וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה בפנסיה, קיצור השירות: היום יפורסמו מסקנות ועדת לוקר

21.7.2015 / 6:44

הוועדה צפויה לפרסם היום את המלצותיה על תקציב הביטחון ואת המתווה המומלץ לעשור הקרוב. במערכת הביטחון חוששים שהדרג המדיני יאמץ את מסקנות הוועדה ויוצאים לביקורת חריפה. "פגיעה אנושה באיכות צה"ל"

עריכה: ניר חן

בצה"ל מתכוננים למסקנות ועדת האלוף במילואים יוחנן לוקר שיוצגו היום (שלישי) ויכללו את המלצות הוועדה על תקציב הביטחון והצגת המתווה המומלץ לעשור הקרוב. ניכר כי בצה"ל נערכו היטב בשנה האחרונה לפרסום מסקנות הוועדה באמצעות התכנית הרב-שנתית (תר"ש 'גדעון') שמטרתה, בין היתר, להתאים את צה"ל לשינוי בסדר העדיפויות הלאומי ולכלול קיצוץ במערכות הנשק של צה"ל ובכוח האדם וכן קיצור בהכשרות.

בצה"ל חוששים מכך שהדרג המדיני יאמץ את מסקנות הוועדה וכבר בשלב הזה עוברים מהגנה להתקפה, בין היתר על ידי רמיזה כי בחצי השנה האחרונה חברי הוועדה לא נפגשו עם צה"ל כלל. בצבא רוצים להדגיש כי התרחשו באזור כמה אירועים דרמטיים מבחינה ביטחונית בדגש על עליית כוחו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ולא ניתן להתעלם מהם מבחינה תקציבית.

עוד בוואלה!NEWS:
ההסכם מנע שביתה, אך התעלם מ-200 אלף עובדים: "אין בשורה"
אובמה ידע בדיוק את מי לשלוח לישראל אחרי הסכם הגרעין
למה הלך אורי אריאל לאכול גלידה במקום להיות במליאת הכנסת?

תרגיל של חטיבת הצנחנים, אפריל 2015. דובר צה"ל
"הצבא לא ראה את טיוטת הדוח אלא קיבל את הדוח כמוצר מוגמר"/דובר צה"ל

"שיתפנו פעולה עם הצוות הזה וניסינו לבנות את הדברים ביחד, למרות שבחצי שנה האחרונה ובשלב המסקנות הם פעלו באופן עצמאי. הצבא לא ראה את טיוטת הדוח כדי להגיב עליה אלא קיבל את הדוח כמוצר מודפס ומוגמר, ופה יש החלטות שיצטרכו להילקח בשקלול האיומים על מדינת ישראל", אמר קצין בכיר במטה הכללי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"אי אפשר שהיחידים בישראל שלא יקבלו פנסיות אלו קציני צה"ל"

בצמרת צה"ל לא אהבו את הביקורת החריפה נגד הפנסיה של משרתי הקבע והגדירו אותה כ"השתלחות". לדברי הקצין הבכיר, "הביקורת פוגעת בדבר המרכזי שמאפשר לצה"ל למלא את ייעודו, וזה אמון הציבור. הרצון ליצור דה-לגיטימציה לצבא בעיניי, הוא פגיעה. תבדקו בעולם אם יש צבא אחד על כדור הארץ שלא משלם פנסיות למשרתים. אי אפשר שהיחידים במדינת ישראל שלא יקבלו פנסיות אלו קציני צה"ל, למעט קרביים שמקבילים למג"דים או מפקדי טייסות. אני חושב שזה פגיעה אנושה באיכות האנשים בצה"ל".

"כבר היום רק אחד מכל עשרה אנשי קבע מגיע לפנסיה, 50% מאנשי הקבע שלנו הם נגדים", המשיך הקצין. "אנחנו אומרים לגבי נגדים שהגיל המינימלי לפרישה הוא 52 או גג 55. רוצים לוחמים צעירים יותר, אבל מי שחושב שאפשר לעשות בידול ולהגיד שרק לוחמים יקבלו פנסיה זה לירות כדור בין העיניים ביכולת של צה"ל בעתיד. אני חושב שזאת תהיה טעות חמורה מאוד".

תרגיל של חטיבת הצנחנים, אפריל 2015. דובר צה"ל
"לא הגיוני לקצץ את הצבא בשליש ושהנוער במדינה יתגייס לשנתיים"/דובר צה"ל

על ההחלטה בדוח לצמצם את כוח האדם בצה"ל בשליש תוך שלוש שנים אמר הקצין כי "זה נראה לי לא מחובר להוויה הסביבתית". לדבריו, "זה לא הגיוני לקצץ את הצבא בשליש ושהנוער במדינת ישראל יתגייס לשנתיים". עם זאת, הוא ציין כי לדעתו התכנית לא תצא לפועל.

"אם אני יכול להעריך, אני לא רואה בעשור הקרוב מציאות שמאפשרת שינוי במבנה הביטחוני. ואם מישהו חושב שבעוד עשר, 20 או 30 שנה נוכל לקצץ את צה"ל בשליש זה נראה לי מופרך". לסיכום דבריו הוא טען, "לפגוע באנשי הקבע ביחס לשאר שירותי הביטחון ולשירות הציבורי נראה לי פגיעה משמעותית מאוד ביכולת של צה"ל להשאיר אנשים טובים, גאים ומחויבים".

בתכנית הוחלט כי עד סוף 2017 תרד מצבת כוח האדם ב-2,500 משרתי קבע

מאז כניסתו לתפקיד, הצליח הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט לשכנע את פקידי האוצר כי בכוונתו לערוך קיצוצים, להתייעל, ולהתאים את צה"ל לשינוי בסדר העדיפות הלאומי. הרמטכ"ל מינה שישה אלופים מהמטה הכללי לעמוד בראש שישה צוותים שיבחנו מגוון נושאים: התפישה המבצעית של צה"ל, מבנה וארגון הצבא, אגף כוח האדם מודל שירות הקבע, הדרכה ואימונים, סייבר ויבשה.

בתכנית בין היתר הוחלט כי עד סוף שנת 2017 אמורה מצבת כוח האדם לרדת ב-2,500 משרתי קבע, בהמשך ישיר למגמת הירידה שכבר החלה בשנים אחרונות. כמו כן, גם מודל הקבע יעבור שינוי ולפי גישת המטה הכללי יש כוונה לשבץ מפקדים צעירים יותר לפיקוד על הפלוגות, הגדודים והחטיבות.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully