וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חום יולי אוגוסט: משכירי הכיסאות משתלטים לנו על החופים

4.8.2015 / 0:04

מסקר שערכה עמותת "צלול" ב-20 חופים בארץ עולה כי משכירי הכיסאות ומיטות השיזוף השתלטו על רוב שטחי החופים המוכרזים. אז איפה הכי צפוף וכמה עולה לנו התענוג? הנתונים בפנים

חוף הסלע בבת ים. עמותת צלול, מערכת וואלה! NEWS
משפחה בת ארבע נפשות תצטרך להיפרד מ-40 שקלים. חוף הסלע בבת ים/מערכת וואלה! NEWS, עמותת צלול

חום אוגוסט הכבד מבריח רבים מאתנו אל חופי הים, אבל ספק אם נוכל למצוא בהם מקום מבלי להוציא שקל מכיסנו. ממדידות שערכה עמותת "צלול" ב-20 חופים לאורך הים התיכון והכנרת בסוף יולי 2015, עולה כי משכירי הכיסאות ומיטות השיזוף השתלטו על רוב שטחי החופים המוכרזים שנבדקו בסקר. עוד עולה כי בחלק מהחופים אמנם חל שיפור לעומת המדידות שנערכו אשתקד, אך ישנם לא מעט חופים שבהם המצב רק החמיר. התופעה מתגברת במיוחד בחודשים יולי ואוגוסט, שבהם משכללים משכירי הכיסאות את רווחיהם עם העלייה בביקוש לפיסת חוף.

דמי שכירות לכיסא אחד נעים בין חמישה ל-18 שקלים. מכך עולה כי משפחה בת ארבע נפשות תצטרך להיפרד מ-40 שקלים בממוצע על הזכות להתמקם בחוף ולהניח בו את חפציה. "דמי הזיכיון הנגבים מהזכיינים אמנם גבוהים, אך הניסיון שלהם לגלגל את העלות על הנופשים על ידי פרישת כסאות מוגזמת בחופים, מדירה את רגליהם של מי שהבילוי בחוף ציבורי הוא היחיד שהם יכולים להרשות לעצמם", אמרה מאיה יעקבס, מנכ"לית צלול.

עוד בוואלה!NEWS:
"אכלתי אותה בגדול": "סוכנת נסיעות" עקצה לקוחות במיליון שקל
אותו בסיס, תנאים שונים: "החיילים נמסים והקצינים מתקררים"
ריבלין: "לא לחכות לרגע האמת כדי להילחם בהסתה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעמותת "צלול" מותחים ביקורת על משרד הפנים לאור תוצאות הסקר וטוענים כי הוא לא ממלא את תפקידו כמי שאמור לפקח על הרשויות המקומיות המאפשרות לתופעה להתגבר. "הצפיפות בחופים והעדר מקום פנוי מכיסאות, מאלצים נופשים רבים לעבור לחופים בלתי מוכרזים, שבנוסף להיעדר מצילים מתאפיינים גם בלכלוך רב, מאחר שהרשויות אינן מנקות אותם בתדירות גבוהה", הוסיפה יעקבס, שהדגישה כי רחצה בחוף ללא מציל חושפת את הציבור לסכנת חיים. "חופי הים שייכים לציבור – לא לרשויות המקומיות ובוודאי שלא לזכיינים המפעילים אותם, ולכולנו מגיע לבלות בחופים נקיים, בטוחים – ובחינם. זהו מקום הבילוי הציבורי האמיתי והוא צריך להישאר שווה לכל נפש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

במקום הראשון והמפוקפק: חופי תל אביב

חופי תל אביב כבשו את המקום הראשון והמפוקפק בטבלת צפיפות הכיסאות ומיטות השיזוף, שלא הותירו כמעט מקום למתרחצים שרוצים לבלות בים בחינם. כך למשל בחוף הצוק צפון, הכולל 6,900 מ"ר של שטח רחצה מוכרז, אין אפילו מטר אחד פנוי מכיסאות להשכרה. על פי המדידות שערכו אנשי "צלול", הכיסאות פרושים עד למרחק של כשני מטרים מקו המים ואינם מותירים מקום פנוי לישיבה ללא תשלום. התמונה הנחשפת השנה חמורה יותר מהשנה שעברה, שכן בקיץ 2014 נמצא כי בחוף זה נותרו 4,100 מ"ר לבילוי ללא תשלום, כשהמרחק הממוצע של הכיסאות מקו המים היה שישה מטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחוף מציצים אמנם לא חל שינוי מאז השנה שעברה, אבל גם בו המצב רחוק מלהיות משביע רצון. רק 24% משטח החוף המוכרז נותרו פנויים מכיסאות להשכרה. גם בחוף בוגרשוב בעיר המצב לא מזהיר. בחוף זה נותרו למתרחצים 25% לבילוי בחינם. אלא שעלייה וקוץ בה: 25% יקרי הערך הללו נמצאים 40 מטרים מקו המים, בשעה שקו הכיסאות הראשון נמצא במרחק של שלושה מטרים בממוצע מקו המים.

החופים שזכו לתואר "מצטייני הדירוג" והיו נקיים מכיסאות להשכרה, הם חופי הצפון: חוף שבי ציון הסמוך לנהריה, חוף דור, וחוף דדו שבחיפה. גם חופי הדרום פנויים כמעט לחלוטין מכיסאות ובראש רשימת המצטיינים נמצאים חוף י"א באשדוד, חוף דלילה וחוף זיקים באשקלון.

חוף דדו בחיפה. עמותת צלול, מערכת וואלה! NEWS
חוף דדו בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, עמותת צלול

ככל שמתקרבים בחזרה לחופי המרכז מחמירה רמת הצפיפות: בחוף סירונית בנתניה נותרו 66% מהשטח המוכרז לרחצה פנויים מכיסאות להשכרה, חוף זבולון בהרצליה מקצה 52% משטחו המוכרז להנאת הרוחצים וחוף אכדיה בהרצליה מותיר לא פחות מ-86% פנויים מכיסאות לטובת אלו שמבקשים להעביר את הבילוי הצונן בחינם. בחופי בת ים התמונה מגוונת ולא אחידה: חוף סי פאלאס רשם שיפור דרמטי ביחס למדידות שנערכו בשנה שעברה. בקיץ 2014 הותירו משכירי הכיסאות רק 17% משטח החוף המוכרז לטובת המתרחצים שביקשו לבלות בחינם. השנה לעומת זאת, התרוקן החוף כמעט לחלוטין מכיסאות וכעת עומד לטובת ציבור המתרחצים 95% משטח החוף כשהוא פנוי מכיסאות.
ממשרד הפנים טרם התקבלה תגובה.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי המשרד "אינו אחראי על הכיסאות והשמשיות בהיבט הרווחה של הנופשים, מי שאחראי על כך הינה הרשות המקומית. יש להפנות שאלות אלו לרשויות המקומיות".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

חוף דדו בחיפה. עמותת צלול, מערכת וואלה! NEWS
חוף מציצים בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, עמותת צלול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully