וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולי השואה תובעים את עורך דינם: "התאכזבנו"

קבוצת ניצולי השואה הגישה תביעה נגד עורך הדין שייצג אותם בתביעה נגד המדינה, בטענה שלא החזיר להם כספי הוצאות משפט ששייכים להם. "עייפנו ממאבקים". בתום מאבק, בית המשפט פסק שישיב כספים אך שפעל בתום לב

ילדי טהרן מגיעים לישראל, 1943. זולטן קלוגר, לשכת העיתונות הממשלתית
"רבים כבר הלכו לעולמם". "ילדי טהראן" בשנת 1943/לשכת העיתונות הממשלתית, זולטן קלוגר

קבוצת ניצולי השואה "ילדי טהראן" הגישה תביעה לבית המשפט נגד מי שייצג אותה שנים ארוכות בתביעה נגד המדינה, שלא הכירה בהם כניצולי שואה. הם תובעים החזר של 95 אלף שקל, כספים השייכים להם ומוחזקים לטענתם בידי עורך דינם גד ויספלד.

שלוש שנים אחרי, עו"ד שייצג ניצולי שואה טרם החזיר את כספם. בתום מאבק, בית המשפט פסק שישיב כספים אך שפעל בתום לב.

"מדובר בעושק של 'ילדי טהראן'", אמר אברהם ננצל בן ה-89 שעומד בראש ועד הפעולה של קבוצת ניצולי השואה. "מה שאנחנו תובעים זה רק את החזר האגרות שקיבל העו"ד עבורנו ולא שקל יותר. מדובר בכסף שלנו. החמור ביותר הוא שגם אם העו"ד יחליט להחזיר את הכספים, רבים כבר הלכו לעולמם ולא יזכו ליהנות מזה. עייפנו ממאבקים והתאכזבנו מבני אדם".

אברהם ננצל, ניצול שואה יליד פולין, יוני 2015. ערן גילווארג
"מה שאנחנו תובעים זה רק את החזר האגרות ולא שקל יותר". אברהם ננצל, ראש ועד הפעולה של"ילדי טהראן"/ערן גילווארג

התובעים, שהגישו תביעתה לבית משפט השלום בהרצליה לפני כשבועיים באמצעות עורכי הדין מנחם גדרון ואילן בלושטיין, הם 30 ניצולי שואה הידועים בשם "ילדי טהראן". מדובר בכינויים של 836 ילדים יהודים שנולדו בפולין ונדדו כיתומים לסיביר והלאה במשך ארבע שנים בתקופת מלחמת העולם השנייה. בשלב מסוים הגיעו הילדים לטהראן, שם רוכזו במחנה מעבר שממנו עלו ארצה ב-1943. "ילדי טהראן" לא נכללו בין ניצולי השואה שקיבלו פיצויים לאחר חתימת הסכם השילומים עם גרמניה בשנת 1953 בשל טענת המדינה שאינם מוגדרים כניצולי שואה, היות ועלו לארץ לפני 1947.

בשנת 2004 הגישו 217 בני אדם מקבוצת "ילדי טהראן" תביעה נגד המדינה לבית המשפט המחוזי שבתל אביב. בתביעה הם דרשו, באמצעות עו"ד ויספלד, לקבוע כי בשל היותם נרדפים שעלו לארץ עד 1952 הם זכאים לפיצויים בגובה 70 אלף שקל מכוח ההסכם. לצורך הגשת התביעה חתמו התובעים על הסכם שכר טרחה עם ויספלד שעומד על 28% מכל סכום שייפסק לטובת התובעים. כמו כן, בהסכם נקבע כי על חשבון הוצאות ניהול ההליך המשפטי, ישלם כל תובע סכום של 750 שקל, ובגין תשלום אגרת בית משפט שילם כל תובע 2,100 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"כספי האגרה הינם של הלקוח בלבד"

שופטת בית המשפט המחוזי בדימוס, ד"ר דרורה פלפל, קיבלה בשנת 2012 את תביעתם וקבעה פיצויים של 50 אלף שקל לתובע. כמו כן, היא נענתה לבקשתו של ויספלד לפטור את התובעים מתשלום אגרת בית משפט, סכום של יותר מ-400 אלף שקל. המחצית הראשונה של כספי האגרה, 1,050 שקל, לכל תובע, שולמה לקופת המדינה, כתנאי לפתיחת ההליך המשפטי.

יתרת כספי האגרה שגבה ויספלד מהניצולים החל משנת 2005, מוחזקת בידיו, תוך שהיא צוברת הפרשי הצמדה וריבית. יתרה מכך, יתרת האגרה הייתה אמורה להיות משולמת לקופת המדינה בשנת 2010, טרם מועד שלב ההוכחות בתיק. אולם, בשל אישור הפטור מאגרה, כספים אלו מוחזקים בידיו של ויספלד שמסרב להשיבם לתובעים. חשוב להדגיש כי התביעה הוגשה בשם 30 תובעים בלבד שכן רבים מבין 217 התובעים כבר הלכו לעולמם ואחרים נמצאים בבתים סיעודיים ואינם כשירים לטפל בענייניהם.

ילדי טהרן מגיעים לישראל, 1943. זולטן קלוגר, לשכת העיתונות הממשלתית
ויספלד לא טרח לעדכן אותם על החזר כספי האגרה. "ילדי טהראן" מגיעים לישראל, 1943/לשכת העיתונות הממשלתית, זולטן קלוגר

אלא שעל אף שבית המשפט החזיר לויספלד סכום של 207,550 אלף שקל - כספים אלו לא הושבו לתובעים. "על פי כל דין, כספי אגרת בית המשפט אשר שילמו 'ילדי טהראן' התובעים הינם כספים של 'ילדי טהראן'. משהחליט בית המשפט להורות על השבת כספי האגרה לתובעים, אין לנתבע כל זכות להחזיק בכספים ו/או לעכב את החזרם", נכתב בכתב התביעה. "עם זאת, ומבלי שנקבע בהסכם שכר הטרחה, מנסה הנתבע לנכס לעצמו גם את כספי אגרת בית המשפט אשר שילמו התובעים לנתבע לצורך ניהול ההליך וזאת בניגוד לכל דין, ההלכה הפסוקה וכללי לשכת עורכי הדין וועדת האתיקה של הלשכה, אשר קובעים באופן ברור ומפורש, כי כספי האגרה הינם של הלקוח בלבד".

לא רק שלא קיבלה את הכסף, קבוצת התובעים גילתה על השבת כספי האגרה מגרם שלישי ולא מויספלד עצמו, שלא טרח לעדכן אותם על כך. לפיכך, החליט ועד הפעולה של "ילדי טהראן" לפנות לויספלד בכתב ובעל פה בניסיון להסדיר את חלוקת הכספים וכן את חלקו השני של הסכום שטרם שולם לקופת המדינה.

ניסיונות לסיים את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט לא צלחו"

ב-2014 ביטל בית המשפט העליון את פסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת הערעור שהגישה מדינת ישראל. בכך, ביטל בית המשפט את הפיצויים בסך של 50 אלף שקל שנפסקו לכל תובע. במקביל, קבע העליון כי מחצית מהסכום ששילמה מדינת ישראל לתובעים, 25 אלף שקל, לא יוחזרו וכן פסק החזר הוצאות בגובה של 100 אלף שקל לטובת התובעים, סכום נוסף שהועבר לויספלד וטרם נמסר לתובעים.

אלא שכל פניותיהם של הניצולים או של עורך דינם לא נענו. גדרון ובלושטיין ניסו לפתור את המחלוקת ונפגשו עם ויספלד, אך גם אז הכספים לא הושבו. "לצערנו, ניסיונות רבים לסיים את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט לא נענו ולא צלחו", אומר עו"ד גדרון. "עד למועד זה, טרם הוגש כתב הגנה מטעם הנתבע, ולא התקבלה כל התייחסות עניינית מצדו לטענות המועלות בכתב התביעה. רק מעט מ'ילדי טהראן' ויורשיהם מודעים לזכותם לקבלת הכספים".

עו"ד ויספלד: "אין בסיס לתביעתם הלא חוקית ולא מוסרית"

בסיכום כתב התביעה מציינים עורכי הדין עובדה חשובה: "'ילדי טהראן' רבים אשר נמנו בין התובעים בתיק ושילמו את כספי האגרה לנתבע, כבר אינם בין החיים. מדובר ביותר משליש, למיטב הידיעה. כמו כן, לאור גילם המתקדם של אותם 'ילדי טהראן' התובעים שעודם בין החיים, רבים מהם כבר אינם בעלי כושר משפטי ו/או הבנה קוגניטיבית ואינם מסוגלים לדאוג לעניינם ולדרוש את החזר כספי האגרה מהנתבע. התנהלותו של הנתבע הבטיחה ומבטיחה, הלכה למעשה, כי כספים רבים של 'ילדי טהראן' אשר מחזיק הנתבע ללא היתר ובניגוד לכל דין, יוותרו בידיו שכבר אין ולא יקום מי שידרוש את החזרם".

עו"ד גד ויספלד מסר: "בדעתי להגיש כתב הגנה מפורט לבית המשפט שבו יובהר ויוכח בראיות כי כל קבוצת התובעים הגדולה אותה ייצגתי ברובם המכריע מרוצה ואסירת תודה ולא בכדי לא הצטרפו לתביעה קנטרנית זו". עוד הוא הוסיף: "בכתב ההגנה יובהר כי התובעים פועלים בניגוד להסכם שכר טרחה והחזר הוצאות מפורש ואין כל בסיס לתביעתם הלא חוקית ובוודאי שלא מוסרית".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

(עדכון ראשון: 26.7.2015, 22:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully