וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו והמונד התעמתו על ההסכם: "סולל דרכה של איראן לפצצה"

16.7.2015 / 17:14

ראש הממשלה קיים מסיבת עיתונאים עם שר החוץ הבריטי, שאתמול טען כי נתניהו מעוניין ב"קיפאון תמידי" עם טהראן. לדברי ראש הממשלה, "הסכם שהיה קושר את הסרת הסנקציות להפסקת התמיכה בטרור היה מתקבל בברכה". המונד: "אנחנו לא נאיביים"

צילום: רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (חמישי) מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד בירושלים, שבמהלכם התייחסו השניים להסכם הגרעין שנחתם ביום שלישי בווינה בין המעצמות לאיראן.

"איראן נותרה תומכת הטרור הגדולה ביותר בעולם", אמר נתניהו, שאתמול הואשם על ידי המונד בכך שהוא לא מעוניין באף הסכם עם איראן, אלא במדיניות של "קיפאון תמידי". "לצערי, ההסכם שנחתם בווינה סולל את דרכו משטר הטרור להשיג פצצה", טען ראש הממשלה.

המונד קטע את דבריו, ואמר: "אני מבין את החששות שלך, אבל תמיד היינו ברורים בכך שהעסקה הזאת עוסקת בסוגיית הגרעין". לדבריו, משטר הסנקציות עוסק בפעילות הגרעינית
הבלתי חוקית של איראן. אנחנו נשפוט את איראן לא לפי הקריאות של הקהל ברחובות טהראן, אלא לפי הפעולות של הממשל באזור". שר החוץ הבריטי הוסיף כי "אנחנו לא נאיביים לגבי זה. אנחנו מבינים שמחלוקות רבות עם איראן
בנוגע להתנהגותה באזור יוותרו וצריך יהיה להתמודד איתן בחודשים ובשנים שיבואו".

לאחר מכן, נתניהו שאל את המונד בבדיחות אם הוא "רוצה עוד סיבוב?", והמונד ענה לו: "קדימה, ראש הממשלה, אני יודע
שתמשיך בכל מקרה". לדברי נתניהו, החלופה ל"הסכם הרע" היא אינה מלחמה. "האלטרנטיבה היא הסכם טוב יותר, שיפגע בתכנית הגרעין הצבאית של איראן ויקשור את הקלת הסנקציות לשינויים בהתנהגות של איראן. זה החה ההסכם שהיה מתקבל בתל אביב וכאן, בירושלים, בירת ישראל".

מול המצלמות: נתניהו ושר החוץ הבריטי התעמתו על הסכם הגרעין. צילום מסך
נתניהו והמונד במסיבת העיתונאים בירושלים, היום/צילום מסך

נתניהו המשיך וטען כי לא מדובר ב"ניצחון הדיפלומטיה", כפי שטוענים ראשי המעצמות ובהם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, אלא כישלונה. "הכישלון הזה מאיים על הישרדותה של ישראל, על ביטחונן של השכנות הערביות שלנו ועל שלום האולם", אמר ראש הממשלה.

לדברי נתניהו, "ההסכם מאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני לא באמצעות דרך אחת, אלא דרך שתיים. היא יכולה לפתח פצצה באמצעות רמאות והתגברות על מנגון הפיקוח, כפי שעשתה קוריאה הצפונית. או שהיא יכולה לעשות זאת באמצעות יישום ההסכם, משום שהוא מאפשר לאיראן במשך עשור להחזיק במספר גדול יותר של צנטריפוגות מהירות ויעילות יותר מאשר יש לה כיום".

ראש הממשלה טען כי בתקופה זאת, הסרת הסנקציות תזרים מאות מילארדי דולרים לקופתה של איראן. "הכסף הזה יגביר את התקופנות של איראן באזור ואת הטרור שהיא מפיצה ברחבי העולם", אמר. "אנחנו מחפשים פתרון דיפלומטי יעיל, אך תושבי ישראל יודעים בדיוק מה יקרה אם לא נעמוד על המשמר", אמר נתניהו. "ישראל יודעת יותר טוב מכל אחד אחר את המחיר של עימות תמידי עם איראן, וזאת תהיה טעות להגיד שהיא מעוניינת בכך".

נתניהו הבהיר כי "בתור בעלי ברית וידידים, אנחנו עלולים שלא להסכים על כל דבר, אך נעשה זאת בכבוד. אני מסתכל קדימה על המשך הדיונים בנושא הזה ובנושא קידום השלום והביטחון עם שכנינו הפלסטינים וכן על שיפור היחסים בין ישראל לבריטניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully