וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההכרזה, במערב לא בטוחים שתעלומת המטוס המלזי נפתרה

6.8.2015 / 13:55

על אף שראש ממשלת מלזיה הצהיר כי כנף המטוס אכן שייכת לטיסת MH370, בצרפת החקירה צפויה להימשך עוד חודשים, וגם באוסטרליה ובארה"ב זהירים יותר. "מלזיה עשתה זאת על דעת עצמה". כמו כן, נמצאו עוד חלקי מטוס באי ראוניון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אחרי שמלזיה הכריזה אמש בדרמטיות כי כנף המטוס שאותרה בשבוע שעבר באוקיינוס ההודי שייכת למטוס של חברת "מלזיה איירליינס", שנעלם במסתוריות לפני כשנה וחצי, מדינות אחרות שהיו שותפות לתהליך מתעקשות היום (חמישי) שעוד מוקדם לצאת בהצהרות. על אף האופטימיות שהביעו לגבי האפשרות שאכן מדובר בחלק מהמטוס ששימש את טיסת MH370 שעליה היו 239 איש, הרשויות בארצות הברית, בצרפת ובאוסטרליה נמנעו עד כה מלתת לכך אישור רשמי. כמו כן, שר התחבורה המלזי ליו טיונג הודיע היום כי נמצאו עוד שברים שעשויים להיות חלקי מטוס - כולל שברי מטוס וכריות של מושבים. עם זאת, הוא הבהיר כי טרם ברור אם הם שייכים לאותו המטוס.

הדיווחים הסותרים העלו שאלות סביב הסיבה לכך שראש הממשלה המלזי נג'יב רזאק היה נמהר בהודעתו והרגיזו את משפחות ההרוגים, שהמתינו יותר מ-500 ימים כדי לקבל רמזים ברורים על גורל יקיריהם. דאי שוקין, אחותו של אחד הנוסעים בטיסה, הייתה אחת מכמה קרובי משפחה סינים של ההרוגים שהפגינו מחוץ למשרדי חברת "מלזיה איירליינס" בבייג'ינג. "צרפת הייתה זהירה, אך מלזיה נואשת לפתור את המקרה הזה ולפתור את עצמה מכל אחריות", אמרה.

אחרי שראש הממשלה רזאק אמר כי "צוות של מומחים בינלאומי אישר חד-משמעית כי שבר המטוס שנמצא באי ראוניון אכן שייך ל-MH370", סגן התובע הכללי בצרפת סירב לאשר זאת וטען רק כי ישנם סימנים בולטים לכך. "ההשערות החזקות צריכות להיות מאושרות על ידי בחינה מקיפה שתחל מחר בבוקר", אמר הלילה סרז' מקויאק. "צוותי הבדיקה עושים את עבודתם מהר ככל האפשר במטרה לאסוף מידע אמין ושלם במהירות האפשרית". ההתנסחות הזהירה של סגן התובע אופיינית לדרך שבה צרפת מנהלת חקירות של תאונות אוויריות, שעשויות להימשך חודשים ואפילו שנים עד לדוח סופי בנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
מלזיה: השרידים שהתגלו באוקיינוס ההודי שייכים למטוס שנעלם
היעלמות המטוס המלזי: שברים נוספים נשטפו מהאוקיינוס ההודי
"לפי הראיות מדובר במטוס המלזי": השרידים הועברו לבדיקה בצרפת

האם השרידים שאותרו באוקיינוס ההודי שייכים למטוס המלזי?. רויטרס
שייכת למטוס המלזי? כנף המטוס שאותרה באי באוקיינוס ההודי/רויטרס

גם ממשלת אוסטרליה, שמובילה את מאמצי החיפוש הימיים שנערכים ממערב לאי, לא מסרה הודעה חד-משמעית בנושא. "יש סבירות גבוהה לכך שזאת טיסת MH370", נמסר. כמו כן, באוסטרליה תהו מדוע נג'יב מיהר לצאת בהצהרה עוד בטרם הייתה הסכמה על כך עם יתר המדינות. גורם רשמי בממשלה, שלא חשף את שמו, אמר כי מלזיה "לא הייתה אמורה להכריז על כך" וכי היא "עשתה זאת על דעת עצמה מבלי לקבל את העדויות בחזרה".

גורם אמריקני רשמי שמעורה בחקירה טען כי בשל העובדה שאף בואינג מדגם 777 פרט לזה ששימש את המטוס שנעלם לא התרסק מעולם בחלק הזה וכי אף כנף של מטוס אחר לא חסר, הגיוני שהוא אכן חלק מאותו מטוס. ואולם, טען הגורם, צוות הבדיקה הצרפתי שבוחן את החלק עוד לא מצא משהו הקושר את הכנף למטוס הנעלם מלבד הנסיבתיות.

נוסף על כך, יש מי שטוען שנג'יב עשה שימוש ציני בהודעתו על כנף המטוס. לדברי רוס טפסל, מומחה למלזיה באוניברסיטה הלאומית האוסטרלית, ייתכן שראש הממשלה המלזי ניצל את ההזדמנות כדי להסיח את תשומת הלב במדינה משערוריית השחיתות ששמו נקשר אליה. ביום שני, הסוכנות למלחמה בשחיתות של מלזיה מסרה כי 700 מיליון הדולרים בחשבונו הפרטי של ראש הממשלה הגיעו מתרומות ולא מקרן השקעות בבעלות המדינה ששקעה בחובות. טפסל עוד האריך כי נג'יב מעוניין להטביע את חותמה של מלזיה כמי שמובילה את החקירה הבינלאומית, ולא לאפשר לצרפת לזכות בכל תשומת הלב בזכות תפקידה בבחינת שבר המטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully