וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריינוף לא מתרגש מההריסה: היום - אבן פינה לבנייה המחודשת

30.7.2015 / 0:15

הדחפורים רק סיימו להרוס את בתי המריבה בבית אל, אולם הקבלן כבר מבטיח לחזור ולבנות שם עשרות יחידות. אלא שבפניו מכשול משפטי, כלכלי וגם צבאי, ועלות פינוי בסך יותר ממיליון שקלים שהוא מקווה שלא יספוג לבדו. צפו בתיעוד האלימות במהלך הפינוי

צילום: סוכנות תצפית: עריכה: גדי וינסטוק

יונתן דריינוף, קבלן הבנייה שהמדינה סיימה אמש (רביעי) להרוס את שני הבניינים שאותם בנה בבית אל ללא היתר, משדר עסקים כרגיל. הוא כבר ממהר להכריז שהיום ייערך טקס הנחת אבן הפינה לפרויקט החדש שיקום על אותו השטח בדיוק. רק שהפעם - בניגוד לבנייה הקודמת, יש אישור לבנייה, ומה שמעכב אותו זה הדיון הצפוי בעתירה נגדו בבית המשפט.

למרות האופטימיות שלו, ישנן כמה מהמורות שהוא צריך לעבור לפני שיתחיל בבנייה המחודשת. המכשול הראשון הוא שהמקום מוגדר כעת שטח צבאי סגור. על פי הערכות, בתוך יומיים-שלושה יסיים הצבא את ההחזקה ואת הפינוי הסופי, ותתאפשר הכניסה לשם. אך לפני כן, הוא צריך לעבור עוד מהמורה בבג"ץ.

עוד בנושא
"ידענו שנחזור לכאן ביום שבו גורשנו": יום עם המתבצרים בשא-נור
עם ההריסה: נתניהו הורה לבנות מאות יחידות דיור

ביום ראשון הגיש ארגון "יש דין", בשם הפלסטינים בעלי הקרקע, עתירה לבג"ץ נגד הכוונה להתיר את הבנייה. זאת, לאחר שהמנהל האזרחי סיים את כל הליכי התכנון. בית המשפט נעתר לבקשה והוציא צו ארעי עד 5 באוגוסט. שני נימוקים הובילו לצו הארעי נגד הבנייה. האחד, צו התפיסה של המדינה על המקום היה במקורו "לצרכים ביטחוניים", והרי המקום בשימוש אזרחי, והשני – בדיקת אישור התכנית הנוכחית במנהל האזרחי.

בית אל, 29 ביולי 2015. ניב אהרונסון
הדחפורים על בתי דריינוף, היום/ניב אהרונסון

יודגש כי לעתים רחוקות מאושרת תכנית בנייה בשטחים במהירות כה רבה. לאחר החלטת בג"ץ, שניתנה לפני שבועיים ואשר דחתה את העתירה נגד ההריסה של בתי דריינוף, ניתנה ההוראה מהדרג המדיני לקדם את התכנית החדשה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מישהו זירז את התהליל כדי שהתכנית תאושר לפני הדד-ליין של בג"ץ

ביום ראשון, חמישה ימים אחרי פרסומה הרשמי של התכנית, היא אושרה. עניין זה של הדחיפות העלה תמיהה בקרב "יש דין", שם ציינו כי לרוב תכניות זוכות ל-15 ימים בטרם הן מאושרות. מכאן, ניתן להעריך, שמישהו זירז את התהליך כדי שהתכנית תאושר לפני הדד-ליין של בג"ץ להריסת המבנים.

אם עתירת "יש דין" תידחה, תהיה דרכו של דריינוף סלולה לחזור לשטח ולבנות מחדש את 24 היחידות שאושרו בתחילת השבוע במקום המבנים שנהרסו.

לבג"ץ הייתה התלבטות בנושא הבנייה, כיוון שכל החלטה הייתה גוררת ביקורת נגדו. מחד, אם ההריסה הייתה מבוטלת, היו אומרים שהוא נכנע לדרג המדיני ולימין, ומנגד - המתנחלים היו מתרעמים. האמת היא שבית המשפט במידה רבה קיבל החלטה לא נגד דריינוף לבדו, אלא גם נגד הממשלה.

בית אל, 29 ביולי 2015. ניב אהרונסון
הפינוי אתמול בבית אל/ניב אהרונסון

אגב, לא ניתן להתעלם מהרמז שאותו שלחו שופטי בג"ץ לדרג המדיני. השופטים בפסיקתם הביעו מורת רוח על כל שבמשך שנתיים התנהלה המדינה בסחבת, ושרק כשנחרץ גורל הפרויקט היא עברה לפעול במהירות. השופטים הבהירו שההתנהלות אינה מקובלת.

ויש גם סוגייה כלכלית

פרט לנושאים הפוליטיים והמשפטיים, גם סוגיה פיננסית עומדת לפתחו של דריינוף, שמצפה מראשי המתנחלים לגב כלכלי בנושא. הוא מצדו טוען שלא ייתכן שהוא מקדם מהלך למען ההתיישבות, אולם שהוא יהיה זה שיישא בכל העול הכלכלי. הוא הביע תקווה שעלות הפינוי - כמיליון שקלים, לא תיפול רק עליו. הקבלן אמנם פנה למנהל בבקשה לפנות בכוחות עצמו, אך התאריך הסופי לכך היה ה-20 ביולי. בנוסף, דריינוף מייחל גם לסיוע בהתנהלות המשפטית – שאותה הוא מקיים כבר חמש שנים.

דריינוף מקווה לקבל אישור להקמת 50 יחידות במתחם שלו, מתוך 300 היחידות שאישר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת הסכם הפינוי של שכונת האולפנה. כך, הוא מאמין שיצליח לקזז מהנזק שספג בעקבות ההריסה. למרות כל הקשיים, וריבוי סימני השאלה, דריינוף כאמור לא מתכנן לסגת מהכוונה להניח מחר אבן פינה. "חבל שזה מה שקרה, אבל אנחנו ממשיכים ויוצאים שוב לבנייה והכל יסתדר", אמר.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully