וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת החום הקטלנית: הנחיות לא ברורות הן הסיבה למות החייל?

6.8.2015 / 22:49

בעקבות מותו של טוראי דן סלע גוברת הביקורת בצה"ל על חיל הרפואה: "החום נהיה קיצוני מדי שנה. נכון היה אם היו מגבירים את ההדרכות בנושא". אך מנגד יש מי שטוען: "הכוחות הונחו להימנע מפעילות לא הכרחית"

צילום: שלומי גבאי עריכה: שניר דבוש

(הלוויתו של טוראי דן סלע בבית העלמין הצבאי בעפולה, אתמול)

מותו של טוראי דן סלע ממכת חום במהלך סיור צבאי, גרר ביקורת חריפה מצד מפקדים בצה"ל נגד חיל הרפואה - שטענו היום (חמישי) כי הנהלים לפעילות בעומסי חום כבדים אינם ברורים. אותם מפקדים הלינו כי הנהלים, שמוכתבים על ידי ענף פיזיולוגיה במפקדת קצין רפואה ראשי, לא נהירים והם הוסיפו שבנושא לא מתקיימות הדרכות ממוקדות. זאת, על אף שבעשור האחרון היו כמה אירועים קטלניים כתוצאה מחום.

אחד מגורמי המקצוע העוסקים בהתמודדות עם מכות חום בצה"ל אמר בשיחה עם וואלה! NEWS: "אחרי שבקורס טיס מת איתי שרון, ההמלצות היו בעיקר פרסונליות ולא מערכתיות רחבות. החום הולך ונהיה קיצוני מדי שנה. נכון היה אם היו מגבירים את ההדרכות בנושא וממקדים אותן לא רק לאימונים וגיבושים אלא גם לפעילות שגרתית. הנהלים לפעילות בשגרה לא ברורים. אל תחפשו את האשמה רק אצל המפקדים בשטח או אצל הנפגעים".

לקריאה נוספת:
"אף תחקיר לא יחזיר אותו": מאות בהלוויית החייל שמת ממכת חום
תחקיר מות החייל ממכת חום: לא הייתה סיבה לבטל את הסיור
דן מת ממכת חום שבועיים לאחר הגיוס: "פרח שחלם לשרת בצבא"

טוראי דן סלע. דובר צה"ל
טרם התברר אם לחייל הייתה רגישות יתר לתנאי חום כבדים. דן סלע/דובר צה"ל

מנגד, גורם בחיל הרפואה אמר כי "הנהלים לשגרה מספיק ברורים. צריך לאפשר לוועדה לבדוק אם הם מילאו אותם במקרה הזה או שמדובר בבעיה אחרת. אסור למהר להסיק מסקנות". גורם צבאי הוסיף: "בצה"ל קיימות הנחיות בטיחות לפעילויות שגרה המתייחסות להגבלת הפעילות בהתחשב במאמץ ובתנאי מזג האוויר. לקראת עומס החום הקרוב הכוחות הונחו להימנע מפעילות לא הכרחית בשמש, שתייה מרובה, ומנוחה לכוחות".

מפקד זרוע היבשה האלוף גיא צור מינה, במקביל לחקירת מצ"ח, ועדה בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה שתחקור את נסיבות מותו של סלע. גורם צבאי רשמי הסביר כי טרם התברר סופית אם לחייל הייתה רגישות יתר לתנאי חום כבדים.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה בכל אשר יידרש. כמו כן, הנושא נמצא בחקירת מצ"ח".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

הלווית החייל דן סלע, אוגוסט 2015. שלומי גבאי
הלוויתו של דן סלע, אתמול/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully