וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרדינים באמת יצאו מהקופסה? "אי אפשר ליישם את התכנית של בנט"

משה שטיינמץ, כתב לענייני חינוך

7.8.2015 / 0:30

שר החינוך אמנם הכריז על הקטנת הצפיפות בבתי הספר, אך בדיקה מעלה שיש צורך בעוד 300 כיתות עד לפתיחת שנת הלימודים. מובילי המחאה בביקורת על הרפורמה: "הכסף ילך לערים העשירות". בנט: "ניפגש ב-1 בספטמבר בכיתות קטנות"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

הכרזתו של שר החינוך נפתלי בנט על "הוצאת הסרדינים מקופסה" ועל הורדת הצפיפות בכיתות הלימוד אמנם שימחה הורים, מורים ותלמידים רבים – אך יישומה בשטח מעלה סימני שאלה רבים. אפילו בקרב מובילי "מחאת הסרדינים" ישנה ביקורת כלפי התכנית ארוכת הטווח: "מפחדים שזה יתמסמס".

שר החינוך, שהצליח להקטין את הקיצוץ במשרדו, הציג אתמול בבוקר את הרפורמה והבטיח כי כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה לא יהיו כיתות א' שיש בהן יותר מ-34 תלמידים. בבתי ספר המוגדרים "חלשים" המספר ירד אף ל-33 או ל-32. לפי תכנית השר, בכל שנה במשך חמש השנים הבאות תתווסף שכבת גיל עד שבתוך חמש שנים בכל בתי הספר היסודיים בארץ לא יהיו יותר מ-34 תלמידים בכיתה.

עוד בנושא
"הסרדינים יוצאים מהקופסה": בנט הכריז - עד 34 תלמידים בכיתה א'
32 תלמידים ומתמחים בכיתות גדולות: כך יופחת העומס על בתי הספר
דעה: מחאת הסרדינים - יש פיתרון אחר

אלא שההבטחות דורשות מימוש בשטח ואם בודקים את המצב ברחבי הארץ, המשמעות היא שיש צורך בכ-300 כיתות חדשות כדי לעמוד במכסת התלמידים החדשה. מכאן, יש ספק לגבי האפשרות הפיזית ליישם את התכנית וספק נוסף לגבי גיוס מספר מתאים של מורים בזמן קצר כל כך. נוסף על כך, יש כאלה הטוענים שבפריפריה הכיתות גם כך קטנות יותר, ושהתכנית החדשה תסייע דווקא לערים החזקות, שממילא יכולות להשקיע בתלמידיהן הרבה יותר.

הפגנה של הורים ותלמידים מול הבית של שר החינוך נפתלי בנט. פורום וועדי הורים, מערכת וואלה! NEWS
מחאת הסרדינים מול ביתו של בנט/מערכת וואלה! NEWS, פורום וועדי הורים

"זו בשורה נהדרת לילדים שעולים לכיתה א' בשנת הלימודים הבאה", אמרה אורטל שניצר, אחת מיוזמות מחאת הסרדינים, אבל היא בטוחה שלא די בכך. "ממה שאנחנו מכירים במדינה עם תכניות שפרוסות על טווח זמן ארוך, אז כנראה שזה יתמוסס". שניצר גם אינה מרוצה ממספר התלמידים שעליו הוכרז כמקסימום בכיתה: "החלטת הממשלה ב-2008 מתייחסת ל-32 תלמידים. מה זה 34 תלמידים?", תהתה. לצד זאת ציינה כי ניכר שבנט קשוב ולא מתעלם, אולם הבהירה כי יש עוד כברת דרך ארוכה ליישום.

כחלק מהתכנית, תיושם החל משנת הלימודים הבאה תכנית "אקדמיה בכיתה", שבמסגרתה אלף סטודנטים להוראה יכנסו לכיתות שלוש פעמים בשבוע כמורים שניים. בנוגע לזה אמרה שניצר: "מי יהיו המורים החדשים? בנט מדבר על סטודנטים, אז אנחנו מפסידים בטיב החינוך".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
"כיתה עם למידה משמעותית יש בה עד 26 תלמידים"

ראש המסלול ללימודי הוראה בבתי הספר היסודיים במכללת בית ברל, ד"ר חיית שחם, הסבירה ש-32 תלמידים בכיתה עדיין עונים להגדרה העממית "סרדינים". "32 ביסודי זה עדיין מספר גדול, ומורה לא יכול להגיע לכל תלמיד באופן אישי בשיעור של 45 דקות. הממוצע בעולם הוא הרבה יותר נמוך. אני ממש לא רואה את השינוי הגדול שזה יביא. נכון שזו התחלה אבל הכיתות עודן גדולות. כיתה שיש בה למידה משמעותית יש בה עד 26 תלמידים".

שחם הוסיפה כי לא ניתן לממש את התכנית בשנת הלימודים הקרובה מבחינת כוח אדם ומבחינת כיתות פנויות. "צריך לפצל כיתות, אבל אין מספיק כיתות בבתי הספר. אני גם לא חושבת שיש לנו מורים פנויים כרגע, וכל החדשים כבר נקלטו במערכת. בנט הוציא הודעה שלא ניתן ליישם אותה", חזרה והסבירה. "מנהלי בתי הספר נמצאים בחופשה עכשיו והם חוזרים לעבודה רק באמצע החודש, איך הם יספיקו להיערך?".

"הכסף ילך לערים העשירות"

באמצע השבוע הודיעו ראשי ערים רבים כי אם לא תושג תוספת תקציב שתאפשר את הקטנת מספר התלמידים בכיתה הם לא יפתחו את שנת הלימודים. אלא שרבים מראשי העיריות החלשות כלל לא תמכו בדרישה, אלא ביקשו תקציבים גדולים יותר למערכות החינוך שלהם, על חשבון הערים העשירות. לגישתם, הקטנת מספר התלמידים בכיתה – כמו שאמרה גם מובילת "מחאת הסרדינים", תחזק דווקא את הערים העשירות. "בערי הפריפריה, שלהן אין כסף באופן כללי, רוב הכיתות כבר קטנות", אמר ראש עיריית ירוחם מיכאל ביטון. ביטון תומך בצמצום הכיתות, אבל מבקש קודם כל לצמצם פערים. "הכסף ילך לערים העשירות, שם הכיתות יותר גדולות, אבל צריך לזכור שהן גם ככה משקיעות יותר בתלמיד", אמר. לשם המחשה, כך הבהיר, עיריית תל אביב מממנת 16 אלף שקלים לתלמיד מול 3,000 בירוחם.

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות אבי קמינסקי חלק על תפיסה זו. "יש פריפריה חברתית גם בערים הגדולות", אמר. מבחינת היישום, הוא בטוח שלרשויות המקומיות לא תהיה בעיה. "אם יצטרכו לבנות עכשיו שמונה כיתות בבית ספר מסוים כנראה זה לא יקרה, אבל לגייס מורים ודאי יגייסו". לטעמו, גיוס מורים חדשים אפשרי בתוך שבוע-שבועיים מתחילת שנת הלימודים בעוד שלושה שבועות. "יש מספיק מורים לכיתות א' ויש גם גננות שמתאימות ומוכשרות ללמד בכיתה א"'.

מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, שעמדה בראש הוועדה להקטנת יחס מורה תלמיד בכיתה בירכה על החלטתו של השר בנט. "אני שמחה על כך שמרבית המלצות הוועדה יושמו, ובטוחה שזוהי בשורה גדולה". בשונה מאחרים, היא מאמינה שהיישום יהיה חלק: "במוסדות להשכלה גבוהה יש יותר מדי מורים. בנוסף, יש לנו מורים שסיימו את לימודיהם או מורים שמועברים ממקומות אחרים. אני לא צופה שום מחסור במורים. הרי זה הזמן בדיוק שבו אנו משבצים מורים למערכת". גם שמחון הודתה שבפריפריה רוב הכיתות כבר קטנות, והסבירה שזה דווקא יקל על היישום מבחינת כיתות פיזיות במחוז. "כמחוז פריפרילי בהרבה מהיישובים הכיתות קטנות ממילא", אמרה. "איפה שתהיה בעיה נקודתית נמצא לה פתרון נקודתי".

בנט התייחס לביקורת ואמר: "ניפגש ב-1 בספטמבר בכיתות קטנות".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully