וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להציל את אימא": הבת תשבות רעב עקב ביטול העסקת המטפלת של אימה

לאחר שנמצאה עובדת זרה מתאימה לטיפול בדוריס יצחקי, קשישה בת 83 מתל אביב, נדחתה בקשת משפחתה להעסיקה בשל שיוכה לאזור העסקה אחר בארץ, פתח תקווה. רשות ההגירה: "יש אלפי בקשות דומות". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

רשות האוכלוסין וההגירה דחתה לאחרונה את בקשתה של משפחת יצחקי מתל אביב להמשיך בהעסקת עובדת זרה המטפלת באם המשפחה, דוריס - אישה סיעודית בת 83 הלוקה בדמנציה. המטפלת הסיעודית, שהתחילה לטפל בקשישה לאחר חיפושים של חצי שנה אחר עובדת מתאימה, שייכת לאזור העסקה אחר לפי תקנות משרד הפנים, אשר נועדו למנוע עזיבת מעסיקים המתגוררים בפריפריה על ידי עובדים סיעודיים. בתה של דוריס, טלי יצחקי-לפלר, הודיעה היום (שלישי) כי תפתח בשביתת רעב מול ביתו של שר הפנים סילבן שלום כדי "להציל את אימא".

עד כה פנתה משפחת יצחקי שלוש פעמים לוועדת חריגים ברשות, על מנת שזו תאשר את העברת העובדת לאזור ההעסקה בתל אביב. עם זאת, הוועדה דחתה את בקשת המשפחה על אף שהוצגו בה מסמכים המעידים על מצבה ההולך ומידרדר של דוריס.

ברשות האוכלוסין וההגירה סירבו למסור פרטים על ההחלטה החריגה להפסיק את העסקתה של העובדת בבית המשפחה. "אין לאימא מחלה סופנית, וזה הכלל המרכזי בוועדה", מספרת יצחקי-לפלר. "בשנה האחרונה היא 'רק' שברה את האגן איבדה את הראייה בעין אחת ושכחה כמעט כל דבר, אבל זה לא מספיק לפקידי משרד הפנים לאשר למטפלת לעבור לתל אביב".

עוד בוואלה!NEWS:
הנתונים נחשפים: איזו עיר מובילה בייבוא סמים?
הוזלה דרמטית בתעריפי התחבורה הציבורית בנסיעות בינעירוניות
צעיר התפרע בבית חולים "יוספטל" - והורחק מאילת לחצי שנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שובתת רעב מול ביתו של שר הפנים סילבן שלום. יצחקי-לפלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני שנתיים חלה החמרה במצבה של אם המשפחה, ולאחר שלל אבחונים וחוות דעת רפואיות, קיבלה המשפחה היתר להעסקת עובד זר. המשפחה העסיקה עובדת במשך שנה, אך בחודש נובמבר זו נאלצה לחזור לביתה בנפאל. המשפחה נותרה לבדה והחלה במסע לחיפוש עובדת חדשה.

"ראיינו אותנו עשרות מטפלות", סיפרה יצחקי-לפלר. "ככה זה עובד היום - העובד מראיין את המעסיק. חלקן טענו שהבית גדול מדי, חלקן לא הסכימו כי אימא לא לבד וגם אבא גר בבית. בתקופה של חודשיים עברו אצלנו שמונה מטפלות לתקופות ניסיון של לילה אחד עד שבוע. דמיינו זוג קשישים שצריכים להתרגל לאדם זר בבית כל פעם מחדש, ובייחוד אישה חולת דמנציה עם בעיות זיכרון וראיה", הוסיפה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

הפתרון האבסורדי שהוצע למשפחה: הביאו עוד עובדת מחו"ל

במשך חצי שנה טיפל יוסף בן ה-80 ברעייתו במסירות, למרות שגם הוא חולה לב. מדובר במשימה קשה פיזית ונפשית, שכן אשתו תלויה באופן מוחלט בסביבתה, אינה יכולה לצאת מהבית ולא זוכרת ליטול תרופות בזמן. "אני מתקשר כל יום לכל הסוכנויות ומתחנן שישלחו לי עזרה", אמר יוסף. "התשובה הייתה אחת - 'אין, חכה שמישהו ימות'. וככה אני יושב בבית ומחכה. למרות שילדינו התגייסו כדי להקל עליי ועל אשתי, בסוף זה על כתפיי, על תעצומות הנפש שלי ועל כוחותיי הדלים".

באפריל האחרון מצאה המשפחה עובדת מסורה מהפיליפינים שהסתדרה היטב עם אם המשפחה, אולם השמחה הייתה מוקדמת מדי. במהירה התברר כי העובדת שייכת לאזור העסקה שונה לפי תקנות להסדרת העסקתם של עובדים זרים שנקבעו בינואר 2014. הנהלים, שאושרו על ידי שר הפנים דאז, גדעון סער, מורים על חלוקת הארץ לארבעה אזורי העסקה, כשכל עובד שמגיע ארצה משויך לאזור מוגדר בו הוא מורשה לעבוד.

התקנות נקבעו בשל טענות רבות שהגיעו לרשות האוכלוסין וההגירה באשר לעובדי סיעוד שנוטשים את מעסיקיהם בפריפריה, במרבית המקרים קשישים התלויים בהם, על מנת לעבוד בתל אביב. העובדת שאיתרה משפחת יצחקי שייכת לאזור פתח תקווה, מרחק אווירי של חמישה קילומטרים בלבד מביתם, ועל כן הם אינם רשאים להעסיקה.

בחירות מקומיות- שר הפנים גדעון סער בחדר מצב של משרד הפנים בכפר המכבייה עם סגירת הקלפיות, אוקטובר 2013. ניב אהרונסון
אישר את התקנות המשייכים עובדים זרים לאזורים גיאוגרפיים בארץ. השר לשעבר גדעון סער/ניב אהרונסון

הפתרון האבסורדי שהוצע למשפחה היה הבאת עובד חדש מחו"ל. זאת, למרות העובדה כי למדינה אין אינטרס להכניס עובדים חדשים לישראל שלא לצורך, בעוד שקיימת בנמצא עובדת המעוניינת לעבוד ומשפחה המעוניינת לקלוט אותה.

לדברי יצחקי-לפלר, "זה פתרון מגוחך כי אנחנו לא מתכוונים לבחור עובדת מקטלוג כמו באתר היכרויות. אני צריכה עובדת שאני רואה איך היא מתקשרת עם אימא שלי ואיך היא מסדרת איתה. אני לא צריכה עוד 20 עובדים שיגיעו לכאן ויברחו אחרי שבוע כי לא מתאים להם". היא הוסיפה כי הפתרון ממחיש את חוסר הבנתם של פקידי משרד הפנים, אשר רצו לסייע לפריפריה ובכך יצרו עוול אחר. "תושבי תל אביב הקשישים נענשים. אנחנו לא היחידים במצב הזה, בתקופה האחרונה התנקזו אליי מאות סיפורים דומים, ופשוט אין עם מי לדבר", אמרה.

ברשות האוכלוסין וההגירה סירבו למסור מי הם חברי ועדת החריגים וכמה בקשות הוגשו אליה. מנגד, מהרשות נמסר: "במהלך השנים האחרונות הצטברו ברשות מאות, אם לא אלפי תלונות של מטופלים סיעודיים שנותרו לבדם, לאחר שהמטפל הזר נטש אותם להעדיף לעבוד באזור המרכז. סיעודיים שמצאו עצמם לבד מתגוררים בעיקר בפריפריה, והתקשו לאחר מכן למצוא מטפל שיסכים לעבוד במקום מגוריהם. כדי למצוא פתרון, חלקי לפחות, לסוגיה בעייתית זו, הותקנו תקנות המגבילות מעבר של עובדים בין אזורים גיאוגרפיים. המטרה העיקרית היא לוודא שהעדפת מרכז הארץ לא תהיה עילה לעזיבת המעסיק".

עוד נמסר מהרשות כי במקרה של משפחת יצחקי, לא נמצאה סיבה יוצאת דופן לאישור מעברה של העובדת הזרה לאזור תל אביב. "למעשה, ישנן אלפי בקשות דומות – אישורן ייתר את התקנות וישיב אותנו לבעיית המוצא".

טלי יצחקי לפלר, שובתת רעב כדי לקבל אישור העברת מיקום למטפלת עבור אמה, אוגוסט 2015. אבי כהן
"אין לאימא מחלה סופנית, וזה הכלל המרכזי בוועדה". יצחקי-לפלר/אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully