וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב על הגרעין האיראני: "האופציה הצבאית עדיין על השולחן"

18.7.2015 / 0:31

ימים לאחר החתימה על ההסכם ההיסטורי, ולפני ההצבעה עליו במועצת הביטחון של האו"ם, הבהיר דובר הבית הלבן כי ארצו מעוניינת "להתמיד קודם בדיפלומטיה". יועץ בכיר של אובמה לשעבר קרא לו להעביר לישראל מטוסים מסוג B-52, המפציץ מספר 1 בעולם

צילום: רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר

(נתניהו ושר החוץ הבריטי מתעמתים על ההסכם)

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, התייחס אמש (שישי) להסכם הגרעין שנחתם השבוע בין איראן למעצמות לקראת ההצבעה עליו במועצת הביטחון של האו"ם בשבוע הבא. לדבריו, האופציה הצבאית בעניין איראן עדיין קיימת, אך ארצות הברית "מעוניינת להתמיד קודם בדיפלומטיה". הוא הוסיף כי אם הקונגרס ידחה את ההסכם, איראן לא תישא בתוצאות למעשיה. הערב שוחח הנשיא ברק אובמה עם שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, והשניים דנו בהסכם הגרעין ובשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות.

קודם לכן שב והזכיר ארנסט כי ארצו מנסה להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. לדבריו, גורם רשמי של מחלקת המדינה העוסק בענייני מלחמה בטרור נפגש השבוע עם מקביליו הישראלים.

הסכם היסטורי - כותרות נוספות:
אחרי הסכם הגרעין: איראן מנצלת ההזדמנות לחזק קשרים באזור
סעודיה על ההסכם: "אם איראן תגרום לצרות - נילחם בה בנחישות"
נתניהו והמונד התעמתו על ההסכם: "סולל דרכה של איראן לפצצה"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מדבר על הסכם הגרעין בבית הלבן, 15 ביולי 2015. רויטרס
נשיא ארה"ב ברק אובמה, השבוע/רויטרס

בתוך כך, הדיפלומט היהודי-אמריקני דניס רוס, מבכירי יועציו בעבר של ברק אובמה, קורא לנשיא ארה"ב לספק לישראל מטוסים מפציצים מסוג B-52 על מנת לחזק את ההרתעה הישראלית בעקבות הסכם הגרעין שנחתם השבוע בין איראן למעצמות. בריאיון שהעניק אמש לאתר Defense News, הסביר רוס: "כדי שתהיה אופציה צבאית אמיתית, לא מספיק לומר שכל האופציות על השולחן. עלינו להיות הרבה יותר בוטים".

רוס, ששימש בשנות ה-90 השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון למזרח התיכון, הוסיף: "חיי ההסכם במונחים של 'מעמד סף' הם 15 שנה. מעבר לזה, זה נותן לגיטימציה לאיראן כמדינת סף גרעינית.. לכן, איפשהו לפני השנה ה-15, ישראל צריכה שתהיה לה את היכולת הזו".
B-52 הוא מטוס תוצרת חברת "בואינג" שהחל את הפעילות המבצעית בשירות הצבא האמריקני בתחילת שנות ה-50.

מפציץ גרעיני מדגם B-52 של חיל האוויר האמריקני. AP
מטוס מסוג B-52 של חיל האוויר האמריקני/AP

המטוס לא נמכר עד היום לאף מדינה ומוגדר כמפציץ מספר 1 בעולם. מעבר לעובדה כי הוא מסוגל לשאת ולשגר נשק גרעיני, הוא יכול לשאת עד 32 אלף קילוגרם של פצצות, מוקשים, טילי שיוט או מקלעים כבדים. בנוסף לכך, יש דגמים שכוללים תאי לוחמה אלקטרונית ומערכות הגנה אוויריות. המטוס יכול להכיל עד שישה אנשי צוות, תלוי באופי המשימה. בעשור האחרון עברו המטוסים מסוג זה תהליך השבחה שיאריך את חייו עד 2040. חברת בואינג אף בוחנת את שדרוג המנועים כדי לשפר את מהירות הטיסה וזמני השהייה באוויר.

המטוס פותח לצורכי הרתעה נגד ברית המועצות ושיא חשיבותו במסגרת המלחמה הקרה. מאז הוא השתתף במלחמת וייטנאם, מלחמת המפרץ ומבצעים נוספים, בין היתר נגד אל-קאעדה בהרי בורה בורה. יתרונותיו הם היקף החימוש שהוא נושא בו זמנית והיכולת לשהות זמן רב באזור העימות. חסרונותיו הם תנאי תחזוקה יקרים, עלות יקרה מאוד למטוס והעובדה שהוא מחייב תשתיות יקרות בדגש על מסלולי המראה וחתימה מכ"מית גבוהה.

למרות שהנושא הוזכר כבר בעבר, ישראל לא קידמה את רעיון הרכישה. "באופן אינטואיטיבי, אני לא מאמין שזו התשובה הנכונה או הרלוונטית לחיל האוויר של ישראל. זה כמו לקנות נעליים במידה גדולה יותר משלך", אמר בתגובה גיורא רום אלוף (במיל') ומפקד בחיל האוויר. בראיון שהעניק רום אתמול הוא טען כי חיל האוויר יאלץ להתאים את המסלולים שלו למטוסים החדשים וגם לאמן את הצוות מחדש, מה שעולה הרבה מאוד כסף אך מניב ערך מבצעי מוגבל. "בהחלט אין לנו את התשתית להפעלת B-52", אישר רום.

אלוף (במיל') איתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר, הציע שארה"ב תחמש את ישראל במטוסים מתקדמים יותר מסוג B-2. "למה דווקא B-52 שהם מטוסים בני 60 שנה ולא B-2? לפחות עם B-2 נוכל לדבר על השינוי העצום שנדרש כדי לקלוט יכולת שכזו", אמר.

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully