וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי מפכ"ל המשטרה הבא: מלחמת ימ"מ במג"ב

10.8.2015 / 11:14

שני מינויים חשובים במשטרה עומדים בימים אלה על הפרק: המפכ"ל ומפקד הימ"מ. הניצבים דביר והלוי, להם רקע ביחידה, ידעו את מי לבחור לפקד עליה. זאת, בניגוד לסאו, שלא שירת בה וחוסר ניסיונו הביטחוני עלול להיות לו לרועץ

ניצב זוהר דביר, ניצב בנצי סאו וניצב יורם הלוי. משטרת ישראל, דרור עינב, מגד גוזני, עיבוד תמונה
זוהר דביר/עיבוד תמונה, משטרת ישראל, דרור עינב, מגד גוזני

לצד שיקום אמון הציבור במשטרה והחזרת ההרתעה של מערכת אכיפת החוק, אחת המשימות הראשונות של המפכ"ל העתידי, לכשיתמנה, תהיה מינוי מפקד חדש לימ"מ.

בעוד שמפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם הלוי, ומפקד המחוז הצפוני, ניצב זוהר דביר, הם לוחמי ימ"מ בנשמתם, ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, הוא מג"בניק לשעבר. מאז פברואר האחרון, שבו מונה מפקד הימ"מ לשעבר לניצב מחוז יו"ש למנות מפקד ליחידת העילית, מתפקדת היחידה ללא מפקד.

עוד בוואלה! NEWS:
המרוץ למפכ"לות: נתניהו נפגש עם שלושת המועמדים לתפקיד
המרוץ למפכ"לות: מיהם שלושת המועמדים הסופיים?
אזרחים לארדן: אין למנות את סאו למפכ"ל עקב אירועי אוקטובר 2000

ניצב זוהר דביר הובא במיוחד מגולני על מנת להפוך למפקד בכיר. לאחר זמן קצר בלבד, הוא הפך למפקד ביחידה. "ביחידה הוא היה מאוד מאוד צנוע", אומרת פקודתו לשעבר. "מעולם לא מרים את הקול, תמיד מקצוען כזה". בשנת 2001, בשיא אינתיפאדת אל-אקצא, מונה דביר לפקד על הימ"מ, אז הוביל שורה של מבצעים דרמטיים לחיסול מחבלים.

בשנת 2003, סיפורו של דביר הפך לסיפור טראגי. הוא נפצע אנושות בתאונת דרכים כאשר היה בדרכו למשפחה של אחד מפקודיו שנהרג באותו היום בתאונת דרכים. דביר עצר כאשר הבחין ברכב הפוך וניסה לחלץ את הפצוע. בשלב זה משאית פגע ברכב ופגעה בו וגרמה לפציעתו האנושה. תקופת החלמות הייתה מהירה במיוחד, הרבה יותר ממה שציפו. הוא חזר לפקד על הימ"מ והפך לאחד המפקדים האהודים ביחידה. כמפקד המחוז הצפוני, הפך דביר לאחד ממפקדי המחוזות האהודים ביותר שהיו במחוז הצפוני אי פעם. "אנשים אוהבים אותו בגלל פשטותו ובגלל צניעותו", נאמר עליו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם יורם הלוי, כיום מפקד מחוז הדרום, היה בין הקצינים הבכירים והמבטיחים של הימ"מ. למעשה, הקריירה המשטרתית של הלוי במשטרה החלה כלוחם ביחידה, שם הפך לקצין והשתתף בשורה של מבצעים. בעת שהלוי שימש כקצין אגף המבצעים (אג"מ) של היחידה, ניהלה ימ"מ משא ומתן באם היא תקבל את הפיקוד על חילוצו של החייל החטוף נחשון וקסמן או סיירת מטכ"ל. כאשר היחידה לא קיבלה את המשימה, ולאחר הכישלון של הסיירת, החליט הלוי לעזוב את היחידה, ליחידת המסתערבים של משמר הגבול.

בשנת 2007 מונה הלוי לפקד על הימ"מ. הוא פיקד על היחידה במקביל לתפקידו ביחידת עלית אחרת: להב 433. למעשה, אם משכללים את שלל התפקידים של שלושת המועמדים, להלוי ניסיון עשיר בכל הגזרות שמציעה המשטרה: הן ברמת השיטור הקלאסית והן ברמת השיטור החקירתי.

"הוא חושב מחוץ לקופסא", אומרים מקורבים להלוי. "תמיד חושב איך לעשות משהו שלא חשבו עליו כדי להצליח. זו תמיד הייתה התכונה הטובה ביותר שלו. הוא התרחק מכל העסקונה של סגל הפיקוד הארצי וזה הוסיף לו נקודות זכות". עם זאת, המקורבים מוסיפים כי אין ספק ש"גם זוהר דביר וגם יורם הלוי ידעו לבחור את האיש הנכון והמתאים ביותר לעמוד בראש הימ"מ".

ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יולי 2015. יותם רונן
ללא עבר של שירות ביחידה, אך מכיר את יכולותיה מקרוב. סאו/יותם רונן

ומה בדבר ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, הנחשב גם הוא למועמד מוביל? לסאו אין רקע ביחידה, אך הוא מודע מקרוב ליכולותיה, לאחר שכוחותיה הוקצו לו כאשר שימש כמפקד מג"ב ירושלים.

העובדה שאינו בעל עבר של שירות ביחידה לא רק תקשה על סאו, לכאורה, לבחור את מפקד הימ"מ הבא, אם יתמנה למפכ"ל. מדובר באחד החסרונות מבחינתו על רקע המרוץ למפכ"לות עצמה. זאת, מכיוון שגם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו מעדיפים אדם בעל רקע ביטחוני.

עם זאת, לסאו יתרונות אחרים: הוא שימש פעמיים מפקד מחוז - מחוז מרכז ומחוז תל אביב. מכריו מספרים כי סאו עושה עבודה טובה, ללא שום פוליטיקה. "אם צריך לבחור עבודת משטרה קלאסית, בנצי סאו הוא הבחירה הנכונה ביותר", אומרים בסביבתו. "הוא יודע היטב כיצד לפעול ולמעשה, מגיע לתפקיד עם תכנית פעולה מלאה. הוא יודע בדיוק איך להוציא את המשטרה מהברוך שאליו נקלעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully