וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הסרדינים: יש פיתרון אחר

20.7.2015 / 15:00

מחקרים מראים שהיחס בין תלמיד למטר מרובע בכיתה חשוב, אך חשוב יותר היחס בין מורה למספר התלמידים בכיתה. אם נצליח לצמצם יחס זה, יש סיכוי לקיום אינטראקציות רבות ואיכותיות יותר בין תלמיד למורה ולשיפור איכות החיים בביה"ס

הורי מחאת הסרדינים מציגים כיתה צפופה מול בית שר החינוך נפתלי בנט, 11 ביולי 2015. רון סגל, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה של "מחאת הסרדינים"/מערכת וואלה! NEWS, רון סגל

רווחתו של התלמיד בבית הספר חשובה לכל הורה בישראל. הילדים מבלים את מרבית זמנם בכיתות ולכן איכות החיים בבית הספר היא אחד הנושאים המעסיקים הורים ואנשי חינוך כאחד. צפיפות פיזית בכיתות עלולה להשפיע לרעה על יעילות הלמידה ועל רווחת הפרט. יחד עם זאת, אילוצים תקציביים מכתיבים מציאות שאינה אופטימלית. מצב זה מזמין אותנו לחשוב "מחוץ לקופסה" ולבדוק פתרונות חלופיים לבעיה זו.

מחקרים רבים שנעשו בנושא מראים שהיחס בין תלמיד למטר מרובע בכיתה הוא חשוב, אך חשוב יותר הוא היחס שבין מורה למספר התלמידים בכיתה. במלים אחרות, אם נצליח לצמצם יחס זה, יש סיכוי לקיום אינטראקציות רבות ואיכותיות יותר בין תלמיד למורה ולשיפור איכות החיים בבית הספר.

משרד החינוך השכיל להבין זאת והשיק תכנית חינוכית המעודדת את ההוראה המשותפת של שני מורים בכיתה. במסגרת תכנית זו, שנקראת "אקדמיה-כיתה", ישתנה תהליך הכשרת הסטודנטים להוראה בדרכם להיות מורים ומחנכים בישראל, כך שהם ישהו בכיתה שלושה ימים בשבוע באופן קבוע בשילוב עם צוות המורים הקיים. על מנת להבין את משמעות התכנית יש לחזור למהותו של תפקיד המורה, שמתבטאת במתן יחס אישי לכל תלמיד בכל עת, על מנת לספק מענה לצרכיו הלימודיים והרגשיים, כמו גם בבדיקת מטלות ובמתן משוב אישי ונרחב עליהן.

לפיכך, המודל השיתופי של סטודנטים להוראה שייקחו חלק משמעותי בהוראה בכיתות באופן קבוע הוא מודל נכון וריאלי למציאות בכיתות כיום. מודל זה לוקח בחשבון גם את ההשלכות הכלכליות שייתכן שיהיו למהלך כזה, שיצמצם משמעותית את מספרי התלמידים בכיתות.

הורים הציגו "כיתה צפופה" מול ביתו של שר החינוך בנט. דוד קורן
צפיפות פיזית בכיתות עלולה להשפיע לרעה על יעילות הלמידה. "מחאת הסרדינים"/דוד קורן

רעיון זה כבר מיושם במכללות לחינוך ברחבי הארץ, ביניהן מכללת לוינסקי לחינוך, שפועלת לפי מודל זה בערים כמו לוד, אילת ונתניה. על משרד החינוך להמשיך ולעודד מכללות להוראה לאמץ את המודל ולקדם אותו לטובת כל הצדדים: הסטודנטים להוראה יוכלו לקבל העשרה והכוונה מניסיונם רב-השנים של המורים בבתי הספר; הסטודנטים יוכלו לחבר את המורים הוותיקים לדור הצעיר ולקרב אותם לדפוסי חשיבה עדכניים; ואילו התלמידים יצאו נשכרים פעמיים – גם ייהנו מהוראה פרטנית ואישית וגם ייהנו בעתיד ממורים מנוסים ומקצועיים יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • חינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully