וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 אלף עובדים הרוויחו, אבל מה עם היתר?

185 אלף עובדים לא ייהנו מההסכם בין שר האוצר ליו"ר ההסתדרות: "תופעה בזויה". מורת קבלן שתנאיה שופרו: "שמחה שמישהו נלחם עבורנו"

צילום: עומר מירון, עריכה: מתן חדד

בהסכם שאליו הגיעו אתמול (שני) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון, אושרה העסקה ישירה של כ-15 אלף עובדי קבלן, שיהפכו לעובדי מדינה, כאשר עשרות אלפי עובדי קבלן נוספים יזכו לשיפור תנאים. עם זאת, על אף שמדובר בצעד חשוב שבו המדינה מקבלת אחריות על עובדיה, יש שרואים בו עלה תאנה שמתקשה להסתיר את העובדה שכ-200 אלף ישראלים שעובדים בהעסקה קבלנית במגזר הציבורי - ובעבור רובם ההסכם לא משנה דבר.

בקואליציה הארצית להעסקה ישירה בירכו על ההסכם, אך ציינו כי מדובר בקליטתם של 2.5% בלבד מעובדי הקבלן במגזר הציבורי, וכמה מאות בודדות מכלל עובדי הקבלן המועסקים במגזר הפרטי. "אין ספק שמדובר בצעד ראשון בצמצום התופעה הבזויה של העסקה קבלנית ופוגענית, אך לא ניתן להגדיר את ההסכם כבשורה של ממש למאות אלפי עובדי הקבלן בישראל", אמרו אתמול לאחר עיון בהסכם. "אין די בהוספת מספר מוגבל של תקנים כדי לפתור את הבעיה מיסודה. לצערנו, ההסכם כפי שהוצג אינו כולל הנחת תשתית לפתרון ארוך טווח למיגור תופעת ההעסקה הקבלנית", נמסר.

שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, משרד האוצר, 20 ביולי 2015. מור שאולי
טוב, אך לא מספיק. כחלון וניסנקורן/מור שאולי

בארגון טוענים כי ההסכם לוקה בחסר, כיוון שאינו כולל כל התחייבות לאיסוף מידע מקיף ואמין על אודות עובדי קבלן. כמו כן, ההסכם לא כולל הגדרת מקצועות שבהם אסור יהיה להעסיק עובדי קבלן בצורה ישירה או עקיפה, ואין בו תכנית לצמצום התופעה במשרדי הממשלה והרשויות המקומיות. "כל אלה צריכים להיות התחייבויות ממשלתיות, ואנחנו קוראים לשרי האוצר והכלכלה, וליתר חברי הממשלה, לאמץ את העקרונות האלה, להרחיב את ההסכם ולוודא את אכיפתו", מסרו בארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"הבשורה האמיתית תהיה כשהמדינה תודה בכישלון ההפרטה"

גם בעמותת קו לעובד הביעו אתמול שביעות רצון מההסכם, ואולם גם שם נותרה הספקנות באשר למדיניות הממשלה וכוונותיה למיגור התופעה. "מדובר בהישג חשוב שאסור לזלזל בו, לפני כמה שנים זה נראה היה כמו חלום, ולכן יש לברך על כך", אמר מרטין וילר, רכז תחום עובדי קבלן בעמותת "קו לעובד". "השאלה היא אם ההסכם מצביע על שינוי מגמה, כי לפי מה שאנחנו רואים לא משתמע שהמדינה רוצה להפסיק עם מיקור חוץ של השירותים החברתיים. נשאלת השאלה, האם המדינה לא מעניקה כאן מתנה להסתדרות ולארגונים על מנת להשתיק את כולם", תהה. "הבשורה האמיתית תהיה כשהמדינה תגיד שהיא מאמינה שההפרטה כשלה, ויש להחזיר את השירותים החברתיים לאחריותה. אז יהיה אפשר לברך", הוסיף.

הפגנה למען עובדי הקבלן, תל אביב, 16 ביולי 2015. ראובן קסטרו
"השאלה אם המדינה לא העניקה מתנה להסתדרות כדי להשתיק את כולם". הפגנת עובדי קבלן/ראובן קסטרו

מי שהמתינו בציפייה לבשורה ממשרד האוצר, היו מדריכי "קרן קרב" המועסקים קבלנית על ידי משרד החינוך באמצעות החברה למתנ"סים, ואתמול התבשרו שיחול שיפור משמעותי בתנאיהם כאשר בין היתר יועסקו 12 חודשים בשנה ותופרש להם קרן השתלמות. "אלה חדשות נפלאות, נוכל להתחיל לחיות כמו כל עובד במדינה", אמרה אירה רוטנברג, מורה בבית ספר באשדוד שהועסקה קבלנית זה 21 שנה. "אני אוהבת מאוד את מה שאני עושה, ולא סתם נשארתי בקרן שנים ארוכות, אבל זה לא אומר שאני צריכה להיענש על כך שאני עושה את מה שאני עושה ולעבוד בתנאים משפילים", אמרה.

כעובדת קבלן, רוטנברג הועסקה בבתי ספר באשדוד ובבאר טוביה באמצעות "קרן קרב", על ידי משרד החינוך, וכך בתום כל שנת לימודים פוטרה - והועסקה מחדש עם פתיחת השנה החדשה. "אני אם לשניים, ומדי קיץ הייתי צריכה להתייצב בשירות התעסוקה ולחתום אבטלה, כי מעסיקים אותנו מחדש בהתאם לחגים - לפעמים בספטמבר ולפעמים רק באוקטובר. אלה לא חיים, הגיע הזמן שמישהו ישנה את המצב, ואני כל כך שמחה שמישהו החליט להילחם עבורנו", הוסיפה רוטנברג.

(עדכון ראשון: 22:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully