וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על איראן: "האם 'משמרות המהפכה' יתחזקו כעת? כנראה שכן"

בריאיון לרשת BBC הודה נשיא ארצות הברית כי ייתכן שחלק מהכספים שהוקפאו במסגרת הסנקציות על איראן ישמשו אותם כעת למימון טרור, אך הדגיש: "שלחנו מסר לאיראנים, בעת הצורך נטפל בדברים באופן צבאי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(שר החוץ האמריקני קרי בשימוע בסנאט: "אם איראן לא תציית להסכם, נגיב בהתאם ובמהירות")

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התראיין השבוע לרשת BBC הבריטית לפני ביקורו באפריקה, והמשיך להדוף את הביקורת על הסכם הגרעין עם איראן. בריאיון לעיתונאי ג'ון סופל, שפורסם היום (שישי), אישר הנשיא כי ייתכן שחלק מהכספים שיופשרו במסגרת הסרת הסנקציות עלולים לשמש למימון ארגוני טרור - אך טען כי הדבר נלקח בחשבון. בנוסף לכך הוסיף שהחלופה להסכם גרועה בהרבה.

"משטר הסנקציות שבנינו גרם להקפאת נכסיהם של האיראנים. כשהם יקבלו אותם בחזרה, חלק גדול מזה ישמש אותם לבניית הכלכלה שלהם מחדש. זה מה שהוביל לבחירת חסן רוחאני, והמנהיג העליון עלי חמינאי מרגיש את הלחץ", אמר. "האם למשמרות המהפכה יהיו כעת יותר משאבים? כנראה שכן, משום שהכלכלה תשתפר".

"במקרה של חיזבאללה, למשל, שירה רקטות לעבר ישראל, המחסור במשאבים לא היווה בעיה (עבורם). איראן הוכיחה שהיא מעוניינת, גם במצבי דוחק, לממן את מי שהם מגדירים כיעד אסטרטגי", הוסיף. "האתגר עבורנו היה לוודא שיש לנו את המודיעין ואת היכולת לבנות הגנה טובה יותר נגד לחימה א-סימטרית. אנחנו שלחנו מסר ברור לאיראנים, שאנחנו מיישבים את העסקה (של הגרעין), אבל עדיין יש נושאים שצריך לטפל בהם. חלק מהם יטופלו, בתקווה, באופן דיפלומטי ובעת הצורך - חלק מהם יטופלו באופן צבאי".

עוד בוואלה!NEWS:
קרי הגן על ההסכם בסנאט: חסמנו את כל הנתיבים של איראן לפצצה
איראן: "אישרנו פרויקטים בשני מיליארד דולר עם חברות אירופיות"
תומכי הסכם הגרעין בארה"ב "מגייסים" בכירים ישראלים לשעבר

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום בכנס ותיקי המלחמות במדינות זרות בפנסילבניה, יולי 2015. רויטרס
נשיא ארצות הברית ברק אובמה, השבוע/רויטרס

בריאיון נשאל אובמה גם אם במסגרת מסע השכנועים לתמוך בעסקת הגרעין, הצליח לשנות את דעתן של מדינות המפרץ או של חברים בקונגרס שהתנגדו לו.

"לגבי הקונגרס אני בטוח שנצליח לגרום לכך שההסכם יישאר על כנו", אמר בהתייחס להצבעה הצפויה בחודש הבא. "למדינות המפרץ הודגשה המחויבות שלנו לבניית יכולתן להגן על עצמן ועל שטחן, ולמעקב אחר פעילויות מערערות יציבות שייתכן שאיראן תהיה מעורבת בהן". עם זאת, הוסיף: "צריך לזכור שלעמיתינו במפרץ יש תקציב ביטחון גדול פי עשרה מזה של איראן".

"כשהאיראנים יקבלו את הכנסים שהוקפאו, חלק גדול מהם ישמש אותם לשיקום כלכלתם"

"צריך לזכור ש(במסגרת ההסכם) חסמנו את הדרכים להשגת נשק גרעיני עבור איראן, מה שהיה בעדיפות ראשונה עבורנו", אמר. "זאת מפני שאם היה לה נשק מסוג זה, היא הייתה יכולה לגרום לכל הבעיות שפירטתי, עם ההגנה של נשק גרעיני, ולגרום לבעיות אסטרטגיות גדולות בהרבה לארצות הברית, לישראל, לבנות בריתנו במפרץ ולעמיתינו באירופה".

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה לריאיון בהודעה לעיתונות. "אובמה הודה כי הסרת הסנקציות מאיראן תאפשר לה להגדיל את תמיכתה בטרור האזורי", מסרה. "ביום שנחתם ההסכם הבהרתי שהסכנה הברורה והמידית היא חיזוק מפעל הטרור האיראני".

"העובדה שנשיא ארצות הברית מודה כעת ומודע לכך שאיראן תמשיך לבחוש בטרור למרות ההסכם, ושההסכם נועד רק לעניין הגרעין, מכריחה את העולם לעבור לשלב הבא ולפעול נגד פעילות הטרור של איראן", הוסיפה.

"ישראל חייבת לדרוש מארצות הברית עכשיו, בלי קשר אם ההסכם יאושר או לא, ביטחונות וצעדים אופרטיביים שיקטינו את נזקי ההסכם ויאפשרו לה לפעול נגד תוצאותיו המידיות באזור. זוהי דרישה לגיטימית והכרחית לביטחון ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully