וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות בין טורקיה לכורדים בשיאה: שני חיילים נהרגו בפיגוע

מכונית תופת התפוצצה ליד שיירה צבאית במחוז דיארבקיר, שבו יש רוב כורדי. בסוף השבוע נערכו הפגנות של פרו-כורדים בטורקיה ובאירופה נגד הממשלה והצבא. במקביל, ארה"ב מנסה לחדש את הפסקת האש בין הטורקים לכורדים, למען המלחמה בדאעש

עריכה: יאיר דניאל

שני חיילים טורקים נהרגו הבוקר (ראשון) בפיצוץ מכונית תופת במחוז דיארבקיר - כך דיווחה רשת NTV הטורקית. הפיצוץ אירע בסמוך לשיירה צבאית שעברה באזור שבו יש רוב כורדי. אתמול הודיעה המחתרת הכורדית (PKK) שהסכם הפסקת האש מול ממשלת טורקיה שנחתם לפני שנתיים מבוטל. זאת לאור הפעולות האחרונות של צבא טורקיה, שתקף בסוף השבוע, לצד מטרות של דאעש בסוריה, גם שבע מטרות של המחתרת הכורדית בעיראק. נוסף על כך, משטרת טורקיה פשטה על מעוזי דאעש וה-PKK ועצרה כ-600 חברים משני הארגונים.

הפגנות רבות של הכורדים ותומכיהם נערכו אתמול בטורקיה ובערים שונות באירופה. בזמן שארצות הברית היא בעלת ברית של הכוחות הכורדים, טורקיה רואה בהם ארגוני טרור שמאיימים על ריבונותה. "העובדה שכחלק מהמאבק בדאעש, ארדואן והממשלה שלו החליטו להילחם גם בעם הכורדי, היא בלתי מתקבלת על הדעת", נאמר בהודעה מטעם המפלגה הפרו-כורדית HDP.

בטורקיה מתנהלים מגעים ערים להרכבת ממשלה. מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) שמזוהה עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, ניהלה מגעים עם המפלגה הפרו-כורדית שהביעה רצון להיכנס לקואליציה, אלא שאחרי האירועים האחרונים, המגעים התקררו והטון החריף. פרשנים פוליטיים בטורקיה טוענים שמטרתו של ארדואן היא הכרזה על בחירות חדשות, והפעולות נגד הכורדים משרתות אותו אלקטורלית.

עוד ידיעות על התחממות הגיזרה בטורקיה:
פעמיים ביממה: טורקיה שוב תקפה אווירית יעדי דאעש בסוריה
בתגובה לפיגועים: מטוסי קרב טורקיים הפציצו עמדות דאעש בסוריה
טורקיה תאפשר לארה"ב לתקוף יעדי דאעש מבסיס בשטחה

המונים נאספים להלווייתה של הכורדית גולאי אורסלאן, שנהרגה בקרב יריות מול משטרת טורקיה, 25 ביולי 2015. AP
הלוויה סוערת של לוחמת כורדית, גולאי אורסלאן, שנהרגה בקרב יריות מול כוחות ביטחון טורקים/AP

האמריקנים נאלצו בסוף השבוע לגבות את הטורקים. "לטורקיה יש זכות הגנה עצמית מפני התקפות טרור של המורדים הכורדים", אמר דובר המועצמה לביטחון לאומי בבית הלבן, אליסטר באסקי, שביקש משני הצדדים – טורקיה והמחתרת הכורדית – להימנע מאלימות ולישאר מחויבים לשיחות שלום.

בתוך כך, העיתון הפופולארי בשפה הערבית "א-שרק אל-אווסט" מצטט גורם טורקי שאמר ש"טורקיה הגיעה להבנות עם מדינות הקואליציה, שיותר לה לתקוף מטרות דאעש עד 20 קילומטרים לתוך שטח סוריה". המטרה המוצהרת של טורקיה היא ליצור רצועת ביטחון בשטח סוריה, זאת במטרה לאבטח את הגבול וגם כדי לשכן בצד הסורי של הגבול את מאות אלפי הפליטים שנמלטו במהלך המלחמות מסוריה לטורקיה. עוד לפי הדיווח, יש הבנות שהאמריקנים יתקפו את דאעש עמוק יותר בשטח סוריה, לרבות התקפות מאסיביות על בירת המדינה האיסלאמית א-רקה.

בתגובה לידיעה על כוונות טורקיה לתקוף בסוריה, אמר סגן שר החוץ הסורי, פייסל אל-מקדד, ש"סוריה לא מסכימה לפלישה טורקית לשטחה, שתהווה הפרה של הריבונות הסורית". אלא שלצבאו של אסד כבר מזמן אין נוכחות באזור הגבול בצפון סוריה, שם המיליציות הכורדיות נלחמות בדאעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully