגיירים.

בית הדין החדש של הרבנים הדתיים אינו היחיד הפועל באופן פרטי. בישראל פועלים כיום כמה בתי דין רבניים פרטיים העוסקים בגיור. אחד מהבולטים שבהם הוא "בד"ץ קרליץ" בבני ברק, שנמצא בסמכותו של הרב ניסים קרליץ, מחשובי הרבנים החרדים. במקרים רבים אנשים בוחרים להשתמש בשירותי בתי הדין הללו או נדחקים לפנות אליהם משום ששערי המערכת הממלכתית נעולים בפניהם מסיבות שונות, וחלק מהמתגיירים פונים לגיור פרטי בידיעה שיהדותם לא תוכר בידי המדינה. בשנים האחרונות מתנהל מאבק משפטי של מתגיירים כאלה לזכות בהכרה, עד כה ללא הצלחה משפטית, ובבג"ץ תלויה ועומדת עתירה של מתגיירים מבית דינו של הרב קרליץ הדורשים הכרה בהמרת דתם.

גורם המעורה בהתנהלות הליך הגיור בבית הדין של הרב קרליץ סיפר כי לבית הדין שלו מגיעים בכל שנה עשרות אנשים הרוצים להתגייר. "לפעמים מדובר באנשים שנוספו לקהילה החרדית ורוצים להתגייר בה, והמסגרת החרדית לא מספקת להם מידע על הדרך הממלכתית לעשות זאת כדי לקבלה הכרה אזרחית, ולעתים מדובר באנשים שלא ממש יכולים להתגייר במערכת הממלכתית", הסביר הגורם. "בית הדין הזה פועל לפי כל החומרות ההלכתיות של בית דין לגיור, אך המדינה לא מכירה בגיוריו".

עוד על גיור:
בנט בירך על מערך הגיור החדש: "הזדמנות לרבנות להתעשת"
ליברמן תקף את הממשלה: הפסיקו להקשות על אלו שרוצים לעבור גיור

הרב דוד סתיו בבחירות לרבנות הראשית. יולי 2013. נועם מושקוביץ
הרב דוד סתיו/נועם מושקוביץ

ההערכה היא כי מלבד בית הדין הפרטי של הרב קרליץ פועלים עוד עשרות בתי דין עצמאיים לגיור, ואף אחד מהם אינו מקבל הכרה ממלכתית. הבעיה המרכזית עם המתגיירים העצמאיים היא סוגיית היכולת שלהם להתחתן בעתיד, וזו גם הסוגיה שעולה במקרה של בתי הדין החדשים. גורמים המעורבים בפרויקט סבורים כי עד שהקטינים שהתגיירו ירצו להתחתן הם כבר יוכלו לקבל הכרה שתאפשר להם להירשם לנישואים דרך הרבנות הראשית. באשר לבגירים, הם אומרים כי ייתכן שייאלצו לפנות לבג"ץ בדרישה שיכיר בגיורים הפרטיים שלהם. פתרון נוסף שהם מציעים הוא שמי שגייר אותם באופן פרטי גם ישיא אותם באופן פרטי. כך או כך, בעיית הרישום בעינה עומדת.

היוזמה להקמת בתי דין אלטרנטיביים לרבנות הראשית לישראל צברה תאוצה לאחר שבחודש שעבר קברה הממשלה את רפורמת הגיור שנועדה לאפשר לרבני ערים, ובהם רבנים דתיים ליברליים, לגייר אנשים, ובכך לנסות להקל על המתגיירים. ההחלטה התבססה על סיכומים קואליציוניים עם ש"ס ויהדות התורה. הניסיון של הרבנים בזרם הדתי-לאומי ליצור אלטרנטיבה לגיור הממלכתי ידוע כבעייתי ובעל סיכוי קלוש, ובינתיים, גם אם הוא כפוף לדרישות ההלכה בגיור, הוא לא יזכה להכרה מהמדינה. עם זאת, לדבר אחד הוא כבר זכה – לכותרות בכלי התקשורת. הגיור השתלט על השיח הציבורי, וייתכן שמדובר בצעד ראשון לקראת פתרון אמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully