וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזם חמ"ל האוכל לחיילי "צוק איתן": "במקום הוקרה, קיבלתי צו הריסה"

26.7.2015 / 11:44

דורון אלבז, שהקים את "חמ"ל האוכל" במושב מסלול שבדרום ובו חילק ארוחות חמות לחיילים, קיבל צו הריסה למתחם משום שפעל בשטח חקלאי שאסורה בו פעילות מסוג זה. "אפילו למחבלים ב'צוק איתן' לא ניתקו חשמל". ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: זוהר גואטה, עריכה: ניר חן

"היום תשעה האב, וזו שנאת חינם" – כך אמר היום (ראשון) דורון אלבז, היזם של "חמ"ל האוכל" של חיילי צה"ל במושב מסלול שבדרום. אלבז קיבל באחרונה התראות ממינהל מקרקעי ישראל משום שהמושב דורש להשיב את הקרקע, שהייתה פינה חמה עבור אלפי לוחמי "צוק איתן" שקיבלו במקום ארוחות חמות בחינם, להיות מקום חקלאי כפי שהיה לפני עשור. כעת, החשמל כבר נותק ואלפי בני אדם מנסים לגייס כספים ברשת על מנת לקנות גנרטור לתחנת ההתרעננות.

"השאירו אותי בלי חשמל ואני עם ילדים בבית. במקום לקבל תעודה הוקרה, קיבלתי צו הריסה לחווה מהמושב", אמר אלבז בכאב. עם זאת, בני הזוג שמתגוררים במושב וניתקו אותו מהחשמל טוענים כי עשו זאת משום שהם מפגרים בתשלומים כאשר הוא לא משלם להם בזמן על החשמל שהוא לוקח מהם.

החווה נפתחה לפני כעשור ושימשה מתחם פעילויות לילדים וחוות סוסים. כבר אז מינהל מקרקעי ישראל הפציר באדם שניהל אז את המקום, כי עליו להחזיר אותו להיות שטח חקלאי משום שזה היה ייעודו המקורי במושב. הדבר לא נעשה, והמושב נקנס ב-400 אלף שקלים. לפני כשלוש שנים, אלבז הפך לשותף במקום, לאחר שלטענתו, בעל המקום הקודם הבטיח לו כי הדבר ישונה והוא יוכל לנהל את המקום בשלווה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילים סועדים במתחם של אלבז בעת מבצע "צוק איתן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשנה, עם פריצתו של המבצע בן 50 הימים ברצועת עזה, שלח אלבז את ילדיו לחלק לחיילים כוסות לימונדה. בחלוף הימים, כוסות הלימונדה הפכו למאפים והמאפים הפכו לארוחות חמות. בכל יום אלפי חיילים היו מגיעים לאכול אצל אלבז, שפים ירדו לדרום ובישלו עבורם במתחם ותרומות הגיעו ללא הפסקה. אך מיד לאחר המבצע, חזר מינהל מקרקעי ישראל לאיים על המושב כי אם השטח לא ישוב להיות חקלאי - יחזרו הקנסות. צווי הריסה החלו להישלח לאלבז.

"כשנכנסתי כשותף, כיסיתי את כל החובות שהיו לחווה שנתיים אחורה, אבל עם הזמן אני מבין שנפלתי לתרגיל. הבטיחו לי שהכול בסדר. 15 שנים אף אחד לא עשה כלום, למה נזכרו כולם אחרי 'צוק איתן'?", אמר אלבז. "הבטיחו לעזור לי בתחנת הריענון. לפני כשנה היו פה 5,000 חיילים, והיום אני צריך לשבת עם נר בבית, בלי חשמל. עדיף שיהרסו".

לטענתו, האופן שבו פנו אליו, לאחר המשמעות שקיבל המקום, הוא מעורר סלידה. "אני לא אזוז מפה עד טיפת הדם האחרונה", אמר. "אין לי כוונה להשתלט על הקרקע, יש פה חוק, אבל הדרך קצת מקוממת - אפילו למחבלים ב'צוק איתן' לא ניתקו חשמל ולי כן. יש לי פה תינוק. למה לא להפוך את זה לחוקי? למי זה מפריע שבמקום חקלאות תהיה פה תחנת ריענון לחיילים?".

עוד באותו נושא

"לא מפקירים פצועים": קמפיין ברשת להצלת "חמ"ל אוכל" לחיילים

לכתבה המלאה

הרשת נרתמת למען אלבז

חובה לשתף!האיש מימין הוא דורון אלבז Doron Elbaz, איש יקר מאוד לכולנו בצוק איתן הוא פתח את הבית שלו את הארנק שלו ובעיקר א...

Posted by Shay Ifrah on Thursday, July 23, 2015

תושבי המושב מסכימים כי מיזם הריענון של אלבז היה מרגש ונחוץ, אולם הם מחויבים לחוק ולפיכך הם אחראים להחזיר את השטח למטרות חקלאות. "מה שנעשה במושב ובחווה במהלך 'צוק איתן' היה דבר נפלא ומרגש, אך אנחנו מחויבים לחוק", אמר דן בן עליזה, חבר המועצה מטעם המושב. "אין ביכולתנו לספוג שוב קנסות של מאות אלפי שקלים. לכן, אנחנו מבקשים מבעלי השטח הקודמים שהשכירו את המקום מהמושב, להחזיר את ייעודו לחקלאות על פי דרישת מנהל מקרקעי ישראל".

האחראית לניתוק: "התחנה מחוברת לביתי והחשמל לא משולם בזמן"

בני זוג מהמושב, שבמשך שנים הסכימו להעביר את החשמל מביתם אל אלבז בתמורה לתשלום חלקי מצדו, הם שהפסיקו את הזרם למיזם של האחרון. עם התעוררות המחאה בפייסבוק נגד סגירת המקום, הסבירו בני הזוג את הסיבות למעשה. "אנו מחויבים להפיץ את האמת על מנת שלא יטעו את הציבור. אנחנו 'האנשים הרעים' שניתקו את החשמל בחווה במושב מסלול, לא מדובר באיזה פקיד", כתבה אלכסנדרה אזולאי בפייסבוק. "אנו משפחה בת שבע נפשות, התחנה מחוברת אלינו לחשמל הפרטי של הבית, ואנו מספקים לשם חשמל במשך שנתיים. הגענו להחלטה לסיים את הסידור הנ"ל, כי החשמל לא תמיד משולם בזמן הנוח לנו והדבר יוצר ריביות ופיגורים. לפני כחודשיים היינו מיועדים לניתוק החשמל עקב פיגור בתשלומים. אני אמא לשתי ילדות קטנות, אחת מהן בת חודש ואחת בת 5, ואני ממש לא מתכוונת להשאיר את הילדים שלי בלי חשמל.

"אני לא מודעת לטיב העמותה וכשרותה, ולא רוצה להשתייך למשהו שעלול לקשור אותי לחקירות בהמשך. פנינו לפלוני על מנת להתריע על ניתוק החשמל, כמו כן ניתנה אופציה להארכה זמנית, כמובן עם תשלום החלק שלו בחשבון, אך הוא לא היה מוכן." בהמשך, סיפרה כי לאחר שהחליטה לנתק את אלבז מהחשמל, קיבלה איומים חמורים מאוד, ש"ממש לא הולמים את ה'ישראלי היפה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully