וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון הציג את תקציב המדינה ש"רואה אנשים"; בנט הזהיר שלא יתמוך

משה שטיינמץ

3.8.2015 / 1:02

במעמד חגיגי טרם הצגתו בממשלה, חשפו בכירי האוצר את תקציב 2016-2015, שבמסגרתו יקוצצו 3% מכל המשרדים. בין הרפורמות: הגדלת מימון לרשויות חלשות, ושינוי ההפרשה לפנסיה. בנט: אם ייפגע החינוך, התקציב לא יעבור. מערכת הביטחון חרגה השנה ב-2.5 מילארד שקל

השר משה כחלון, קבינט הדיור, יוני 2015. נועם מושקוביץ
"הגיעה השעה להחזיר את המדינה לדרך הנכונה". כחלון/נועם מושקוביץ

ראשי אגף התקציבים באוצר הציג אתמול (ראשון) את תקציב המדינה לשנים 2016-2015, שיעלה לדיון בממשלה ביום רביעי. שר האוצר משה כחלון אמר לאחר הצגת התקציב החדש כי הוא מהווה שינוי בתפיסת העולם, שכן יש בו דגש חברתי. "הגיעה השעה להחזיר את המדינה לדרך הנכונה, לדרך שרואה אנשים, שרואה חברה, שמכבדת את האחר, המוחלש, השונה", אמר. בסך הכול, תקציב 2015 יעמוד על 330.3 מיליארד שקלים ותקציב 2016 על 345.6. בכל משרדי הממשלה יחול קיצוץ רוחבי של 3%. התקציב החדש כולל כמה רפורמות, שמובאות בהמשך, וכן הוא ממחיש את הפער המשמעותי בין דרישת מערכת הביטחון לבין מה שהאוצר מתכוון לאשר בפועל.

עם זאת, ועל אף ההודעה החגיגית, שלח אמש שר החינוך נפתלי בנט מסר מאיים לעברו של כחלון. "אם האוצר מתכנן לפגוע בחינוך, יגלה שאין לו אצבעות להעביר תקציב", כתב בנט בטוויטר. "הבטחתי: סייעת שנייה, צפיפות בכיתות, מתמטיקה, ואקיים".

עוד בנושא
לקראת התקציב: נתניהו וכחלון בניסיון לקצץ בהתחייבויות לחרדים
"נפתח קופות חיסכון של 18 אלף שקל לכל ילד בישראל"
מסקנות דוח לוקר ייושמו כבר בתקציב הקרוב

ואולם - זו אינה המתיחות היחידה בנוגע לתקציב. ברקע קיימים חילוקי דעות בין משרד האוצר למערכת הביטחון על גובה תקציבה, וכן איומו של שר הכלכלה אריה דרעי להצביע נגד התקציב, שלא נכללה בו תכנית מע"מ אפס על מוצרי יסוד. בנוסף, קיים פער מול המשרד לביטחון הפנים, ועם שר הרווחה חיים כץ, שדרש תוספת של יותר משני מיליארד שקלים.

שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"אם האוצר מתכנן לפגוע בחינוך, יגלה שאין לו אצבעות להעביר תקציב". בנט/נועם מושקוביץ
מערכת הביטחון דורשת 62 מיליארד שקלים, האוצר מוכן לתת 55 מיליארד

בתדרוך לכתבים אמר ראש אגף התקציבים אמיר לוי כי תקציב הביטחון, שתפח בשנה הנוכחית ב-2.5 מיליארדי שקלים, יעמוד בפועל על 57 מיליארד שקלים השנה. הוא הוסיף כי אין סיכום עדיין עם מערכת הביטחון, שדורשת תקציב של 62 מיליארד שקלים, לעומת הצעת האוצר בסך 55.3 מיליארד.

מנכל משרד האוצר ש"י באבד אמר כי הצעת התקציב כפי שהיא כעת, חושבה לפני מסקנות דוח לוקר על הצמצומים הנדרשים במערכת הביטחון. "יש שם מהלכים שיועילו לא רק למשרד הביטחון, אלא גם למדינה ולמשק כולו. אם הממשלה תאמץ את הדוח - נידרש לעניין. כרגע זה מחוץ לתקציב", אמר. באוצר אמרו כי הם אופטימיים לגבי הסיכוי להגיע להסכמות עם שר הרווחה והשר לביטחון פנים שדורשים תוספות לתקציב משרדם. לגבי דרישת דרעי למע"מ אפס אמרו באוצר כי אין בתקציב משהו שנוגע לכך, אולם ציינו שהוקמה ועדה משותפת לעניין עם משרד הכלכלה אשר תתחיל את דיוניה בקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

השינויים והגזירות

פקקי התנועה יוכפלו עד 2030 וכל נהג יעמוד עוד שעה ביום

בין הרפורמות הכלולות בתקציב: העלאת שיעור ההפרשה של המבוטחים בפנסיה תקציבית באופן הדרגתי. אלה שמרווחים עד השכר החציוני ימשיכו להפריש 2%, אלה שמרוויחים מעל השכר החציוני ועד השכר הממוצע יפרישו 4% ומעל לכך יידרשו להפריש 7%. המהלך דורש את הסכמת הסתדרות העובדים, הצפויה להתנגד לו. רפורמה נוספת היא מעבר לתקצוב דיפרנציאלי של רשויות מקומיות חלשות, הנכללות בדירוג 1 עד 5 במדד הסוציו-אקונומי. זאת, על חשבון רשויות חזקות יותר. רפורמה נוספת היא בתחום ביטוחי הבריאות, שלפיה יאוחדו כלל הביטוחים שתושב לביטוח אחד, כדי להקטין את ההוצאה על בריאות, שעלתה בתוך שנים ספורות פי שלושה לכ-3500 שקלים בשנה למשק בית.

כמו כן קופות החולים יצרו מאגר של רופאים מומחים שיקבלו את התשלום על הביקור ישירות מקופת החולים, ותבוטל שיטת ההחזרים מהקופה על ביקור אצל מומחה. באוצר אף הבטיחו תוספת תקציב למשרד הבריאות, שתיועד לקיצור תורים לבדיקות ולחדרי מיון, ותכלול אף רכישת מכשירי MRI נוספים.

האוצר מתכוון להכניס 300 מיליון שקלים נוספים מהורדת רף הפטור ממס על הפקדות לפנסיה, מגובה של ארבע משכורות ממוצעות כיום לשלוש. אגב, באוצר הציגו ניתוח של מצב התחבורה בארץ ולפיו פקקי התנועה יוכפלו עד 2030 וכל נהג יעמוד בפקקים 60 דקות נוספות ביום. ההפסד למשק יעמוד על 25 מיליארד שקלים בשנה.

לוחמי גולני במסע בצפון הארץ, ינואר 2013. אלכסי רוזנפלד, דובר צה"ל
עדיין אין סיכום מול מערכת הביטחון/דובר צה"ל, אלכסי רוזנפלד
"זה תקציב שטוב לאזרחים, טוב למאבק לשוויון הזדמנויות"

"תקציב הוא לא מספרים – הוא קודם כל ערכים – הוא מבטא תפיסת עולם", אמר כחלון. "כלכלה היא משרתת בני אדם וככזו היא צריכה להיבחן. האיום הגדול ביותר שניצב בפנינו כחברה הוא התרחבות הפערים, והמדיניות הפיסקאלית היא כלי שבאפשרותו לשרת את המערכה לצמצום הפערים שהולכים ומתרחבים". לדבריו, תוואי הגירעון שהוצג (2.9%) הוא נמוך משמעותי מהגירעון שהוגדר בידי הממשלה הקודמת (3.4%). "הגירעון הוא חלק ממדיניות כוללת. כל עוד הוא נותן מענה לצמצום הפערים החברתיים ולצמיחה אז הוא ממלא את יעעודו. העובדה כי בחרנו שלא להעלות את נטל המס תורמת לצמיחה תרומה משמעותית".

לדברי כחלון, התקציב מציג מעבר מדיבורים לפעולות. "אנחנו מבצעים היום את מה שאחרים דיברו עליו. שמנו מטרות, הגדרנו יעדים מדידים והעמדנו מקורות ברורים לשם כך. יש בתקציב רפורמות ממוקדות שתכליתן להוריד את יוקר המחייה: רפורמות שיפחיתו את מחירי המזון, רפורמות שישימו סוף לכספי הפנסיה האבודים, רפורמה בדיור, הגברת התחרות בבנקאות. יש עוד הרבה מאוד נושאים חשובים שממתינים ליישום. לא הכל ניתן לעשות בחודשיים וחצי, בתקציב שמגיע לאישור הכנסת באיחור של שנה.

"התקציב שאנחנו מציגים הוא לא תקציב של אופוזיציה וקואליציה, הוא לא תקציב מפלגתי או סקטוריאלי - הוא תקציב לאומי ממלכתי. זה תקציב שטוב לאזרחים, טוב למאבק לשוויון הזדמנויות – טוב לצמצום הפערים. מי שמצביע נגד התקציב הזה מצביע נגד המאבק ביוקר המחייה, נגד המאבק ביוקר הדיור, נגד המאבק במונופול הבנקאי ונגד התחרות במגזר הפיננסי. בתקציב הזה יש בשורה אמיתית לחברה הישראלית על כל גווניה. אנחנו מביאים ראייה כלכלית שמקלה על המשפחה הישראלית והאדם העובד. התקציב ייתן דחיפה לשכבות החלשות ולפריפריה".

(עדכון ראשון: 22:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully