וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי: פולארד לא קשור להסכם הגרעין, זו סוגיה משפטית

26.7.2015 / 7:30

הגורם הבכיר אמר כי בפעם האחרונה שישראל העלתה את סוגיית גורלו של המרגל מול הממשל, האמריקנים הבהירו כי הנושא נמצא באחריות בלעדית של משרד המשפטים. ח"כ שי: כנראה שיש איזה תהליך פנימי שמתנהל בארה"ב". ראיון באולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

(לפני כחצי שנה: פולארד ביקש להשתחרר בתנאים מחמירים - ארצות הברית סירבה)

עניין רב התעורר בתקשורת האמריקנית והישראלית סביב הפרסום מסוף השבוע האחרון, שלפיו ממשל אובמה צפוי שלא להתנגד הפעם לשחרורו של המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד. בכירים בממשל מיהרו להדוף את הטענות שלפיהן ההדלפה בנושא קשורה להסכם הגרעין עם איראן, ולרצונו של הנשיא ברק אובמה לנקוט צעד חיובי מול ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית עקב הביקורת על ההסכם.

"האמריקנים מאוד קמצנים במסירת מידע, בטח לגורמי חוץ. יש איזה תהליך פנימי שמתנהל כנראה", אמר ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) יו"ר השדולה לשחרור פולארד. "הפעם אחרונה ששמענו מהם הייתה לפני כמה חודשים, כשהיה איזשהו סיכוי להסדר בינינו לבין הרשות הפלסטינית. אז, שחרור פולארד היה 'צ'ופר' שהאמריקנים היו מוכנים לתרום כדי שישראל והרשות הפלסטינית יסתדרו ביניהם. זה נפל, ומאז לא שמענו מהם שום דבר".

שני גורמים בכירים בישראל אמרו לוואלה!NEWS כי למיטב ידיעתם, ההתנהלות של המערכת האמריקנית בנושא פולארד בנקודת הזמן הנוכחית אינה נובעת משיקולים פוליטיים או דיפלומטיים. לדבריהם, בפעם האחרונה שבה ישראל העלתה את סוגיית פולארד מול נציגים דיפלומטיים אמריקניים, התשובה הייתה שתקופת מאסרו של פולארד צפויה להסתיים בנובמבר השנה, וההחלטות שיתקבלו בנושא תלויות אך ורק במשרד המשפטים האמריקני, בלי כל קשר לסוגיות פולטיות או דיפלומטיות.

עוד כתבות בנושא:
אן פולארד: "רק כשאובמה יורה על שחרורו - אני אאמין"
האם פולארד שוב יהפוך לבן ערובה במאבקי אובמה ונתניהו?
בכירים בארה"ב: נערכים לשחרור פולארד בחודשים הקרובים

פולארד ביקש להשתחרר בתנאים מחמירים - ארצות הברית סירבה. רויטרס
ההחלטות בנוגע לשחרורו תלויות במשרד המשפטים האמריקני. פולארד/רויטרס

"מבחינתם זו כרגע סוגיה משפטית נטו, בלי שום נגיעה לסוגיות אחרות", הסביר אחד הבכירים הישראלים. "אין מגעים בינינו לבינם בנושא הזה, כי הממשל בעצם לא מתעסק בזה. יש סוגיה משפטית: האיש אמור לסיים את תקופת מאסרו בנובמבר, ומשרד המשפטים צריך להודיע האם להערכתו האיש עדיין מהווה סכנה כלשהי לארצות הברית, או שניתן לשחרר אותו. האמריקנים מתעקשים שהממשל לא מתערב בכלל בשאלה הזו, ומשאיר את זה באופן בלעדי לשיקוליהם של המשפטנים".

בתוך כך, התובעת הכללית לורטה לינץ', אמרה אתמול בריאיון ל-NBC כי ההסכם עם איראן לא ישפיע על שחרורו של פולארד מהכלא. "זו תהיה חשיבה לטווח ארוך מצד אנשים לפני 30 שנה לקבוע את תאריך השחרור המחויב על פי החוק כך שיעלה בקנה אחד עם ההסכם עם איראן", אמרה בכנס שבו השתתפה בקולורדו, וגררה צחקוקים מהקהל.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מדבר על הסכם הגרעין בבית הלבן, 15 ביולי 2015. רויטרס
"ההדלפה בנושא פולארד לא קשורה לרצונו לנקוט צעד חיובי מול ישראל". אובמה/רויטרס

על רקע דברים אלו, רשת CNN דיווחה אמש (שבת) כי בכירים במערכת הביטחונית בארצות הברית אמרו שפולארד אינו מהווה עוד כל סכנה למדינה. כמה אישים בכירים שכיהנו בתפקידים חשובים במערכת האמריקנית אמרו דברים דומים בשנתיים האחרונות, וקראו לסיים את מאסרו בן שלושת העשורים של המרגל שהורשע בהעברת סודות ביטחוניים לישראל. אם זו אכן תהיה עמדת משרד המשפטים, פולארד יוכל לצאת לחופשי כבר בנובמבר הקרוב.

אחד הבכירים הישראלים אמר כי אי אפשר לפסול את האפשרות שההדלפה ל"וול סטריט ג'ורנל" על כך שפולארד צפוי להשתחרר נעשתה מתוך שיקולים פוליטיים, אך אין זה אומר שעצם ההחלטה על השחרור היא פוליטית. "השיח בתקשורת האמריקנית והישראלית סביב השחרור מדגיש את הרקע המדיני והפוליטי, אבל אין שום מידע ממשי שתומך בזה. כשאנחנו ניסינו לברר, אמרו לנו - זה בטיפול משרד המשפטים, ואין שום קשר לסוגיות אחרות שעומדות כרגע על הפרק".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully